11e bericht en tevens laatste bericht - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu 11e bericht en tevens laatste bericht - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu

11e bericht en tevens laatste bericht

Door: bernadette

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

27 Augustus 2009 | Malawi, Mzuzu

11 bericht en ook laatste bericht

Ewijk, 27-8.
Gisteren weer heelhuids thuisgekomen na een lange reis. Volgende week weer aan het werk, het zal even wennen zijn.

Al iets eerder getypt….

Begin augustus:
Op dit moment ben ik echt vakantie aan het vieren. Na de steden Lilongwe en Blantyre zijn we nu op de culturele toer. We doen alles met het openbaar vervoer en dat gaat uitstekend. Ik vind het zelf erg leuk om op die manier door Malawi te reizen. We zitten in heel mooie en goed georganiseerde bussen, in heel gammele minibusjes met soms veel te veel personen en de motor die het soms opgeeft. Daarnaast hebben we ook ontdekt dat je met 3 fietstaxi’s ( o.a. een voor de tassen) ook erg goed korte afstanden kunt overbruggen tussen bijv. het bus station en de lodge. Zo moesten we ook een keer 4 kilometer lopen naar een lodge op het strand en dan ik is heel handig dat er allerlei jongetjes staan die graag je koffer of tas willen dragen. Beloning is een klein bedrag, een banaan, een pen! Ze zijn daar echt heel blij mee. Soms nemen we ook gewoon een taxi of regelen we een lift.

We ontmoeten overal Nederlanders! Mensen die hier werken als arts, een lodge runnen, vrijwilligers of gewoon toeristen. Ondertussen hebben we ook twee wildpark bezocht en veel dieren gezien o.a. olifanten ( 2 vechtend en 10 meter voor onze lodge) neushoorns allerlei antilopen enz. In het meer zwemmen prachtige knal blauwe vissen, die hebben we gezien bij een boottocht.

In Blantyre hebben we een rondleiding gehad in een weefcentrum voor gehandicapten waar ik 32 jaar geleden ook een kleed gekocht heb. Erg boeiend en ik zou in de toekomst graag iets voor dit centrum willen doen. In de 2 genoemde steden hebben we ook een aantal galeries bezocht.

Dinsdag hebben we Mia Mission bezocht, een opleidingscentrum voor hout kunstenaars, heel interessant en heel mooie houten beelden die heel erg betaalbaar zijn en er ook wat anders uitzien dan in allerlei stalletjes in toeristencentra. We sliepen bij de paters en ook het museum was prima verzorgd en gaf veel informatie over de Malawiaanse cultuur.

Nu zijn we weer aan de kust in een centrum voor pottenbakken. Heel gek dat je hier een cursus potten maken kunt volgen, daarna een duik kunt nemen in het meer en s avonds mee kunt op een avond safaritocht in een park.

Daarna hebben we op zaterdagochtend de boot naar het Noorden genomen Een heel avontuur en daarna zijn we een aantal dagen in Mzuzu geweest. Op de laatste maandag heb ik afscheid genomen op het project, het weefgetouw gedemonteerd, de koffer gepakt.

Op de terug reis:
Nu ik dit typ zit ik 6 uur in Nairobi te wachten op de aansluiting met het vliegtuig naar Londen en daarna vliegen we door naar Dusseldorf.

• 27 Augustus 2009 - 14:38

Anja:

Hoi Bernadette,
    het was leuk om via dit weblog jou reis te mogen volgen! Blij dat je weer goed thuis bent gekomen. Binnenkort maar 'ns de foto's bekijken van de reis.
    zoen anja

• 27 Augustus 2009 - 14:53

Astrid:

Hoi Bernadette,
    IK vond het ook leuk om via dit weblog jouw reis te mogen volgen en blij dat jij en willem weer in Ewijk thuis zijn gekomen.
    Als het goed is zien wij jullie morgen op de fam.reunie om ook Willems ervaringen te horen met de foto,s.
    Groetjes.

• 27 Augustus 2009 - 18:10

Betty:

WELKOM TERUG, EN IN NOVEMBER IN BUURSE, HOREN WE JE VERHALEN 'LIFE' en heb je misschien wel fotopresentatie!!

• 27 Augustus 2009 - 19:18

Nelly:

Hoi Bernadette,
    Welkom thuis! Ik zag jullie al helemaal zitten bij de paters in Mua mission, voor Theo een plek waar hij toendertijd maandelijks kwam. Heb je ook pater Claude Boucher ontmoet?
    Ja, het zal weer wennen zijn aan de luxe in Nederland. Men zegt, je gaat te paard en komt te voet terug. Je zult nog nog even in twee werelden leven met een stukje hart dat ook Malawi toebehoort. Terzijnertijd hoor ik graag je verhalen! Groet, en zikomo kwambiri voor het mogen meeleven met jouw ervaringen!

• 27 Augustus 2009 - 21:33

Erica:

welkom thuis; ik wacht met spanning op meer verhalen op de weefkring.

• 28 Augustus 2009 - 14:35

Anneke:

ook ik heb je leuke verhalen gevolgd en blijf zeggen 'petje af' voor jouw geweldig avontuur en inzet, fijn dat jullie weer thuis zijn (ook voor de weefkring).
    anneke

• 28 Augustus 2009 - 20:31

Alie En Bertus Oldem:

hoi Bernadette
    van Alice hoorde ik vanavond over je site ikhoop dat het ernog eventjes op blijft staan dan kan ik het nog even lezen.
    groetjes uit oldemarkt