5e bericht - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu 5e bericht - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu

5e bericht

Door: bernadette

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

29 Mei 2009 | Malawi, Mzuzu

5e bericht uit Malawi

29-5
Onderstaand bericht heb ik al iets eerder geschreven. maar...
Het is nu vrijdagmiddag en ik heb weekend. Hier gaat alles ok. Ik ben me echt nuttig bezig. Ze willen alles van me leren en... Juul: je breipatroon is erg populair! Ik heb er vreselijk veel succes mee.Ook een weefdemonstratie op het kleine getouwtje was erg leuk, de eerst das is af! Met dank aan iemand van de weefkring die het toestel beschikbaar heeft gesteld!

Morgen ga ik met de nederlandse meisjes naar het meer: lekker luieren en zwemmen en de toerist uithangen!

25-5
Allereerst ontzettend bedankt voor alle mails en telefoontjes die ik gehad heb in Malawi ter gelegenheid van mijn verjaardag. Opeens besef je dan dat Nederland via de moderne media heel dicht bij is maar de afstand t.o.v. Nederland in kilometers natuurlijk wel erg groot is.

Sommige mensen vragen zich af hoe een dag er hier uit ziet. Laat ik het voorbeeld nemen van vandaag= 25-5-2009.

Om 5.00 s ochtends wordt het licht en om 6.00 luidt de klok van de kerk van het ziekenhuis. Daar word je natuurlijk wakker van en dan sta ik op. Ik heb een 2 persoonskamer waar 2 eenpersoonsbedden staan. Boven de bedden hangt een klamboe ivm. de muggen. Het is nu de droge tijd en er zijn gelukkig niet zo veel muggen maar meestal slaap ik wel onder de klamboe. Vanochtend was er geen stroom dus een kopje thee zat er niet in. Inmiddels heb ik wel een waterkokertje aangeschaft zodat ik wel snel een kopje thee kan maken. De stroom valt regelmatig uit en ook vanavond viel de stroom ongeveer 1 uur uit. Gelukkig was net het eten klaar anders heb je een probleem. Het is om 18.00 donker dus zonder stroom betekent bij kaarslicht proberen het een beetje gezellig te houden. Daarna was er geen water dus zonder douche naar bed.! Mijn conclusie is dat geen water hebben erger is dan geen elektriciteit.

Om 7.00 word ik opgehaald met een auto, Omdat ik gast ben en wit mag ik voorin zitten en onderweg worden er ongeveer 7 mensen opgepikt die in de laadbak zitting nemen. Ik kom dan echt in de woonomgeving van veel arme Malawianen. Veel kinderen en volwassenen op straat op weg naar school of werk. Soms een fiets, enkele auto’s maar het merendeel van de mensen verplaatst zich per voet. De hoofdwegen zijn redelijk begaanbaar maar de binnenwegen is zand met veel kuilen en veel rood stof. Het is ongeveer in totaal 30 minuten rijden. Op het project dragen mijn “studenten”mijn tas naar binnen en begint de les om ongeveer 8.00. samen met de juf maken we een plan voor die dag en we gaan aan het werk. Deze ochtend heb ik me vooral bezig gehouden met het ontwerpen van wat nieuwe naaiobjecten en probeer ik de naaisters wat te helpen met allerlei naaiprobleempjes.

Er wordt geen koffie of thee geschonken dus neem ik maar een flesje(af gekoeld gekookt) water mee. Vandaag trakteerde ik op appeltaart en dat was voor iedereen een echte traktatie en ze vonden het echt lekker. Zelfrijzend bakmeel, suiker, boter en appels zijn allemaal gewoon te koop. En in ons huisje hebben we een echt elektrisch fornuis met oven. Ik woon samen met 2 Nederlandse verpleegkunde studenten van de HAN. (hogeschool Nijmegen) Verder hebben we een warme douche, een grote gezellige kamer, een grote tuin en soort terras. Heel lux voor Malawiaanse begrippen.

Er zijn naast de naaisteropleiding ook een opleiding voor timmerman en voor tuinman/tuinvrouw. In een gesprek vanochtend met de juf van de tuin/groente bleek dat er geen geld is voor de aanschaf van zaden voor de tuin. Een naaiopleiding zonder naaigaren en stof is even erg als een opleiding voor tuinlui zonder zaden. Het leek me dat de aanschaf van zaden een goede investering is van mijn budget en daarom heb ik aangeboden hiervoor de kosten te betalen. Dus op tijd naar Mzuzu terug en voor 150 euro aan spullen gekocht voor de tuin. Men garandeert me ik over 2 maanden de groenten kan proeven en eten! Morgen moeten we nog ergens kippenmest gaan kopen, gelukkig in de open truck: dat moet geen probleem opleveren met de stank!.

Daarna boodschappen gehaald, via internet mijn vele mails gelezen en toen naar boven gelopen. Ons huisje ligt op ongeveer 20 minuten lopen van het centrum en je moet een bergje op. Daarna gekookt (macaroni met gehakt en tomatensaus) en yoghurt met muslie toe. En omdat er iets te vieren viel ook een glas wijn. Allemaal gerechten/artikelen die hier redelijk duur zijn.
Na het eten nog wat kleine klusjes gedaan en om 10.00 liggen we allemaal hier op een oor.

groetjes


  • 29 Mei 2009 - 15:58

    Felix:

    Hoi mam, fijn om te lezen dat je je niet verveelt hebt op je verjaardag. trouwens volgens mij is het dagelijks leven daar veeeel relaxter.

    Groetjes, je enige zoon

  • 29 Mei 2009 - 17:33

    Astrid:

    hallo Bernadette,

    Je haar is toch wel goed gekomen zo als ik het op de foto kan zien.
    Wat voor taal spreek je met de meisjes van je klasje? En volgens mij zijn ze wel erg blij met je komst om ook voor de zaden en andere gerei te zorgen.
    Leuk dat je daar gewoon appeltaart kan bakken.
    En douchen ach een emmer met koud water over je heen is misschien ook een oplossing[hahahbrbr]
    Je bent dan echt goed wakker.
    Marlon mag in "huizen Alexandra werken in haar derde jaar.ZE werk nu in het oppashuis in enschede en op school gaat het goed.
    IK speel kaartspellen op pc en herman is druk op de zaak en met z,n auto,helaas de benzinetank kapot.DE apk keuring is dus niet goed gekeurd.
    Gelukkig is er een andere benzinetank onderweg.
    dus vogende week kunnen we weer er mee rijden.
    En het is hier nog steeds schitterend weer op een onweer uitgezonderd.
    Bernadette tot gauw lees.
    vele groetjes en dikke kussen van ons.

  • 29 Mei 2009 - 17:46

    Naomi:

    nog proficiat! Je hebt toch wat gevierd met al de nieuwe kennissen daar, wel een bijzondere verjaardag!
    Er is een afvaardiging van inernationalisering uit Oslo geweest afgelopen dinsdag bij de FG. Een van de groep is van maatschappelijk werk en was erg geinteresseerd in je "project"in Malawi. In Noorwegen hebben ze meer geld over om docenten en studenten uit te zenden. Zij wil graag in contact met je komen. Ik heb haar naam en email, dus laat mij weten of en wanneer je de info wil hebben.
    Leuk gehad bij Lake Malawi? Groetjes.

  • 29 Mei 2009 - 19:04

    Jasper:

    Mooie verhalen en observaties. Vooral die uit het derde bericht vond ik meer dan memorabel: `Er wordt vaak niet hard gewerkt en meestal ook vreselijk onlogisch.` Nog veel plezier, maar dat moet wel goed komen.

    Groetjes, een van je twee schoonzonen

  • 29 Mei 2009 - 19:33

    Anja:

    Ha die Bernadette
    Leuk om de foto's te zien en een berichtje te lezen over je dagelijkse leventje. Vooral die foto met dat kindje op je rug is geweldig. Hij of zij keek niet echt blij! Veel groetjes van je jongste en liefste zus maar ook van je oudste zus die ik net aan de lijn had!

  • 29 Mei 2009 - 21:22

    Mieke:

    Ha Bernadette,
    geweldig wat je daar doet!
    Petje af hoor!
    En.... nog proficiat met je verjaardag.
    Leuk om je belevenissen zo te volgen,
    groetjes Mieke

  • 29 Mei 2009 - 21:51

    Vic En Marlou:

    hoi Bernadette, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Leuk om te lezen hoe je dat daar gevierd hebt,zul je niet gauw vergeten!
    Verder erg leuk je verslagen en foto s te bekijken,voor ons komt Malawi weer even dichterbij en haalt weer mooie herinneringen op.
    Veel plezier en succes verder,we blijven je volgen.

  • 30 Mei 2009 - 15:54

    Ineke:

    Wat leuk jou berichten te lezen. Wat maak jij al veel mee in zo'n korte tijd. Fijn dat je daar ook kunt zwemmen, geniet er maar van! Over je haar gesproken het groeit weer aan hoor. Onvoorstelbaar dat de mensen daar nog zo veel moeten leren, maar Als er geen geld en goed is...

    Hartelijke Groetjes, Ineke

  • 02 Juni 2009 - 11:06

    Naomi:

    even een vraagje-Antoinette en Joyce komen 27 juni. Is er plaatsdt in het huisje met jullie? De begeleider van de dental clinic heeft nog geen bevestiging gestuurd. Er is toch ruimte genoeg?
    Alles goed daar? Groet

  • 03 Juni 2009 - 19:38

    Antoinette:

    hallo Bernadette,
    Even een berichtje van als het goed is je toekomstige huisgenoot.
    wij zijn op dit moment erg druk met het regelen van de laatste puntjes.
    ik lees dat het daar allemaal lekker gaat erg leuk om te lezen zo krijg ik ook een beetje een idee van wat ons te wachten staad.

    Groeten Antoinette Jongboet(student modzorg)

  • 05 Juni 2009 - 14:23

    Diny Egenberger:

    Bernadette,
    Leuk, om je verhalen te lezen. Voor mij is het allemaal heel herkenbaar. Ook in Gambia kwam ik al die dingen, die jij vertelt tegen. Geen geld, geen stroom, slechte didactiek en geen organisatietalent enz. Voor je verdere tijd wens ik je heel veel succes. Diny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bernadette

na ruim 2 1/2 jaar ga ik met de kerst terug naar Malawi. Rosah gaat begin december trouwen maar daar kan ik helaas niet bij zijn. Nu ga ik er niet werken maar vrienden terug zien en heerlijk van de vacantie genieten.

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 537
Totaal aantal bezoekers 76429

Voorgaande reizen:

03 April 2019 - 14 April 2019

Tanzania

12 Oktober 2018 - 26 Oktober 2018

Armenie 2018

18 September 2018 - 18 September 2018

India

20 Oktober 2017 - 20 Oktober 2017

Tanzania

30 Juli 2017 - 30 Juli 2017

Bangladesh

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

18 Oktober 2016 - 18 Oktober 2016

Bangladesh

07 Oktober 2016 - 16 Oktober 2016

bangladesh

29 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

rondreis oost en zuid Afrika

16 Februari 2016 - 16 Februari 2016

Selyn

29 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

sri lanka

22 Juni 2012 - 08 Augustus 2012

bangladesh--mongolie

25 December 2011 - 10 Januari 2012

malawiavontuur

Landen bezocht: