8e bericht - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu 8e bericht - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu

8e bericht

Door: bernadette

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

01 Juli 2009 | Malawi, Mzuzu

Hallo iedereen.

Vandaag heb ik mij gerealiseerd dat ik nog maar 4 weken op het project zal werken. De tijd gaat erg snel en ik ben nog steeds heel druk met van alles bezig en het gaat uitstekend met me.

Gisteren was de docent voor het breien op de breimachine dronken en gelukkig verscheen hij vandaag niet meer. Ook was het hier gisteren vreselijk koud. Gelukkig is het nu weer warmer.
De nederlandse meisjes zijn gearriveerd met de breinaalden. De dames waren er erg blij mee. Bedankt voor de reacties op de inzameling.

Ik wil in dit bericht een soort overzicht geven van uitgaven die ik de afgelopen 8 weken gedaan heb voor het project zodat jullie kunnen zien waar mijn budget aan besteed is. Het geld dat is opgehaald door de workshops in Utrecht en Ewijk, verkoop van werkstukken en veel van jullie bijdragen. In totaal was mijn budget ongeveer 1500 euro en hebben de vrienden van st. johns ook nog eens 500 euro gesponsord.

Voor het naaien:
Grote kosten: reparatie van de naaimachines en aanschaf van een zigzagmachine
Verder heel veel stof en naaigaren, naaimachine naalden, ritsen, knopen. Verder is er nu een prachtige strijkplank en is er een nieuwe kniptafel in de maak voor de naaisters.

Voor het breien:
Malawiaanse breinaalden van een heel slechte kwaliteit, heel veel vreselijk synthetische breigarens. Ander materiaal is niet te koop helaas. Uitgewerkte breipatronen op stencils voor alles dames in het engels en is ook vertaald in de plaatselijke taal.
Nakijken van de 2 breimachines en een 5 daagse cursus voor enkele dames door een instructeur. Met de bedoeling dat zij hun kennis later kunnen overdragen aan anderen.

Voor de kinderen:
Kosten voor aanschaf van stof voor heel veel kinderspeelgoed, poppen, wandkleden, beesten. Plastic manden voor het opbergen van materiaal en materiaal voor het repareren van het buitenspelmateriaal zoals schommels.

De mannen van de houtbewerking hebben een prachtig groot planbord gemaakt waarin de gegevens van de kinderen kunnen worden bijgehouden en geregistreerd.

Voor de houtafdeling.
Hout, spijkers,verf en lak voor meubelen maar ook voor een kasje voor het huis van de studenten. Verder zijn er weeframen gemaakt en steeklatjes en een nieuwe kniptafel.

Voor het weven: dat wordt nog uitgebreid maar al wel de aanschaf voor touw om de weeframen op te spannen met de bedoeling dat daarvan oud materiaal kleedjes/matten worden geweven.

Voor het personeel.
Wat extraatjes zoals de wekelijkse soep, traktaties. Cadeautjes voor mensen die iets voor mij deden zoals voor Rosah die al maanden haar gemaakte jurk niet kon ophalen omdat ze daar het geld niet voor had omdat het personeel al een half jaar niet echt een salaris heeft gehad.

Voor de tuinafdeling
Aanschaf van gereedschap, heel veel zaden voor heel veel verschillende groentes. Kippenmest en reparatie van de waterpomp.

groetjes bernadette

  • 01 Juli 2009 - 14:33

    Jet:

    dat je dat allemaal van dat weinige geld kunt doen....Houd vol en blijf ons op de hoogte houden, altijd weer leuk om te lezen. Groet vanuit een heel lekker warm nederland

  • 01 Juli 2009 - 15:22

    Et Notermans:

    Wat een lange lijst verniewingen. Dat alles heb jij in die korte tijd voor elkaar gebokst. Knap gedaan, Bernadette. Was jij maar
    Minister van OntwikkelingssamenwerkingMaak het goed. Liefs Et.

  • 01 Juli 2009 - 15:49

    Fred:

    Lieve Bernadet, Was nog bij Jan en heb tegelijk een paar gezellige dagen in Ewijk doorgebracht. Over het huishouden behoef je je geen zorgen te maken, het loopt uitstekend. Ik waardeer jouw enthousiasme en zulks behoeft terecht ondersteuning. Hartelijke groeten en sterkte voor de laatste weken, Fred

  • 01 Juli 2009 - 16:20

    Astrid:

    hoi Bernadette,
    Ja de tijd vliegt voorbij.we hebben het eerste halfjaar al weer opzitten.
    En jij die heel druk is met van alles vliegt de tijd nog harder.
    Ik vind het allemaal fantastiche wat je in malawi voor mekaar brengt.
    Nog veel leuke werkplezier en tot mails.

  • 01 Juli 2009 - 16:41

    Naomi:

    zijn de mondhygienisten studenten veilig aangekomen?
    Ik lees je bericht straks nog en zal nog een keer reageren.

  • 01 Juli 2009 - 16:45

    Rosan:

    Heei stoere mam,

    fijn dat alles goed gaat!! je bent goed bezig! Hier is ook alles goed en eindelijk lekker zomer weer!! nog twee en een halve week, en dan hebben we vakantie. Met het werken en invallen gaat alles goed, er is genoeg te doen!

    ik bel snel weer!

  • 01 Juli 2009 - 18:57

    Trees En Bert:

    Leuk om te lezen dat je met jouw enthousiasme zoveel kunt doen met relatief weinig geld. Bravo! Fijn dat het zo goed met je gaat. Men zal het in Sonda nog vaak over je hebben. Bedankt voor je positievisme.
    Groetjes,

    Trees en Bert

  • 01 Juli 2009 - 21:43

    Erica:

    ik wacht met smart op een e-mailadres waar je de gevraagde info over vloerkleden/kleedjes ook echt kunt ontvangen en lezen.

  • 02 Juli 2009 - 05:54

    Anneke:

    bernadette, ik blijf het zeggen: petje af, verder veel plezier en succes de laatste weken.

  • 02 Juli 2009 - 08:28

    Aly:

    Wat geweldig wat je daar allemaal voor elkaar krijgt voor dat geld. Geniet van je laatste weken daar. Het is hier momenteel heel warm, raar om te lezen dat jullie het koud hadden.
    Groet,
    Aly

  • 02 Juli 2009 - 09:09

    Vic En Marlou:

    Bernadette, wat een duizendpoot ben jij, geweldig, wat jij met relatief weinig middelen kunt toveren (en dan ook nog fin.verantwoordiging afleggen, kan menig grote organisatie een vb. aan nemen!). Leuk je te volgen, ga zo door en een goede (alweer) laatste 4 weken.Groetjes uit een tropisch nederland.

  • 02 Juli 2009 - 11:13

    Eva:

    mooi verhaal weer mam!
    ik bel in het weekend,
    x Eva

  • 02 Juli 2009 - 18:49

    Anja:

    Ha die Bernadet!
    Leuk om weer eens van je te lezen! Je hebt het geld zo te zien zeer goed besteed! Ik hoop dat ze hiermee een tijdje vooruit kunnen. Vraag me soms wel af hoe het verder gaat met de docenten als jij weg bent! Geniet van je laatste maand.
    veel zomerse groeten uit Grave!

  • 02 Juli 2009 - 19:42

    Liesbeth:

    de tijd slipt door je vingers als je zo intens werkt
    2 juli reageer ik en dat is een mooie datum
    hoop dat je de resterende tijd nog geniet
    welcome back!

  • 02 Juli 2009 - 20:08

    Nelleke:

    Dag Bernadette, weer met plezier je bericht gelezen. Bewonder je werk. Zondag ga ik bij Kitty eten en neem printjes van je laatste twee berichten mee. Veel succes en vooral ook plezier in je verblijf aldaar.
    Lieve groet, Nelleke (namens Kitty)

  • 03 Juli 2009 - 13:18

    Ed:

    Blij te horen dat het goed met je gaat, zelfs financieel. Je hebt gelijk: time flies!
    Ik zou zegggen: neem er een goeie borrel op, maar onder de omstandigheden wellicht beter dat maar niet te
    doen.
    Tot schrijfs
    Ed

  • 03 Juli 2009 - 17:53

    Sybil:

    Ik heb nu pas je laatste 3 berichten gelezen. Na alle emoties hier kan ik weer enigszins normaal functioneren. Ik vind het geweldig wat je allemaal in die twee maanden gepresteerd hebt. Petje af. Nog een heel goede tijd daar.
    Sybil

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bernadette

na ruim 2 1/2 jaar ga ik met de kerst terug naar Malawi. Rosah gaat begin december trouwen maar daar kan ik helaas niet bij zijn. Nu ga ik er niet werken maar vrienden terug zien en heerlijk van de vacantie genieten.

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 576
Totaal aantal bezoekers 76440

Voorgaande reizen:

03 April 2019 - 14 April 2019

Tanzania

12 Oktober 2018 - 26 Oktober 2018

Armenie 2018

18 September 2018 - 18 September 2018

India

20 Oktober 2017 - 20 Oktober 2017

Tanzania

30 Juli 2017 - 30 Juli 2017

Bangladesh

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

18 Oktober 2016 - 18 Oktober 2016

Bangladesh

07 Oktober 2016 - 16 Oktober 2016

bangladesh

29 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

rondreis oost en zuid Afrika

16 Februari 2016 - 16 Februari 2016

Selyn

29 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

sri lanka

22 Juni 2012 - 08 Augustus 2012

bangladesh--mongolie

25 December 2011 - 10 Januari 2012

malawiavontuur

Landen bezocht: