6e bericht - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu 6e bericht - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu

6e bericht

Door: bernadette

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

06 Juni 2009 | Malawi, Mzuzu

6e bericht vanuit Malawi

Op dit moment ben ik al weer een maand in Malawi en het gaat uitstekend met me en elke dag maak ik weer van alles mee. Ik heb het drukker dan in Nederland en dat zal bepaalde mensen verbazen omdat ze vinden dat ik het daar ook nog al druk heb. Maar daarover later meer.

i.v.m. het grote succes van de brei lessen:
Een oproep aan mensen om breinaalden. haaknaalden en eventueel breiwol voor me te verzamelen. Eventueel kunnen de Nederlandse studenten iets voor me meenemen(eind juni) en of later kan Willem wat meenemen( eind juli)! Ik heb thuis ook zelf een hele voorraad maar… ik kan veel mensen er hier erg blij mee maken. Misschien dat het handig is om het af te geven op kamer 2064 aan de Heidelberglaan 7 in Utrecht of de van Heemstraweg 4 te Ewijk. Alvast bedankt.

Bij het vorige bericht stond o.a. een foto van een prachtig huis; er zijn enkele mensen geweest die dachten dat ik daar woon, maar dat is niet zo. Het is een van de lodge waar ik gelogeerd heb. Ik zal proberen zo weer wat nieuwe foto’s te plaatsen.

Afgelopen dinsdag moest ik iets regelen bij de immigratiedienst en op de terug weg pikten we een (heel creatieve) mevrouw op die op het project poetst. Ze was hoogzwanger en om 13.00 hielp ze me met de voorbereidingen van de breiles. Opeens was ze weg en de volgende dag hoorde ik dat haar 5e kind: een meisje al om 19.00 ’s avonds was geboren. Haar man werkt in Zuid-Afrika. Vanmiddag(vrijdag) hebben we haar opgezocht en de baby bewonderd. Voorlopig heet ze Bernadette. Zie de foto!

Ondertussen heb ik heel wat mensen aan het “werk”:
• de studenten van de houtbewerking maken een kastje voor ons huis, een strijkplank voor de naaisters en een groot bord voor de kinderafdeling
• de studenten van de tuin zijn heel erg druk met het zaaien en bemensten van de grond
• de studenten van de naaiopleiding naaien speelgoed voor de kinderen.
• de begeleiders van de kinderen wassen de speelgoedbeesten en ruimen hun ruimtes wat handiger in
• de dames van de keuken bereiden heerlijke gerechten en helpen met het maken van soep
• de ondersteunende dienst; allemaal vrouwen (9)volgen elke middag de breicursus. Dit vindt plaats in de overblijfruimte waar op 2 grote borden de instructies staan in het engels maar ook in de plaatselijke taal. Rosahn, een van de personeelsleden is mijn assistent en de (toekomstige) brei juf in opleiding!
• de chauffeur brengt me veilig thuis. Soms is er geen geld voor de brandstof en moet ik geld geven om te voorkomen dat ik 2 uur moet lopen om bij het project te komen.
• en…………. de “staf “ kijkt toe! En de naai juffrouw slaapt! Zie foto

Gisteren gingen de 2 Nederlandse studenten van de Hogeschool Nijmegen mee naar het project. Ze waren onder de indruk van het prachtige gebouw en de omgeving. Samen hebben we een heerlijke pompoensoep gemaakt en iedereen (ongeveer 20 personeelsleden) vonden het heerlijk. Ik heb ze beloofd elke week een keer soep te maken!

In het weekend hang ik de toerist uit, volgend weekend gaan we naar het meer: kande beach om de verjaardag te vieren van een van de Nederlandse meisjes.

Voor degene die zich afvragen hoe het met het weven en weefgetouw gaat; de eerste sjaal is af en nu staat er voor meerdere sjaals garen op het getouw. Eindelijk ga ik mijn prachtige blauwe zijde uit Thailand gebruiken. Ik weef vooral in het huisje waar ik woon maar het weefgetouw wordt wel van alle kanten bewonderd

Kortom ; ik vermaak me goed en heb echt het gevoel iets voor de mensen hier te kunnen betekenen. Het kunnen overbrengen van wat “ambachtelijke” kennis vind ik erg prettig en leuk om te doen. Daarnaast krijg ik wel steeds meer een (kritische) kijk en visie op ontwikkelingswerk.

Heel veel groeten van bernadette!




  • 06 Juni 2009 - 08:02

    Erica:

    ik hoop voor jou en voor alle nederlandse studenten en lesgevers/helpers dat er heel veel zal blijven hangen van al deze uitermate practische, kleinschalige instructie.
    baby bernadette is een snoesje! jij bent een grote snoes met al je inspanningen.
    groet,
    erica, (net een week terug uit frankrijk na een 'stage' die er heel anders uitzag, maar ook heel boeiend is geweest).

  • 06 Juni 2009 - 08:08

    Eva:

    Hoi Mam
    Leuk verhaal zeg! Geweldige foto's ook. Doe mij ook zo'n mooi ukje! Ik zal in Ewijk eens even die emmer vol brei-spul opzoeken. Ik denk dat je daar half Afrika mee blij kan maken.. Groetjes vanuit een zonnig Delfts logeerpartijtje.

    Ik bel je morgen
    Eef

  • 06 Juni 2009 - 08:25

    Ben De Ponti:

    Monire Bernadette

    Na ons telefoongesprek is het mooi om je verhaal te lezen. De kleine Bernadette misstaat je niet. Wens de moeder namens Cobi en mij profociat. Zij is al heel lang in het Sonda project werkzaam.

    Hartelijke groeten

    Cobi en Ben

  • 06 Juni 2009 - 12:08

    Liesbeth:

    wat een fantastische foto
    doet denken aan 2 juni van toen
    super dat je het zo naar je zin hebt
    zijn er nog meer dingen die je kunt gebruiken?
    misschien hebben de textielmensen op school ook nog iets
    laat het maar weten
    groet

  • 06 Juni 2009 - 14:01

    Trudi En Harindra:

    Hallo Det,
    Net jouw 6de berichtje samen gelezen, prachtig en wat een schattige baby.
    Heb afgelopen week een kaart op de bus gedaan. Veel breispul heb ik helaas niet, zal nog wel bij collega's navraag doen.
    Het ga je goed , Trudi
    Hoi Bernadet,
    Via Trudi krijg ik al het nieuws over jou te horen. Prettig om te horen dat het goed met je gaat.Zijn de mensen daar ook goed in hardlopen? Ik wou dat jij in Sri Lanka actief was, maar je kunt niet overal tegelijk zijn. Heel veel groeten Harindra

  • 06 Juni 2009 - 17:35

    Jan K.:

    Tot nu toe heeft Jet de honneurs waargenomen om te reageren op jouw berichten. Dat wil niet zeggen dat ik ze niet volg. Integendeel, ik lees ze met veel belangstelling. Prachtig werk doe je. En je hebt er ook nog veel plezier bij. Maar dat had ik met jouw flexibele instelling ook wel verwacht.
    We missen het kaarten op zondagavond wel. Lopen dan regelmatig met de ziel onder de arm.
    Los van de verkiezingswinst van die mafkees van een Geert
    Wilders gebeurt er in Nederland niet veel spectaculairs.
    Geniet daar nog in Malawi.

    Groet, Jan

  • 06 Juni 2009 - 20:41

    Fam Roelofs:

    Leuk klein Bernadetje en verdere leuke foto's. Fijn dat het je zo goed gaat. Heb Willem lekkere visjes gebracht helemaal vanuit Polen. Was geweldig om daar te zijn.
    Ik heb ook nog wel wat voor je inzameling.
    Groetjes van ons.

  • 07 Juni 2009 - 13:25

    Judith:

    Hoi Bernadette,
    Gezellig dat je ons zo op de hoogte houdt.
    Wat een activiteit ontplooi je! Zo ken ik je helemaal: manusje van alles en van alle markten thuis. Succes met alles!

  • 07 Juni 2009 - 20:49

    Ria Bosch:

    wat een schattige baby! zo leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Geweldig! groeten van mij

  • 08 Juni 2009 - 12:28

    Marieke:

    Hoi Bernadette
    Geweldig al die berichtjes van jou;dat je daar nog tijd voor hebt!Je maakt vast een onuitwisbare indruk daar.Las in de N.R.C. een artikel over Albino,s in Afrika, komen ook in Malawi voor. Waarschijnlijk ben je die nog niet tegen gekomen.In dit land met ook 16 miljoen inwoners schijnt geen dermatoloog voorhanden.Een nederlandse dermatologe gaat ieder jaar les geven in Mangochi en 2 ned.studenten zorgen ervoor dat in het Qween Elizabeth Central Hospital in Blantyre zonnebrandcreme van afrikaanse ingrediënten geproduceerd wordt.Een afrikaans verhaal uit nederland!Ga moedig door en geniet ervan.

  • 09 Juni 2009 - 12:19

    Anke Van Stijn:

    Ha die Bernadette,

    Volgens mij ben jij daar helemaal op je plaats. Fantastisch dat je jezelf deze ervaring gunt. En, echt een win-win-situatie! Ik ben wel benieuwd naar je kritische blik op ontwikkelingssamenwerking

    Ben je peettante geworden of peetoma?

    hartelijke groet van Anke van Stijn

  • 11 Juni 2009 - 06:11

    Cora:

    Hoi Bernadette, wat goed van je dat je dit onderneemt en wat een leuke foto's ik ga je weblog zeker elke keer bewonderen en ga ook op zoek naar breinaalden groetjes Cora

  • 11 Juni 2009 - 09:08

    Ella:

    ha bernadette,
    wat een schatten op de foto, die twee bernadetten! ik ben ooit begonnen aan een babytruitje voor mijn eerste nichtje (nu in de twintig). daar is mijn breicarriere gestopt. misschien kunnen jouw breisterren het afmaken voor hun baby'tjes? ik ga op zolder struinen. ben je al een goed adres tegengekomen voor een oogkliniekje? werkze met vreugde in t zweet, groet,ella

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bernadette

na ruim 2 1/2 jaar ga ik met de kerst terug naar Malawi. Rosah gaat begin december trouwen maar daar kan ik helaas niet bij zijn. Nu ga ik er niet werken maar vrienden terug zien en heerlijk van de vacantie genieten.

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 542
Totaal aantal bezoekers 76349

Voorgaande reizen:

03 April 2019 - 14 April 2019

Tanzania

12 Oktober 2018 - 26 Oktober 2018

Armenie 2018

18 September 2018 - 18 September 2018

India

20 Oktober 2017 - 20 Oktober 2017

Tanzania

30 Juli 2017 - 30 Juli 2017

Bangladesh

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

18 Oktober 2016 - 18 Oktober 2016

Bangladesh

07 Oktober 2016 - 16 Oktober 2016

bangladesh

29 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

rondreis oost en zuid Afrika

16 Februari 2016 - 16 Februari 2016

Selyn

29 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

sri lanka

22 Juni 2012 - 08 Augustus 2012

bangladesh--mongolie

25 December 2011 - 10 Januari 2012

malawiavontuur

Landen bezocht: