7e bericht - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu 7e bericht - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu

7e bericht

Door: bernadette

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

16 Juni 2009 | Malawi, Mzuzu

hallo iedereen

woensdag 16-6-2009, vanuit een zonnig malawi vanuit een internetcafe.

Vandaag was ik op tijd thuis en heb foto's laten afdrukken en een collega is op zoek naar een kip die morgen wordt geslacht. Morgen gaan we kippesoep maken en iedereen verheugd zich hier al op! Met mij is alles ok en ik heb het steeds reuze naar mijn zin

Ik ben nu al weer 6 weken in Malawi en ik heb me een beeld gevormd over het leven in een Afrikaans land t.o.v. een Europees land.

Wat is hier anders.

Vervoer:
Hier word ik met de taxi opgehaald om op mijn werk te kunnen verschijnen en elke dag is het maar de vraag of er genoeg benzine in de tank zit om er te kunnen komen. Mijn tas wordt door de studenten gedragen en naar het kantoor gebracht. Ik ga proberen ook in Nederland mijn studenten zo gek te krijgen!
Boodschappen doen gaat hier per voet en ik sjouw me soms een ongeluk om alle boodschappen de berg op te brengen en soms gaat de chauffeur mee om boodschappen te doen en die sjouwt dan alles naar de auto toe. Verder geen parkeerkaarten of parkeergeld of parkeergarages!
Reizen met het openbaar vervoer is ook een ware belevenis. Heel oude minibusjes, vol met teveel mensen en allerlei materialen. Altijd weer blij dat je levend op de plaats van de bestemming komt. Bussen vertrekken als die vol zit en het hulpje van de chauffeur probeert mensen te ronselen voor de tocht. Geen buskaarten of chippen maar gewoon afrekenen bij het hulpje en maar hopen dat ze voor de “witten” niet het dubbele tarief rekenen. Vaak mag ik voorin als witte oude vouw en kan alles goed overzien en heb ik genoeg plek.
Verder zijn er ook grote bussen tussen de belangrijke plaatsen. En er zijn fietstaxi’s. Je mag plaats nemen om de bagagedrager en zo kom je thuis. Soms maak ik er gebruik van als vervoer voor mijn tas of als het donker is voor escort.

Eten:
Eigenlijk kun je hier bijna alles kopen al moet je daarvoor soms wel voor naar 10 verschillende winkels en soms is de voorraad op en de vraag is dan wanneer er bijvoorbeeld weer muslie is. Koffie filterzakjes zijn niet te koop en oploskoffie is relatief erg duur. Zoete aardappelen zijn echt heel lekker en je kunt dat op verschillende manier bereiden. We hebben een keuken met oven! Drinkwater is alleen in kleine flesjes te koop maar we koken iedere dag liters water, die laten we afkoelen en daarna is het prima drinkbaar. Vorige week kreeg een van de studenten een pakket uit Nederland met allerlei Nederlandse artikelen; dat was smullen.

Winkelen
Vaak kun je aan de buitenkant niet zien wat er verkocht wordt. Dus winkel in en winkel uit voor bijvoorbeeld een citruspers. Op de markt is alles te koop: van 2e hands kleren die in Nederland in de ZAK zijn gestopt tot levende kippen.

Wonen
Opeens woonde ik met 2 vreemde Nederlandse meisjes in een huis. Samen eten en samen wonen is eigenlijk heel gezellig en een goed manier om werk en privé wat gescheiden te houden en dat je lekker Nederlands kunt praten is natuurlijk ook heel prettig.

De mensen
De mensen zijn eigenlijk bijna allemaal erg vriendelijk en behulpzaam. Soms spreken zij slecht engels en ik geen Chitunbuka taal dus dat is soms wat lastig. Ze zijn over het algemeen erg gelovig en zingen veel. Kinderen dragen kleinere kinderen op de rug. Deze week sprak ik een meisje van 10 die 10 kilometer moet lopen naar school en dat ook als het al donker is.
Vrouwen krijgen op jongere leeftijd veel kinderen en lopen lang met kinderen op de rug. Tot 3 jaar aan de borst is niet ongebruikelijk. Daarom zijn er ook altijd veel kinderen op de werkplekken aanwezig.

Werkbeleving
Alles gaat gewoon heel rustig, wat vandaag niet af is komt morgen. Uren breien in werktijd is geen enkel probleem en ook vandaag zat ik gezellig weer met 10 vrouwen buiten te breien.

groetjes bernadette

• 17 Juni 2009 - 15:13

Selma:

Wat leuk om allemaal te lezen. Ik ga nu over ongeveer 4 weken naar Senegal. Heb er erg veel zin in, vooral na het lezen van je berichten.

Heel veel succes nog daar en tot de volgende bericht

gr Selma

• 17 Juni 2009 - 15:22

Alies:

Bernadette,

Ik zie breinaalden en op school werd mij gevraagd Moeten die breipennen nog bewaren? Ze zijn in geen 10 jaar niet meer gebruikt. Ik bewaar ze voor jou!
    Fijne dagen daar. ik tel af..nog 10 dagen werken..
    Je zus Alies

• 17 Juni 2009 - 15:49

Astrid:

hallo schoonzus-Bernadette

leuk dat je nog steeds naar je zin heb.
    En ja 6 weken gaat wel snel boorbij met elke dag nieuwe verassingen.
    hier gaat ook alles zijn gangetje.
    Bernadette het gaat je goed.
    Veel plezier in het verre Malawi.

• 17 Juni 2009 - 15:49

Felix:

Alweer een mooi bericht mam! Ga zo door. Ik ga morgen gelijk ff checken op school hoe de docenten reageren als ik aanbied hun koffer te dragen, waarschijnlijk wordt het opgevat als poging tot fraude. Geniet nog maar flink want thuis in Ewijk is uiteraard niks apparts te beleven.

Groeten, je enige zoon

• 17 Juni 2009 - 15:55

Felix:

Groeten, je enige zoon

• 17 Juni 2009 - 16:57

Betty Smit:

ik herken je verhalen van mijn dochter Lisanne, die ook in Malawi is geweest voor een documentaire!! Kostelijk. Elk nadeel heeft zijn voordeel... etc. Tja, dit is heel wat anders dan onze a.s. weefweek in Buurse...
    Een volgende keer wil ik je boodschappen de berg wel opdragen hoor!!!!!!
    liefs
    b

• 17 Juni 2009 - 17:59

Ben De Ponti:

Na het lezen van je laatste stukje , slaat de heimwee toe en wil ik ook leren breien. Maar wel in Sonda

Groet Ben

• 17 Juni 2009 - 18:39

Foekje.:

dag Bernadette.vandaag naar de spoel geweest,we hebben wol ,breinaalden en haaknaalden ingepakt,Riaa brengt het naar Willem.we hebben het veel over je wel en wee daar,hoe gaat het met je kleinkind? dag groeten Foekje.

• 17 Juni 2009 - 19:26

Paula Witte:

hallo bernadette, met veel belangstelling lees ik je berichten. ondanks het harde werken dat je beschrijft, spreekt er ook een groot genieten uit je verhalen. da's mooi, dan snijdt het mes aan twee kanten: jij voldaan in hun aanwezigheid, zij blij met jou.
    ben benieuwd naar je ( kritische) kijk/visie op ontwikkelingswerk. misschien heeft koenders hier nog wat aan.
    het ga je goed en tot een volgend bericht.
    paula

• 18 Juni 2009 - 06:02

Anneke:

hoi bernadette,
    leuk om je avontuur te volgen en nog veel plezier met de naai- en breilessen.
    Mijn vervanging voor jou, samen met Riet Büchner, op de HU voor de workshop textiel is succesvol verlopen, leuk om je werkplek te zien. lieve groet, anneke

• 18 Juni 2009 - 09:13

Gerian:

Hoi Bernadette,

Wat leuk dat je ons op de hoogte blijft houden. Ik vind het uitermate stoer wat je allemaal beleeft!

Groetjes,

Gerian

• 18 Juni 2009 - 21:38

Mieke:

Ha Bernadette,
    Leuk wat je beschrijft over het leven daar. Echt heel anders! Als je terug komt, wil iedereen vast jouw tas dragen....
    Ik wens je weer goeie dagen/weken en kijk uit naar je volgende bericht.

groetjes Mieke

• 20 Juni 2009 - 08:58

Eva:

wow, wat een mooie constructie op de fiets!

x eva

• 21 Juni 2009 - 10:21

Anja:

Ha die Bernadet! Ik zie dat je al een mooie gebatikte rok op de kop hebt getikt. Mooie kleur. Hier alles prima, Rosan kwam gisteren nog in sportieve outfit met sportfiets langs gesjeest. Was gezellig.
    heel vele groetjes uit grave

• 22 Juni 2009 - 11:34

Marloes Wesselingh:

HI Bernadette,

Ik volg jouw avonturen en werkervaringen op de voet! Keep up the good work, en ik wil nu alvast voorstellen dat je een presentatie geeft voor studenten in het Internationaal Studie Traject (als je weer terug bent). Genoeg stof tot nadenken, lijkt mij!

Lieve groet,

Marloes

• 23 Juni 2009 - 15:13

Heleen:

Heee bernadette, ik wist niet dat je verhalen schreef hier online... leuk hoor!!!

de SPH-manifestatie was hard werken maar erg leuk!!! Fijn dat jij het ook zo naar je zin hebt!

liefs

• 24 Juni 2009 - 09:30

Paula Schut:

Hey Bernadette!
    Ik zag op de socialwork blog dat jij in Malawi zit en ben even op je site gaan kijken! Wat geweldig dat je dat doet zeg en erg leuk om de verhalen te lezen!! Ik denk dat je een hoop kunt betekenen voor de mensen daar!

Heel veel plezier en succes nog! :D

Groetjes Paula (MWD student)

• 24 Juni 2009 - 18:32

Annette Plantinga-ho:

Hoi Bernadette,
    Voor ons is het nu vakantie, maar jij maakt volgens mij nog wel lange dagen. Met de warme temperatuur zal dit erg vermoeiend zijn.
    Dit schooljaar goed afgesloten. Ik hoop dat je nog een mooie tijd hebt in Malawi, geniet ervan, en tot in september. Groetjes Annette.

• 25 Juni 2009 - 11:03

Ben De Ponti:

Hoi Bernadette

Ik heb Christofer al zeker 10 keer proberen te bellen.
    Echter no reply.
    Ik zal het in het weekend weer proberen

Groet Ben

• 30 Juni 2009 - 14:22

Reinhild:

Wat een belevenissen.Morgen ga ik naar China, dus voorlopig lees ik even niets meer. Wel jammer.
    Als ik terug ben is er dan des te meer. Fantastisch dat je ondanks de drukte toch tijd vindt om te mailen. Nog veel succes. Groeten Reinhild

• 09 Juli 2009 - 10:12

Riet Bronkhorst:

Hoi Bernadette,
    Via Gerard Smit ben ik aan je reisverslagen gekomen!
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt! Ik houd het kort, maar mail of spreek je later!
    Riet