1e verslag Marokko reis van bernadette damhuis - Reisverslag uit Fez, Marokko van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu 1e verslag Marokko reis van bernadette damhuis - Reisverslag uit Fez, Marokko van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu

1e verslag Marokko reis van bernadette damhuis

Door: bernadette

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

09 April 2012 | Marokko, Fez

Verslag weef-missie Marokko

Bereikbaar onder nr. 0212667023643
Na Mongolie, Malawi, Filippijnen nu naar Marokko. Donderdag 5 april is het zover, eerst nog werken/vergaderen in Utrecht en dan op weg. Erik, mijn collega, is zo aardig om me naar de bus te brengen want ik heb toch wel weer heel veel bagage. Hij zet de koffer in de bus en nu moet ik het alleen doen. Ik heb wat logistieke probleemjes moeten oplossen want hoe vervoer je al de spullen die ik nodig heb.
Wat heb ik nu weer allemaal mee
1.een opklapbaar weefgetouw maar toch veel te groot voor de grootste koffers die er te koop zijn.
2. wol en garen voor wel 5 weefsels, al door mij thuis voorbereid en gehaspelt( in een zak vacuum verpakt om de afmetingen te verkleinen
3. voorbeelden van geweven kleding en assessoires
4. 2 mappen met plaatjes van design/ontwerpen van kleding en hotel assessoires
5. boeken en kopieen met weefinstructies
6. en natuurlijk mijn kleren, boeken en woordenboek nederlands-frans in een aparte rugzak.
En dat allemaal moet bussen in bussen uit, liften in en liften uit, roltrappen op en roltrapppen neer, treinen in en treinen uit, vliegtuig in en vliegtuig uit.
In dat allemaal in een koffer die maar 23 kl. mag wegen, ik reis nu gewoon economy class dus mijn bagage is beperkt. Op het laatse moment heb ik nog een klein opklapbaar karretje op wieltjes van een goede weefvriendin mogen lenen en dat is een uitkomst. Bagage moet ingesheckt worden bij een afdeling voor spullen met afwijkende afmetingen en mijn kleine karretje moet ook nog in mijn koffer omdat ik anders daarvoor moet betalen. Ik wil PUM niet op kosten jagen en uiteindelijk lukt het me. Afwachten hoe het aan zal komen in Oujda, helemaal in het oosten van Marokko waar ik na een tussenstop in Casablanca zal aankomen.
Opdracht is om Berber vrouwen in Imilchil, midden in het Atlasgebergte advies te geven over het weven van producten. In tegenstelling met Mongolie wordt er door de vrouwen al geweven op zeer primitieve getouwtjes heb ik op foto’s gezien. Ik heb er echt zin in en het wordt vast weer een boeiend avontuur met een vol programma. Ik zal er verslag van doen
Maar eerst heel iets anders. Er is tegelijkertijd een studiereis van de hogeschool in Marokko. Een groep studenten met een aantal collega’s zijn hier ook en de eerste 3 ½ dag ga ik met hen optrekken en ga ik allerlei instituten voor Socal Work bezoeken en de universiteit. Ik heb via de PUM kunnen regelen dat de vlucht uiteindelijk rechtstreeks in de plaats aankomt waar zij zijn. A.s zondag reis ik dan met hen naar Fes en en de volgende dag begint mijn weefavontuur, met de trein naar Rabat en dan met de auto naar Imilchi.
Aangekomen in het hotel kom ik er achter dat ik wel het hotel geboekt heb maar dan voor een week later. Gelukkig komt de oplossing snel en kan ik bij mijn colega Marloes op de kamer slapen en voor de andere 2 nachten is er wel een bed beschikbaar.
Vrijdag. De ontvangst is erg hartelijk en ik voel me meteen opgenomen in de groep. De eerste bezoek is bij de vrouwenopvang. Vrouwen die door allerlei omstandigheden niet thuis kunnen wonen, bijv. door ongewenste zwangerschappen en huiselijk geweld. Er volgen presentaties door mensen van de instelling maar ook door de studenten. Goed om te zien dat we niet alleen iets komen halen maar ook brengen. Ik heb veel gezien, veel over persoonlijke omstandigheden gehoord van de vrouwen.
Onze geweldige Marokkaanse studente Rashja van de hogeschool vertaalt en deze manier van communiseren verloopt prima
Daarna een bezoek aan de universiteit . Veel tijd gaat er voorbij met allerlei praatjes van de hotemetoten maar de gesprekken met de studenten zijn ontzettend informatief en gezellig.
Zaterdag, we beginnen vroeg aan een bezoek aan de Hamman(badhuis). Ik onderga een massage en merk op dat alleen binnen ons soort opleiding het mogelijk is dat een student de rug schrupt van een docent en andersom.
Het bezoek aan een ouderenzorginstelling is indrukwekkend en heel mooi. Ik heb echt het gevoel dat we in contact komen met de echte bewoners van deze instelling.

bernadette vanuit een zonnig Fes

  • 08 April 2012 - 23:26

    Alies:

    Hoi Bernadette, Zo kom je nog eens ergens en zie je wat. Leuke start van de reis!
    Succes verder en veel plezier

  • 09 April 2012 - 08:06

    Astrid:

    Hallo Bernadtte tot volle verrassing krijg ik je reisverslag .Ik wist niet dat je alweer opreis ging.Ik heb je nog gebelt op 30 maart en a-mail gestuurd,maar geen reactie van je.
    Ik wens je een fijne leerzameprettige tijd daar.En ik zie je met het zussen-weekend.gr en dikke kus Astrid.

  • 09 April 2012 - 08:20

    Erica:

    Goed dit weer zo te lezen. Ik hoop dat je reis ook dit weer positief zal uitvallen voor de mensen waarvoor je hier naartoe gereisd bent.
    Goede trip in alle opzichten, blijf gezond en kom veilig weer thuis.

  • 09 April 2012 - 08:39

    Carla:

    wat heb je door je inventiviteit weer een hoop weten te regelen. met zoveel onmogelijke bagage op stap, maar alles is goed aangekomen, denk ik.
    volg weer met veel belangstelling je verhaal. een goed en productief verblijf gewenst! Carla

  • 09 April 2012 - 09:36

    Jet:

    weer heel gezellig om telezen! Hoe zit het met, ' Pasen' is dat daarbekend?
    Geniet en blijf ons opde hoogte houden.

  • 09 April 2012 - 09:57

    Anja:

    Leuk om te lezen Bernadette! Zo doe je weer allerlei ervaringen op met andere culturen. Veel plezier! We zijn jaloers hoor op dat lekker weer! Hier de hele dag druilige regen br.....

  • 09 April 2012 - 12:00

    Diny Egenberger:

    Ik ben erg benieuwd, hoe het in de berger met de vrouwen zal gaan. Zelf heb ik een rondreis Marokko gemaakt 3 jaar geleden.
    Bleef wat toeristisch, jammer genoeg.
    Groetjes en succes: Diny

  • 09 April 2012 - 13:57

    Naomi:

    Het is zo ver Bernadette weer op reis! Is goed begonnen zo te lezen-succes en ik kijk uit naar het volgend verhaal

  • 09 April 2012 - 14:14

    Henny Q.:

    Ha die wereldreiziger,
    Zet hem op hè, het wordt vast weer héél interessant. Ik volg je (vanuit een inmiddels erg nat Culemborg) met plezier. Liefs, ook voor Marloes.

  • 09 April 2012 - 14:15

    Tonny:

    Wat een geweldige uitdaging weer, zo in je eentje op avontuur. Wij genieten wel van jouw verhalen.

  • 09 April 2012 - 14:24

    Liesbeth:

    ha bernadet
    marokkaanse gids ok?

  • 09 April 2012 - 18:43

    Kauter:

    Wereldburger, wat leuk om je verhaal te lezen! Veel succes en plezier in het mooie Marokko. Beslama :)

  • 10 April 2012 - 08:04

    Feemke:

    het is gelukt, je bent aangekomen met weefgetouw en al. heb het fijn! groeten vanuit een regenachtig utrecht. waar ook de lammetjes wat minder vrolijk stuiteren na een dag non-stop regen op hun vachtjes.

  • 10 April 2012 - 09:50

    Anneke:

    een geheel nieuwe carrière: weefreiziger en het is echt aan je besteed zoals je alles weet op te lossen
    veel succes, anneke

  • 10 April 2012 - 11:20

    Thea:

    Veel waardering voor jouw reizen en dank voor de verslagen. Goede reis !! En hartelijke groet.

  • 10 April 2012 - 17:42

    Anneke:

    't Is weer genieten van je avonturen! Niet te geloven dat je je redt met zoveel onhandige bagage. Ik wens je nog een heel fijne tijd met de Marokkaanse vrouwen!
    PS: Het Pietje staat 's avonds nog steeds te gloeien!

  • 11 April 2012 - 18:21

    Wilma Uit Wijchen:

    ik heb (weer) met plezier je verslag gelezen!
    heel veel plezier en succes nog verder, benieuwd naar je volgende verslag.
    groetjes,
    wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bernadette

na ruim 2 1/2 jaar ga ik met de kerst terug naar Malawi. Rosah gaat begin december trouwen maar daar kan ik helaas niet bij zijn. Nu ga ik er niet werken maar vrienden terug zien en heerlijk van de vacantie genieten.

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 1005
Totaal aantal bezoekers 76426

Voorgaande reizen:

03 April 2019 - 14 April 2019

Tanzania

12 Oktober 2018 - 26 Oktober 2018

Armenie 2018

18 September 2018 - 18 September 2018

India

20 Oktober 2017 - 20 Oktober 2017

Tanzania

30 Juli 2017 - 30 Juli 2017

Bangladesh

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

18 Oktober 2016 - 18 Oktober 2016

Bangladesh

07 Oktober 2016 - 16 Oktober 2016

bangladesh

29 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

rondreis oost en zuid Afrika

16 Februari 2016 - 16 Februari 2016

Selyn

29 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

sri lanka

22 Juni 2012 - 08 Augustus 2012

bangladesh--mongolie

25 December 2011 - 10 Januari 2012

malawiavontuur

Landen bezocht: