2e bericht uit Malawi - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu 2e bericht uit Malawi - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu

2e bericht uit Malawi

Door: bernadette

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

09 Mei 2009 | Malawi, Mzuzu

hallo iedereen

Hier vanuit een internet cafe in Mzuzu. Het internet gaat een beetje traag maar het lukt. Allereerst bedankt voor de leuke reacties.

Inmiddels ben ik donderdag hier na een lange busreis aangekomen. De bus was ongeveer 2 uur te laat en dat vond ik vooral erg vervelend voor degene die op mij moesten wachten.

Reizen met een locale bus is altijd weer een avontuur maar ik vind het altijd wel iets hebben met alle locals in de bus. Ik was natuurlijk de enige witte!.

In mijn verblijfplaats/ huis met 3 slaapkamer, douche keuken enz. verblijf ik samen met 2 verpleegkunde studenten van de HAN. Heel gezellig en zij maken mij een beetje wegwijs.

Ik ben wel blij dat ik geen stagewerkplan, stage doelen POP of PAP hoef te maken!

Vrijdag ochtend werd ik opgehaald voor mijn eerste werkdag op het Sonda project. En jullie zullen het niet geloven maar voor 9 uur was ik reeds aan de slag als naaijuf voor een groep dames. De echte docent was er niet en ik vraag me af of die volgende week er zal zijn. Men was met de cursusprogramma gebleven tot en met "ritsen inzetten",het volgende onderdeel is drukknopen en haakjes! Ze denken hier dat ik heel goed kan naaien maar de weefdames onder jullie weten dat ik wel een beetje creatief ben maar zeker niet echt netjes.!

Een naaiopleiding echter zonder stof(net als een ziekenhuis zonder naalden) en wat lastig vandaar dat ik vanmorgen reeds 2 grote rollen stof(licht en donker blauw voor de school uniformen) en nog meer lappen heb gekocht zodat we a.s. maandag echt aan de slag kunnen.

Het materiaal heb ik betaald uit mijn meegenomen budget. Uiteindelijk hebben mijn acties in Nederland en jullie donaties het project ongeveer 1500 euro opgeleverd. Daar ben ik echt heel blij mee.

Met een speciale dank aan Els: een deel van haar geschonken geld van haar verjaardag heb ik gebruikt voor de aanschaf van de stof. Ik zal jullie op de hoogte houden van andere uitgaven.

Grappig was gisteren toen ze vroegen of ik iets te eten wilde; ik zei graag maar er werd mij om geld gevraagd. Later bleek dat ze van dit geld een soort welkom diner hadden bereid voor de hele staf van Sonda. Men vond dit zelf heel vervelend maar omdat er nogal financiele problemen zijn konden ze het niet zelf betalen!

Elke keer word ik de hemel in geprezen voor mijn activiteiten en ik geloof dat ze echt heel blij zijn met mijn komst. Ook zelf vind ik het heel erg leuk en ik denk dat ik hier heel nuttig werk kan doen.
Vanuit het project is er ook zeker belangstelling voor eventuele internationale stageplekken voor onze studenten en ook zij zouden dan gebruik kunnen maken van de prima huisvesting.

tot zo ver mijn malawi avontuur!

bernadette damhuis

  • 09 Mei 2009 - 09:29

    Maartje Vos:

    Ha die stoere Bernadette,
    Wat leuk om je verslag te lezen. Ik vind je inderdaad niet echt een type voor een ritzen-inzetcursus, maar misschien hebben ze daar wel wat veiligheidsspelden. Veel succes en liefs van ons!
    Maartje

  • 09 Mei 2009 - 09:38

    Lucia:

    Ha Bernadette,
    Ik ben nog aan het nagenieten van mijn Australiareis en druk bezig met de fotoalbums.
    Nu ben jij op pad in het verre Malawi en ik lees uit jouw mails met veel enthousiasme. Succes met het naaiavontuur en geniet van alles.
    Veel plezier.
    Groetjes Lucia

  • 09 Mei 2009 - 09:58

    Eva:

    Hoi mam
    Klinkt echt leuk zeg, meteen al zo aan de slag. Gezellig ook dat je toch 2 hollanders om je heen hebt. Heel veel succes emt ritsen, knopen en lappen stof!
    Geniet van de vriendelijke mensen,
    x Eva

  • 09 Mei 2009 - 10:13

    Ciny En Jaap:

    heel leuk om je verhalen te lezen.
    merkwaardig om te zien hoe je met basics bezig bent.
    beleef er veel plezier aan, groetjes

  • 09 Mei 2009 - 12:13

    Roos:

    Hoi Bernadette!
    Wat leuk van je te horen! Ik kijk uit naar het vervolg van je verhalen!
    heel veel plezier!
    groetjes, roos

  • 09 Mei 2009 - 12:27

    Mariella:

    Hoi Bernadette,

    Leuk hoor om na Eva en Jasper al jouw internationale verhalen te kunnen meelezen. Bij jouw verhaal over de stoffen bedacht ik met spijt dat ik op zolder al jaren 3 dozen bewaar met maffe stofjes uit mijn naaiperiode als arme student. Daar hadden jouw leerlingen vast veel aan gehad!
    Mariella

  • 09 Mei 2009 - 13:28

    Selma:

    Hoi Bernadette,

    Wat leuk om alles te lezen, fijn dat het allemaal goed gaat en dat de reis goed is gegaan.

    Veel plezier nog

    gr Selma

  • 09 Mei 2009 - 14:47

    Beatrix:

    Hoi Bernadette,

    Fijn dat je je zo snel nuttig kunt maken. Prettig ook dat je goede huisvesting hebt. Kun je ook nog iedere dag zwemmen?? Veel succes!


  • 09 Mei 2009 - 16:51

    Cobi En Ben:

    Bernadette, geweldig.
    Met een steek door mijn hart je bericht gelezen.
    Wij weten dat het in Sonda niet gemakkelijk is opdit moment.
    Dus prachtig dat je daar nu bent.

    Groetjes C en B

  • 09 Mei 2009 - 17:18

    Astrid:

    Wat fijn dat jij en de mensen met dit project een blij gevoel bij krijgen.
    Je bent echt op je plaats daar.
    Ik kijk al weer uit naar je volgend verhaal.

  • 09 Mei 2009 - 19:36

    Hoi Bernadette,:

    wat leuk je verslag te lezen en je activiteiten aldaar te volgen.
    Met die ritsen en konopen komt het vast wel goed, zeker als je het enthousiasme leest waarmee je daar onthaald wordt. Succes en we blijven je volgen!
    Groetjes,Vic en Marlou

  • 09 Mei 2009 - 21:05

    Anja:

    Ha die Bernadette,
    Goed om te horen dat je goed bent aangekomen! Ik had via de mail geen berichtje gekregen dat je al iets geplaatst had maar hoorde dit van Eva. (ik was vandaag gezellig met de dames naar Groningen geweest). Fijn dat je in een huis zit met twee nederlandse studentes die je wegwijs maken. Geniet van alles!
    zoen anja

  • 09 Mei 2009 - 21:20

    Erica De Ruiter:

    Dank voor je verslag. Inwerken is er kennelijk niet bij geweest, maar dadelijk aan de slag. Heb je zoiets als naaimachines tot je beschikking en hoe zit het met naalden, scharen, spelden, naaigeren etc? of gea je daarvoor ook eerst winkelen? leuk om je verslagen te lezen. Blijf gezond en tot de volgende brief.
    Erica

  • 10 Mei 2009 - 06:36

    Anneke:

    bernadette, nogmaals: petje af voor jouw initiatief, de start is al meteen goed en veelbelovend.
    veel succes en lieve groet, anneke

  • 10 Mei 2009 - 10:33

    Mieke:

    Hallo Bernadette,
    Fijn dat de reis goed verlopen is. En geweldig om te lezen hoe het daar gaat, fijn dat je dit wilt en kunt doen! Wat zullen ze daar blij met je zijn.
    Ik blijf je verhalen volgen.
    Hoe is het eten daar trouwens?
    Voor nu.... goeie dagen en tot je volgende verhaal.
    Groetjes Mieke

  • 10 Mei 2009 - 16:36

    Naomi:

    Jij hebt meteen kennis gemaakt met veel aangename en dan ook de minder aangename kanten van een Europeaan in Malawi. Je bent wel onmisbaar als naaijuf-kan je ook weer oefenen..vroeger maakte ik al mijn kleren, de laatste 20 jaar niets meer...dus ik weet wat je meemaakt--hoe was dat nou weer??! Hou de moed erin! Moeten onze studenten wat meenemen voor je-aub tijdig doorgeven!!
    Groet,

  • 10 Mei 2009 - 17:09

    Carla Vd Wiele:

    Hoi Bernadette,
    Leuk om te lezen hoe het gaat met je daar in het hete Malawi.Geniet ervan en succes met de naaicursus. Liefs Carla

  • 10 Mei 2009 - 18:34

    Jet:

    hoi hoi,

    Prachtig om te lezen dat je zo welkom bent daar.Hier is het wel een vreemde zondagavond zonder de gezelligheid en het bijpraten van onze kaartvereniging 'het potje'. Ik stuur je snel een separate mail, groet jan/jet.

  • 11 Mei 2009 - 21:34

    Et:

    Heerlijk gevoel voor jou dat je nu al de hemel in geprezen wordt.Maakt je werk daardoor zoveel lichter Na de eerste "haken en "ogen komt je creativitei aan bod.
    Maak het goed. Liefs Et

  • 12 Mei 2009 - 20:24

    Nelly Van Jaarsveld:

    Als jij in dat internetcafé hebt gezeten dat wij kennen, dan kun je tijdens het mailen genieten van superlekkere chocoladecake! Ontzettend leuk om te lezen hoe snel je je al thuis voelt en al aan de slag bent, veel succes,en "tidza onana"
    Nelly.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bernadette

na ruim 2 1/2 jaar ga ik met de kerst terug naar Malawi. Rosah gaat begin december trouwen maar daar kan ik helaas niet bij zijn. Nu ga ik er niet werken maar vrienden terug zien en heerlijk van de vacantie genieten.

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 526
Totaal aantal bezoekers 76439

Voorgaande reizen:

03 April 2019 - 14 April 2019

Tanzania

12 Oktober 2018 - 26 Oktober 2018

Armenie 2018

18 September 2018 - 18 September 2018

India

20 Oktober 2017 - 20 Oktober 2017

Tanzania

30 Juli 2017 - 30 Juli 2017

Bangladesh

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

18 Oktober 2016 - 18 Oktober 2016

Bangladesh

07 Oktober 2016 - 16 Oktober 2016

bangladesh

29 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

rondreis oost en zuid Afrika

16 Februari 2016 - 16 Februari 2016

Selyn

29 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

sri lanka

22 Juni 2012 - 08 Augustus 2012

bangladesh--mongolie

25 December 2011 - 10 Januari 2012

malawiavontuur

Landen bezocht: