malawi-vacantie - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu malawi-vacantie - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu

malawi-vacantie

Door: bernadette

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

03 Januari 2012 | Malawi, Mzuzu

Deel 2 Malawi

Donderdag 28 december.

Ik heb het huis bij het st Johns Hospital voor mij alleen en ik ben vroeg naar bed gegaan, vandaag de dag van de contacten en het zien van “oude” vriendinnen. Ik ben al vroeg in het ziekenhuis om aan de beste arts van Mzuzu de vacuumextractie voor de bevallingen af te geven. Hij is er erg blij mee en morgen vroeg heb ik met hem een afspraak om 8.00. Niet voor een consult maar hij wil mij dingen in het ziekehuis laten zien en ik wil foto’s maken van het schilder werk.
Verder heb ik wat boodschappen gedaan en in het internetcafe mijn eerste verhaal op mijn site gezet. Vandaag zelfs 2x lopend naar de stad/plaats Mzuzu geweest, goed voor mijn conditie zeker bij het lopen de berg op. Om 13.00 staat de taxichauffeur op de stoep en gaan we allerlei mensen opzoeken. Aischa gaat mee, we lopen rond bij de Sonda-project waar alleen een bewaker aanwezig is en ik bedenk dat alles er zo het zelfde uitziet maar ook weer zo anders omdat je niemand ziet. Wel heb ik de varkens bewonderd en door het raam een kijkje genomen in de nieuwe bieb.
In Malawi zie je altijd heel veel mensen, heel veel lopende mensen en bij bezoekjes aan wat ex-personeelsleden van het project word ik omringd door tientallen kinderen. Ik bezoek de moeder en de familie van Bernadetje( aischa is bang dat ze binnenkort weer zwanger is van het 6e kind, haar man is overgeweest uit Zuid-Africa!) een mevrouw die als portier werkt heeft een baby gekregen,( de vader is getrouwd met een ander, zij is vrouw nummer 2 vertelt Alinipher me later) haar vorige kind was al 16 jaar. Ze zijn allemaal heel enthousiast en blij met de kleine cadeautjes. Op het laatst bezoeken we ook nog even de docent van tuin en met haar heb ik een echte klik, morgen gaan we samen uit eten.
Vervoer is een probleem in Malawi,op de eerste plaats omdat er bijna geen benzine is maar ook omdat ik gebruik moet maken van een taxi om alle mensen te ontmoeten. Een voorbeeld; gisteren moest ik 8,50 uitgeven voor een 6 uur durende bustocht en vanmiddag voor een taxiritje met enkele stops 20 euro. Ik heb de afgelopen 2 dagen al een kapitaal uitgegeven aan taxikosten. Verder ging ik vanavond een hapje eten en ik moet dan zorgen voor half 7 weer thuis te zijn anders is het een beetje gevaarlijk omdat het dan donker is.
Ik ontmoette in het restaurant zelfs nog kort een Nederlands stel dat hier in de buurt werkt. Bij het ziekenhuis aankomende zat daar opeens de moeder van Bernadetje. Zij spreeks bijna geen engels maar ik begreep dat ze in het ziekenhuis is omdat haar zus malaria heeft. Samen met de portier zijn ze net hier geweest om thee en koffie te drinken en ik heb haar een aantal boterhammen met pindakaas geserveerd omdat ik vind dat ze er zo mager uitziet. Zo heeft het leven hier steeds weer verassingen in petto.

Vrijdag 30 december
Ik heb vanochtend in het ziekenuis de resultaten gezien van het opschilderen van een afdeling, ik vond het een enorme rotzooi maar volgende maandag moet alles werken. Dan ga ik terug om nog wat foto’s te maken, speciaal voor Ben en de vrienden van St. Johns die de schilderwerkzaamheden hebben gesponcerd. Tijdens het wachten in het ziekenhuis tussen allemaal patienten heb ik me bij de zusters ook maar even laten nachecken
1. Met mijn gewicht gaat het minder als ik de weegschaal moet geloven
2. Mijn bloeddruk is ok, aan de hele lage kant
3. Hartslag is prima
4. Geen koorts
Gelukkig draait het ziekenhuis nu veel beter dan in 2009.
Ik heb vandaag een beetje een luierdag, ik lees in een ruk het boek uit van Lex Harding over zijn reis met zijn 2 zonen door Afrika. Hij reist ook door Malawi en dat was erg leuk om te lezen. Daarna de afspraak met Alinipher, de vroegere tuin docent van het Sonda project. Ontzettend leuke vrouw, ze wil heel graag pizza eten en dat doen we ook. Het was even wachten want de stroom viel uit. Daarna ging ze met mij mee naar huis en ging het zoontje onder de douche. Hij geniet er echt van en hij vindt mij erg leuk en wil niet naar huis. Trots draagt hij zijn nieuwe horloge die hij van mij heeft gekregen. Begin van de avond bestel ik een taxi en gaat ze terug naar huis.
Opeens stonden daarna de 2 Nederlandse meisjesin het huis, ze reageerden erg onvriendelijk op mijn aanwezigheid en heb veel van mijn sociale vaardigheden moeten inzetten om de relatie enigzins te herstellen.

Zaterdag 31 december
Gepakt en gezakt naar het bussation en daar met een gammel busje naar Nkatabay aan het meer van Malawi. Bij aankomst staat er meteen een taxi klaar van de lodge om me naar mijn favoriete Mayoka lodge te brengen. Ik word herkend en ik zit nu in mijn prachtige huisje te typen, met een kopje koffie en met uitzicht op het meer. Fantastisch, echt genieten. Op weg hiernaar toe regende het pijpestelen maar hier is het bewolkt maar wel een heerlijke temperatuur.
Vorig jaar zat ik in de bus/trein om in Losser oud en nieuw te vieren en luisterde in naar de top 2000. Dat is nu even het enigewat ik mis maar mijn MP 3 spelertje compenseert dat een beetje.
Verder heerlijk gezwommen, wat boodschappen gedaan, mijn e mail gelezen. Daarna deel genomen aan het diner voor de bezoekers van de lodge en een erg leuke avond gehad met 2 nederlandse meisjes/juffen die hier al meer dan een jaar wonen en allerlei schooltjes voor kinderen opzetten en de docenten trainen. Een leuke plek voor mogelijk onze studenten van de hogeschool die een buitenlandse stage willen doen.

Zondag 1 januari; nieuwjaarsdag
Het regende vanacht en vanmorgen heel veel maar ik heb lekker uitgeslapen en nu schijnt de zon. Meerdere telefoontje gehad vanuit Nederland en vanuit Srilanka waar Eva is. FIjn om even iets te horen van het thuisfront. Rosah (iemand van het project die in december getrouwd is en nu hier in Nkatabay woont) komt op bezoek. Heel gezellig wat gedronken, veel gekletst, haar de cadeautjes gegeven. Ze schreef al eerder dat de meegebrachte wol door Jet in 2010 op was en dat ze haar sjahl niet kon afbreien. Gelukkig de goede kleur en nu heeft ze weer wat te doen. Ik heb niet de indruk dat ze heel gelukkig is, ze heeft ook moeite met de inlandse taal die hier wordt gespoken, ze kan deze maar moeilijk verstaan.
S avonds heel lang bij het diner(pizza) gespoken met een Indier(Sick). Interessant om te horen hoe hij tegen het leven en tegen de Malawianen aankijkt. Hij werkt hier al een jaar en geeft trainingen voor allerlei landbouwmachines. Ook met Maria gepraat, zij is een soort Malawiaanse manager hier. Vooral is me bijgebleven dat wanneer je een baan hebt (zij ziet haar kinderen maar weinig omdat ze heel veel uren werkt) en geld verdient dat je vaak daar een hele familie van moet onderhouden en dat dan wel problematisch is.

Maandag 2 januari
Vooral een dag met veel regen, ik heb veel gelezen. Het boek moest uit want die heb ik s middags naar de 2 Nederlandse vrouwen gebracht die hier wonen. Helemaal aan de andere kant van het dorp. Zij wonen naar in een paradijsje. Prachtig huisje: zelf ontworpen en laten bouwen aan het meer. Ik heb nog niet op de site gekeken maar die hebben ze wel www.chimwenwe-malawi.org. Ik heb voor hen bewondering om wat ze doen. Een heel leuke stageplek voor mijn studenten.
s’ avonds in het restaurant gegeten en werd ik uitgenodigd om de familie van Maria; de 2e manager, te bezoeken. Ze woont dicht bij de lodge, Interessant om te zien hoe ze daar leven. Al was het al 10 uur de kleine kinderen waren nog gewoon op ondanks dat ze de volgende dag naar school moeten. De familie speelt een grote rol in het leven van een Malawiaanse vrouw. Als zij een baan heeft moet ze grote gezinnen onderhouden.

  • 03 Januari 2012 - 13:08

    Henny Q:

    Lieve Bernadette, leuk weer iets van je te lezen. Ik wens jou alle goeds voor het nieuwe jaar. Maak er iets moois van (dat lukt wel!) en ... blijven lachen!
    Liefs, Henny

  • 03 Januari 2012 - 13:10

    Diny Egenberger:

    Hallo Bernadette,
    Een heel gelukkig en gezond 2012 gewenst. Ik geniet van je verhalen en krijg nog meer verlangen, om ook naar Afrika te gaan. Gelukkig is het snel zover. Wat je vertelt is heel herkenbaar. Het vervoer, de reactie van de mensen en hun grote optimisme.
    Geniet nog lekker van de dagen, die je daar nog bent.
    Diny.

  • 03 Januari 2012 - 13:10

    Lucia:

    Ha Bernadette,

    De allerbeste wensen voor 2012!
    Leuk te lezen over jouw avonturen in Malawi.
    Nog veel plezier en lekker genieten.
    Veel groetjes

  • 03 Januari 2012 - 13:17

    Anja:

    Leuk je bericht te lezen. Fijn voor je dat je zoveel bekenden weer ontmoet! De website van de dames klopt geloof ik niet. Geniet van je reis! Groetjes

  • 03 Januari 2012 - 14:25

    Thea:

    Zojuist je 2 reisverslagen geboeid gelezen. Daarvoor dank. GELUK kig 2012. Lieve groet van Thea L.

  • 03 Januari 2012 - 14:37

    Anneke:

    hoi bernadette,
    alle goeds voor jou voor 2012! ik heb naar de site van de twee vrouwen gekeken, mooi project zeg, wat leuk dat je zoveel mensen daar kent en ontmoet, veel plezier verder
    lieve groet (uit een stormachtig nederlandje), anneke

  • 03 Januari 2012 - 15:32

    Marjo:

    Hoi Bernadette,
    Leuk om te lezen dat je het weer naar je zin hebt.
    Een goed 2012 gewenst en nog veel plezier daar
    groet,
    marjo

  • 03 Januari 2012 - 15:44

    Riet Baak:

    Hallo bernedette.
    leuk je verslagen te lezen.
    nog goede dagen daar en tot aan de bridge tafel
    Riet

  • 03 Januari 2012 - 16:22

    Ben De Ponti:

    Monire Bernadette

    Ben benieuwd naar de achtergrondverhalen. Maar nu doe je het toch maar weer zo in je uppie door malawi. Als je in de Nkhotakota Pottery lodge komt (weetniet hoe je verder reist) kun je dan twee tandartsbeeldjes die ze gemaakt hebben meebrengen. Dat zou heel mooi zijn . Met de beeldjes willen we een fundraising starten.

    Heel veel goede ervaringen voor de rest van je reis.

    lieve groet, ook van Cobi, Ben

  • 03 Januari 2012 - 16:55

    ELS:

    Heej, Bernadette, wat leuk om je reisversleg te lezen. jij verveelt je ook niet in je leven, he. Wat heerlijk, dat je deze reis weer kunt maken en fijn, dat je weer zoveel bekends tegenkomt. Ik wens je een heel mooi 2012 toe, en hoop je weer te zien, samen met Jet en Mia. Veel plezier daar en hetallerbeste! groetjes van Els, uit een stormactig en nat Nederland. (ik vind het geweldig leuk om je verslag te lezen)

  • 03 Januari 2012 - 19:51

    Et:

    Lieve Bernadette,
    Voor 2012 wens ik jou veel reisplezier en alle Goeds. Dank voor je levendig en uitvoerig reisverslag Ik geniet er zo van. Groet Et.

  • 04 Januari 2012 - 01:15

    Alies:

    Wat een heerlijke plek om het nieuwe jaar te starten.
    Dat het maar een goed jaar mag worden.
    Veel plezier verder
    Liefs
    Alies

  • 04 Januari 2012 - 07:46

    Astrid:

    Bernadette .
    Ten eerste een heel gelukkig gezond 2012 en dat je maar vaak naar Malawi mag reizen om je projecten bij te houden en[ om beetje ]vakantie te houden.
    Ik blijf je volgen .Groeten uit Wierden.

  • 04 Januari 2012 - 11:39

    Jan En Jet:

    Alle goeds voor 2012. We genieten van je verhalen. Omdat we er anderhalf jaar geleden ook geweest zijn kunnen we je reisverslag letterlijk volgen.
    Binnenkort zien we elkaar weer.

    Groet, Jan en Jet

  • 04 Januari 2012 - 15:09

    Fred :

    Bernadette vooreerst een heel gelukkig en succesvol 2012 in goede gezondheid.
    Ben vanmiddag thuisgekomen uit Ewijk alwaar het gezellig was bij Willem en Felix
    Sterkte met je reis en tot horens
    Fred

  • 05 Januari 2012 - 11:50

    Trudi:

    Ha die Bernadette,
    Vanuit een erg winderig nederland een heel mooi, gezond en liefdevol 2012 toegewenst.
    Zo te lezen heb je het weer goed naar je zin. Het blijft leuk om op de hoogte te blijven en je zo te volgen.
    Nog veel plezier en een voorspoedige terugreis toegewenst,
    liefs Trudi en co

  • 05 Januari 2012 - 13:20

    Naomi:

    De beste wensen voor 2012-als je alleen reist kom je dan toch heel dichtbij de mensen, wat erg leuk lijkt-maar ook zie je de andere kant. Alle klein beetjes helpen zullen we maar zeggen. Volgende keer ga ik dan wel mee! Gentry gezien?
    Fijne reis nog en ik kijk uit naar je volgende verhaal.
    veel groeten!

  • 05 Januari 2012 - 14:15

    Rosi En Wim:

    Jambo Bernadette, allereerst een gelukkig en gezond 2012.We hebben jouw verslag weer met veel belangstelling gelezen.Yes, thats the african way of life. Geniet verder van dit heel bijzondere continent. Tot ziens op de brigdeclub. Groetjes Wim en Rosi

  • 05 Januari 2012 - 17:23

    Wilma:

    de beste wensen voor 2012!
    zo te lezen geniet je van je reis en de mensen in malawi. hele fijne tijd nog verder, tot gauw

    wilma

  • 06 Januari 2012 - 17:58

    Amanda:

    Hallo bernadette , een heel erg gelukkig 2012 gewenst met net zo veel mooie en interessante reizen als afgelopenjaar ! Ik vind het erg leuk om al je avonturen te lezen :D. Ook wens ik je vast een goede terug reis naar Nederland.

    Gr. Amanda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bernadette

na ruim 2 1/2 jaar ga ik met de kerst terug naar Malawi. Rosah gaat begin december trouwen maar daar kan ik helaas niet bij zijn. Nu ga ik er niet werken maar vrienden terug zien en heerlijk van de vacantie genieten.

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 724
Totaal aantal bezoekers 76440

Voorgaande reizen:

03 April 2019 - 14 April 2019

Tanzania

12 Oktober 2018 - 26 Oktober 2018

Armenie 2018

18 September 2018 - 18 September 2018

India

20 Oktober 2017 - 20 Oktober 2017

Tanzania

30 Juli 2017 - 30 Juli 2017

Bangladesh

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

18 Oktober 2016 - 18 Oktober 2016

Bangladesh

07 Oktober 2016 - 16 Oktober 2016

bangladesh

29 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

rondreis oost en zuid Afrika

16 Februari 2016 - 16 Februari 2016

Selyn

29 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

sri lanka

22 Juni 2012 - 08 Augustus 2012

bangladesh--mongolie

25 December 2011 - 10 Januari 2012

malawiavontuur

Landen bezocht: