9e bericht - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu 9e bericht - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu

9e bericht

Door: bernadette

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

13 Juli 2009 | Malawi, Mzuzu

Hallo iedereen.
Even iets vooraf, als je een wat meer persoonlijke reactie wil ontvangen stuur dan direct een mail naar> bernadette.damhuis@hu.nl

Hierbij een nieuw bericht uit Malawi al is hier niet zoveel schokkend gebeurt. Het salaris van de medewerkers is nog steeds niet uitbetaald en de situatie wordt steeds nijpender. Een voorbeeld daarvan is
1. een collega die niet het geld had om het vervoer, naar de begrafenis van haar broer, te kunnen betalen. Ik heb haar geld gegeven en ze was hier heel erg blij mee en er heel dankbaar voor.
2. vrijdag was er een meisje van 12 die huilde, toen ik vroeg waarom zei haar moeder dat ze honger had, ik heb haar toen maar mijn boterham gegeven. Soms geef ik de chauffeur, als hij met me mee geweest om brood te kopen, ook een brood en zo probeer ik een kleine bijdrage te leveren.
3. ik betaal steeds vaker ook de benzinekosten voor de auto, ik word elke dag natuurlijk opgehaald maar ik betaal inmiddels ook wel voor allerlei andere ritjes. Een alternatief is lopen maar dat is van huis uit ongeveer 2 uur. Collega’s moeten dat wel doen als de auto niet rijdt.
4. kinderen die komen gaan al weer vroeg naar huis omdat er geen eten is, daarom komen er ook veel minder kinderen
5. de cursussen houden om 12 uur op omdat er geen eten aangeboden kan worden. Daarom kan ik na 12 uur naar huis wat natuurlijk ook wel eens prettig is.
Ik weet dat ik niet alles kan oplossen en zeker geld geven voor eten is lastig, het is niet structureel en lost het probleem niet op. Het goede bericht is wel dat de groentetuin (van de vele gekochte zaden) nu in volle bloei staat en dat medewerkers groente (op de pof) kunnen kopen en meenemen naar huis. En vandaag(maandag) kwam het bericht dat Cordaid geld heeft overgemaakt.
Vrijdag heb ik de baby Bernadette weer kunnen bewonderen. Er zijn natuurlijk veel mensen in Nederland die niet geloven dat ze echt zo heet maar ik heb een foto met haar gezondheidspaspoort waarin haar naam duidelijk vermeld staat. Bernadette wordt iets anders geschreven omdat de r een beetje moeilijk is dus het is Benadette. Ik denk er over na hoe ik dit meisje in de toekomst wat kan sponseren. Het is het 5e kind van een van de poetsdames van het project. Haar man woont en werkt in Zuid Afrika, ik wilde foto’s van de baby opsturen maar hij heeft geen adres, alleen een telefoon dus dat is lastig. Bernadette is overigens op 2 juni geboren op de zelfde dag als onze Felix, dat is ook wel grappig en gemakkelijk te onthouden.
Zondag komen een aantal collega’s hier thuis en ook een breimachine instructeur/specialist, die jongen kan erg mooi en netjes breinen en omdat hij alleen op zondag kan komt nu iedereen nadat de kerk is bezocht.
Verder ben ik druk bezig met het ontwerpen en uitproberen van allerlei producten en is er een PowerPoint presentatie met vooral foto’s in de maak van alle mogelijke producten. Misschien dat dit kan helpen voor de p.r. om in de toekomst meer eigen financiën te creëren.
Ook in Nederland staat de vakantie voor de deur. Ik wens iedereen veel plezier en een goede thuiskomst en de Nijmeegse fanclub veel plezier met de vierdaagse en enkele zoals Harindra veel succes met het lopen van de 10e vierdaagse.
V

• 13 Juli 2009 - 12:13

Roderick En Rosan:

Heei mam,
    Fijn dat alles goed gaat. We zijn trouwe lezers van je verhalen! Hier gaat alles z'n gangetje, we kunnen niet wachten om op vakantie te gaan. We bellen weer snel!
    Dikke kus Rosan en Roderick

• 13 Juli 2009 - 12:16

Lucia:

Ha Bernadette, fijn dat je het goed maakt. Nijpend is de voedselsituatie. Het lijkt me erg moeilijk voor jou daar goed mee om te gaan. Nog veel succes de laatste weken.
    Groetjes Lucia

• 13 Juli 2009 - 12:34

Naomi:

ik kan me voorstellen dat het niet gemakkelijk is om de hongersnood en slechte financiele administratie aan te zien.Fijn dat je een beetje kan bijdrage om het leed iets te verlichten, maar zoals je zegt het is een druppel op een gloiende plaat. Ik hoop dat het project doorgaat, dat er continuiteit zal zijn, met stagiaires of andere docenten die net zo avontuurlijk en begaan zijn als jij.
    Bedankt voor je opvang van Antoinette en Joyce, ze warderen het wel.
    Al deze ervaringen zullen een grote impact hebben op je, dat zeker!
    lieve groet

• 13 Juli 2009 - 12:39

Felix:

Een Baby die benadette heet en ook nog op 2 juni is geboren, geweldig!

Groeten, je enige zoon

• 13 Juli 2009 - 13:08

Selma:

Hoi Bernadette,

Jeetje wat een mooie verhalen weer en wat ben toch goed bezig.

Vrijdag is het zover, dan ga ik naar Senegal toe. erg spannend ook.

Heel veel succes nog in Malawi

gr Selma

• 13 Juli 2009 - 16:59

Astrid:

hoi Bernadette,
    Leuke foto,s hoor en een pracht verhaal.
    Ja ik denk wel dat je dat allemaal gaat missen als je weer thuis bent.
    IN ieder geval heb je deze mensen weer een beetje geholpen met je werk voor hun toekomst.
    Ja marlon heeft vakantie en gaat pas in augustus met stefan naar spanje.
    Herman krijgt de 24 aug.vakantie die week zijn we thuis dan fam.reunie en de maandag er na mogen we in het huis van carla en wilfred
    ons 2de week vertoeven.
    Ja en Willem zie je ook algauw.
    Bernadette tot mails en groetjes

• 13 Juli 2009 - 17:11

Jasper:

Mooie foto's, al vind ik die van het huilende meisje een beetje cru. Heb je ondertussen al olifanten of andere dierentuindieren in levende lijve in het wild getroffen? Bij deze wilde ik graag een bestelling doen voor -een genaaide- onderbroek van een tijgervelletje.

Veel plezier nog!

• 13 Juli 2009 - 20:36

Trudi:

Hoi Det,
    Leuk je laatst even gesproken te hebben over de telefoon.Goed om te horen dat Cordaid het geld heeft overgemaakt.Hopelijk is het nu ook allemaal weer wat makkelijker voor jou. De jurk met giraf en tas zijn leuk, misschien iets voor toeristen ?!
    Succes deze laatste weken en alvast een mooie reis samen met Willem.Groet van ons allen

• 14 Juli 2009 - 11:49

Ella Van 't Hof:

hoi bernadette,
    wil je met spoed mijn hu-mailtje bekijken voor zover je in de gelegenheid bent?
    liefs,
    ella

• 16 Juli 2009 - 19:36

Anja:

Ha die Bernadette, Leuk om weer eens je verhalen te lezen! Tja en als Jasper een mooie tijgeronderbroek wil dan kun je misschien ook een leuke string met giraffepatroon voor marcel laten breien! Vast een gat in de markt!
    zoen vanuit Grave

• 16 Juli 2009 - 20:17

Hetty Besselink:

Dag Bernadette, even geweldig om over jouw wedewaardigheden te lezen je bent druk bezig.
    Ben blij dat je het dat het zo mooi is.
    Heb last gehad met de pc daarom zo laat bericht.
    Hou je haaks en geniet
    Groetjes, Hetty

• 17 Juli 2009 - 13:18

Et:

We zijn in de wefkring trouwe lezers van je Malawi verslagen.
    We leven van harte mee met het lief en leed dat je tegen komt.
    Nog een suksesvolle tijd en geniet van een welverdiende vakantie.
    Hartelijke groet
    Et

• 18 Juli 2009 - 11:25

Judith:

Hoi Bernadet,
    Goed van jou dat je men-selijk ter plekke deelt waar voedsel tekort is.
    Je voelt je wel machteloos ,denk ik, maar kleine gebaren van menselijk meeleven helpen ook! Groetjes.

• 20 Juli 2009 - 20:21

Toon-Tonny:

Ha Bernadet.
    Ik zie wel, dat je goeie instructies gegeven hebt.Het werpt vruchten af. Ga zo door, nog even en dan relaxen. Ondertussen hebben wij al het Vierdaagse sfeertje geproeft. Groetjes T en T.

• 31 Juli 2009 - 20:59

Reinhild:

Hallo Bernadette, Zojuist je 9e bericht gelezen. Ik ben gisteren na een maand China weer thuis gekomen. Nog een beetje jet lag. Wat jij ziet en meemaakt heb ik in het acterland van China ook gezien. Door wat producten te kopen bij de plaatselijke mensen hoop je wat te doen. Maar wat je zegt het is niet structureel en je voelt je toch niet echt voldaan. Ik hoop dat je een manier vindt om je petekind in de toekomst te ondersteunen. Hartelijke groeten en veel succues Reinhild.