het derde bericht vanuit Malawi - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu het derde bericht vanuit Malawi - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu

het derde bericht vanuit Malawi

Door: bernadette

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

19 Mei 2009 | Malawi, Mzuzu

hallo iedereen

Hier vanuit het lekker warme Malawi, het is dinsdag 19 mei en de dag van de verkiezingen. Een hele toestand, alles ligt plat en ik heb zelfs 3 dagen vrij. Vrijdag heb ik extra vrij genomen om eventueel in het weekend een uitstapje te kunnen ondernemen. Waarschijnlijk ga ik naar een stad/plaats iets boven Mzuzu.

Afgelopen week heb ik hard gewerkt met de naaisters, alle naaimachines zijn nagekeken, en doen het weer goed. Waarschijnlijk ga ik een zigzag naaimachine kopen voor het project zodat in de toekomst producten gemaakt kunnen worden die beter verkoopbaar zijn. Echter voordat dat dat mogelijk is moeten de naaisters(14) wel veel beter en netter leren naaien. Echt ongelooflijk slordig. De echte naaijuf is afgelopen vrijdag begonnen en neemt vooral de lessen en de instructies over. Ik heb nu een les meegemaakt en daar kan ik al een boek over schrijven. Didactisch gezien valt ook hieraan veel te verbeteren.
De dames zijn inmiddels bezig om allemaal een jurk voor zich zelf te naaien. Ze zijn vreselijk fanatiek.

De komende tijd ga ik me in het project meer bezig houden met het maken van voorbeelden die eventueel gemaakt kunnen worden voor de verkoop. Daarnaast wil ik wat speelgoed (laten) maken voor de kleine kinderen. Daarvoor koop ik dan het materiaal.

De werkwijze en de manier van hoe Malawianen hun werk organiseren is echt anders dan in Nederland. Er wordt vaak niet hard gewerkt en meestal ook vreselijk onlogisch. Verder begin ik een beetje last te hebben van het feit dat men denkt dat de grijze oude dame wel wat geld te besteden heeft!

Vorig weekend ben ik naar het meer geweest, heerlijk zwemmen en genieten. Daar heb ik ook mijn haar proberen te laten knippen. dat was geen succes, men gebruikte een tondeuse. Alles schots en scheef, ik heb ze laten stoppen anders had ik nu een kaal hoofd!

In ons huisje (samen met de 2 nederlandse meisjes) hebben we het heel gezellig. Alle 5 stoelen heb ik inmiddels opnieuw bekleed en straks ga ik zelfd een kleed voor de kamer kopen. Studenten die eventueel later zullen wonen in het huisje treffen in ieder geval een wat aangekleder huis aan.

Jullie kunnen we trouwens gewoon mailen
bernadette.damhuis@hu.nl
postadres: via Nederlands studnet house, st johns hostpital
PO box 18
Mzuzu
Malawi
ook telefonisch ben ik bereikbaar
09005050271 0265884242059# (goedkoop!)
vanaf een vast nummer

foto's lukt nog even niet,

heel veel groetjes en het gaat uitstekend met me!!

  • 19 Mei 2009 - 11:06

    Fred Kroese:

    Lieve Bernadet, Leuk van je te horen, Heb je mijn vorig bericht eigenlijk wel gelezen? IIg veel succes met alles en hartlijke groeten, Fred

  • 19 Mei 2009 - 14:57

    Angela Agterberg:

    Ha bernadette,
    wat klinken je verhalen heerlijk chaotisch en gezellig!! Leuk om te lezen!
    we missen je hier natuurlijk enorm maar dit maakt wel extra duidelijk hoe nuttig je in Malawi aanwezig bent.
    Groeten en veel plezier,
    Angela Agterberg (D2A)

  • 19 Mei 2009 - 15:24

    Naomi:

    leuk je bericht te lezen. Je begint aardig te wennen daar. Al naar Nkhata Bay geweest? Ik moet even vrgen hoe de lodge heet waar des tudenten altijd logeren, erg leuk en gezellig.
    Hoe gaat het in het ziekenhuis?
    Groet,
    Naomi

  • 19 Mei 2009 - 16:11

    Chantal Van Overbeek:

    Hoi Bernadette,

    Wat leuk om te horen wat u allemaal meemaakt, een heel bijzondere tijd zo te horen! Leuk zeg!!
    Heel veel succes nog met alles wat u wilt gaan doen.
    Liefs Chantal van Overbeek

  • 19 Mei 2009 - 18:06

    Pleun:

    hee bernadette,

    ik vind het super om dit allemaal te lezen. elke keer als ik in mijn mailbox kijk op ik weer een berichtje te zien. ik vind echt dat je met een hele leuke organisatie mee bent! zo te horen ben je daar echt nuttig en maak je leuke dingen mee. ik kan nu niet wachten om naar zuid afrika te gaan. eerst maar mijn examens halen. alvast gefeliciteerd met je verjaardag. zal wel een hele bijzondere dag worden!
    groetjes pleun, dochter van jan welmers(ontmoet op zijn afscheid)
    ik zal nog wel eens schrijven en hoop nog veel van je te lezen op je weblog!

  • 19 Mei 2009 - 19:48

    Jet:

    hoi hoi, wederom heel leuk om te lezen.En wat jammer dat foto's nog niet lukken, want wat zou ik dat grijze hoofd met die hippe coupe graag bewonderen...

  • 19 Mei 2009 - 20:06

    Astrid:

    hoi Bernadette,

    Ja net als bij een renovatie van een huis ,is het een grote puinhoop in het begin maar dat zal ook langzaam wel veranderen.
    IK heb het volste vertrouwen in je dat het ook jouw dat zal lukken.
    Ga zo door en geniet ook van je vrijetijd.

    We hebben een grandioos leuk feest gehad op Wilfreds verjaardag.
    afgelopen zaterdag.
    Bernadette groetjes uit Wierden en tot lees[jouw verhaal]


  • 19 Mei 2009 - 20:55

    Tonny Roelofs:

    Ik hoor het wel, je bent er maar druk mee. Toon gaat nu bij Willem een biertje drinken en zullen dit wel even doornemen. Zien we nog foto's van de gemaakte jurken??? Ben benieuwd!

  • 20 Mei 2009 - 07:27

    Erica De Ruiter:

    Leuk om je berichten te lezen. Ik hoop dat je er de moed inhoudt, omdat het klaarblijkelijk tot nu toe nogal ongeorganiseerd was (komt mij voor) Ik zal al je berichten opsparen, want a.s. vrijdag vertrek ik naar St. Agnan, Dordogne voor de verf- en weefweek, tot even na pinksteren. Niet zo avontuurlijk als jij, maar ook erg leuk om te doen. Ik hoop dat mijn gezondheid het allemaal aankan.
    Liefs en groeten, Erica

  • 20 Mei 2009 - 19:27

    Anja:

    Ha die Bernadet!
    Ik had graag het hoofd van deze grijze oude dame gezien die halverwege het karwei afbrak! Fijn dat je het naar je zin hebt!
    Probeer niet teveel met een westerse blik alles te bekijken
    zoen anja

  • 21 Mei 2009 - 07:56

    Eva:

    ha mam
    wat leuk, die foto's! Echt geweldig mooie vrouwen zeg, die donkere huid met dat blauw: wow!! Gister etentje gehad met de Nepal-dokters; erg gezellig. Met foto's erbij begon het alweer te kriebelen...
    doeii
    Eva

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bernadette

na ruim 2 1/2 jaar ga ik met de kerst terug naar Malawi. Rosah gaat begin december trouwen maar daar kan ik helaas niet bij zijn. Nu ga ik er niet werken maar vrienden terug zien en heerlijk van de vacantie genieten.

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 624
Totaal aantal bezoekers 76349

Voorgaande reizen:

03 April 2019 - 14 April 2019

Tanzania

12 Oktober 2018 - 26 Oktober 2018

Armenie 2018

18 September 2018 - 18 September 2018

India

20 Oktober 2017 - 20 Oktober 2017

Tanzania

30 Juli 2017 - 30 Juli 2017

Bangladesh

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

18 Oktober 2016 - 18 Oktober 2016

Bangladesh

07 Oktober 2016 - 16 Oktober 2016

bangladesh

29 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

rondreis oost en zuid Afrika

16 Februari 2016 - 16 Februari 2016

Selyn

29 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

sri lanka

22 Juni 2012 - 08 Augustus 2012

bangladesh--mongolie

25 December 2011 - 10 Januari 2012

malawiavontuur

Landen bezocht: