een bizarre reis maar ik ben er - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu een bizarre reis maar ik ben er - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu

een bizarre reis maar ik ben er

Door: bernadette

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

29 December 2011 | Malawi, Mzuzu

Reisverslag bernadette damhuis dec. 2011/jan.2012 naar MALAWI, voor iedereen die het interessant vindt om mijn belevenissen mee te maken of te lezen.
Ben bereikbaar onder nummer +265-994765162 vanuit nederland kun je een goedkoop nummer bellen = 09005050271
Een bizarre reis maar ook een leuke belevenis met de kerstdagen
Zondag 25 december 2011
Zittend op 1e kerstdag op Heathrow Londen wachtend op mijn aansluitende vliegtuig (die uiteindelijk niet ging)naar Nairobi/Lilongwe.
Ik ben vertrokken met de meest uiteenlopende zaken in mijn koffer,
- van een vacuumpomp om bevallingen in Malawi vlotter te laten verlopen
-tot speciale letlampjes voor een nog specialerer lamp
-tot horloges voor al de zussen en broertje van Bernadetje, (5) zij is geboren in 2009 op 2 juni toen ik voor 4 maanden ook in Malawi was om vooral naai en breiles te geven
-tot een kleine linnenuitzet voor mijn grote vriendin Rosah, zij is begin december getrouwd maar daar kon ik helaas niet bij zijn
-tot van een koker gevuld met breinaalden en eeen heleboel breiwol( als je zou denken dat dat te warm is in een land als Malawi dan heb je het mis, in het noorden kan het ook best koud zijn)
-tot uitvergrote foto’s van mijn vorige reis naar Malawi om weg te geven
-allerlei kleine cadeautjes
-en natuurlijk gewoon ook wat kleding, boeken, in totaal 19 kilo dus dat valt best mee
Net werd mijn naam om geroepen op het grote vliegveld terminal 4 dat ik me weer moest melden bij de vliegtuigmaatschappij, even dacht ik dat de inhoud van de koffer niet ok was, maar het had iets te maken met het doorzenden van mijn koffer.
Wel een beetje raar om op eerste kerstdag op reis te zijn, gisteren thuis al een beetje kerstfeest gevierd met een kerstmaaltijd, ik ben benieuwd wat ik straks in het vliegtuig te eten krijg.
Gisteren kreeg ik thuis het tijdschrift van PUM, de organisatie die mij afgelopen jaar 3 x uitzondt naar Mongolie met daarin een artikel over mijn weeflessen daar, ook in het tijdschrift Weven komt binnenkort een artikel te staan over de weefweken in Mongolie. Ik begin steeds meer plezier te krijgen om mijn belevenissen met anderen te delen en ik heb het afgelopen jaar ook vele leuke reacties gekregen om mijn Mongolie avontuur en ik hoop dat dit verhaal ook interessant zal zijn om te lezen.
Maandag 26 december 2011
Het wachten duurde uren en uiteindelijk kwam in Londen de meededeling dat het vliegtuig naar Nairobi niet zou vertrekken omdat er iets was met de afwezigheid van zuurstoftanks. In het vliegtuig schijnen 14 zuurstoftanks aanwezig te moeten zijn, echter in de vorige vlucht, waar maar 15 mensen in het vliegtuig zaten, waren er 4 opgebruikt door een man/patient. Het lukte niet om dit aan te vullen binnen een bepaalde tijd. Het kwam 15 minuten te laat en toen was de tijd dat ons vliegtuig mocht opstijgen verstreken. Met als gevolg dat 320 mensen in een hotel moeten overnachten en ook in Nairobi moet zeker de helft van de passagiers ook overnachten omdat zij allemaal de aansluitende vlucht zullen missen.
Weer door de douane en op 1e kerstdag in het Hilton hotel dineren en slapen, weer eens iets anders. Toch vreemd dat er zomaar 320 mensen die ergens gestrand zijn moeten worden opgevangen. Dit heb ik nog nooit meegemaakt en ik moet zeggen dat dit allemaal redelijk verliep. Een heel mooie hotelkamer met alles erop en eraan. En ik heb geluk bij een ongeluk dat ik mijn toiletspullen, een schone onderbroek en een tandenborstel bij me heb in de handbagage.
Gezellig gegeten met 2 Afrikaanse vrouwen die de opmerking: dat ik de wijn niet kon betalen omdat ik geen engelse ponden bij me had, erg grappig vonden. Je kunt je misschien wel boos maken om de vertraging maar het heeft geen enkele zin. De aansluitende vlucht vanuit Nairobi naar Lilongwe(Malawi) heb ik nu ook gemist en het hotel in Malawi wacht inmiddels op mijn komst maar ik weet absoluut niet wanneer ik daar zal arriveren. Dit moet je gewoon eenmaal meemaken en je gewoon overgeven wat komen gaat. Ik blijf er heel erg rustig bij, vind het alleen een beetje lastig voor mijn vrienden in Malawi die niet weten waar ik blijf.
Je ziet op het vliegveld allerlei types, veel africanen,veel negers, veel mauro’s en maureens’s, gesluierde vrouwen en in het vliegtuig vooral veel india achtige types.
Uiteindelijk vertrekt het vliegtuig de volgende ochtend (2e kerstdag)vanuit Londen en komen daar s avonds aan. Hoe het daarna verder zal verlopen weet ik op dit moment nog niet(ik typ dit nu in het vliegruig) Tijdens al het wachten luister ik naar de meest uiteenlopende muziek. Felix: mijn 2e mp3 speler krijg ik aan de praat en ik luister heel hard naar muziek van Metalica, Goldplay, Doors en ik denk dat ik van de top 2000 wel een heleboel nummers bij me heb. Ik heb trouwens het overzicht mee uit de krant met de namen van alle 2000 liedjes, jammer dat ik het niet live kan beluisteren. En erica ..........ik hoef niet te huilen in het vliegtuig.
Dinsdag 27-12
Uiteindelijk na lang wachten gingen we met de bus (en inreisvisum op kosten van kenya airways) naar hotel Incontinentel in Nairobi om daar te slapen. Jammer dat ik niet van het prachtige zwembad gebruik heb kunnen maken. Mijn zwempak is in mijn koffer waarvan ik hoop dat die tegelijkertijd met mij aankomt in Lilongwe.(malawi)
Voordat ik in bed lag was het 2uur en werden we om 5.00 weer opgehaald om naar het vliegveld te gaan. Grappig dat je opeens veel contact hebt met allerlei andere mensen die in de zelfde situatie zitten en ook naar Malawi moeten.
Laatste etappe goed afgelegd en om 13.30 was ik in mijn lodge in Lilongwe. Ik heb van Eva geleerd dat je tijdens het reizen contact kunt leggen met medereizigers die transport hebben van het vliegtuig naar de stad. Dit keer lukt het weer prima, ik werd geheel gratis en heel snel door 2 Malawianen bij het hotel afgezet. Mijn grote vriend van de lodge heeft me gegidst door de stad en nu ben ik alles geregeld voor het vervolg. Morgen met de bus naar het noorden. Nu vroeg naar bed.
Woensdag 28-12
Na ontbijt in de Korea lodge met de taxi naar het busstation en daar 2 uur wachten voordat de bus vertrekt, met mijn afrikaans geduld gaat het prima, jer moet je er gewoon op instellen dat alles een beetje langer duurt dan nodig is. Ik ben zelfs niet de enige witte in de bus en zijn nog 4 anderen in de bus. Er is een probleem met de benzine en ik denk eerst dat ze via jerrycans water in de bus doen maar dat schijnt benzine te zijn, als iemand per ongeluk er een vuurtje bij gehouden zou hebben dan had ik dat niet overleefd.
Eindelijk om 5 uur (6 uur in de bus voor ongeveer 8,50))in Mzuzu dat ligt in het noorden en is de plaats waar ik 2 ½ jaar geleden ook 4 maanden gewoond heb. De schat Aischa staat klaar en we vertrekken naar mijn huisje bij het ziekenhuis. Ondanks dat Aischa voor mij alles geregeld heeft is de sleutel niet te vinden en het huis niet aan kant. Ook hier wordt kerst gevierd, er staan soms zelfs kunst-kersbomen. We laten de bagage achter in het ziekenhuis bij de afdeling voor de 1e klasse patienten, ongeveer 25 meter van mijn huisje. Ik hoor de pasgeboren baby’s af en toe huilen. Ik ga met Aischa uit eten en als ik terug kom zijn ongeveer 6 mensen bezig met het huis te poetsen en mijn bed op te maken. De nederlandse meisjes die hier ook wonen die zijn er niet, en ik heb het huis voor me alleen. Alles wat ik 2 ½ jaar geleden heb aangeschaft staat er nog, (ik mis wel een klein lampje) al moet ik wel de gordijnen en de kussens op de stoel repareren. Ook het geweven kleed heeft wat herstel nodig, ik heb vanuit het heel dure hotel in Nairobie een naaisetje mee genomen. Ga ik morgen doen.
Ik ben weer heel hartelijk ontvangen en het is goed om hier weer te zijn.

  • 29 December 2011 - 08:40

    Erica De Ruiter:

    Dag Bernadette, Goed te lezen dat je 'ten langen leste' (term uit het groot dictee der nederlandse taal en uit de Gijsbrecht van Joost van den Vondel) op je (eerste?)bestemming bent aangekomen. Op zulke momenten ben je waarschijnlijk blij dat dit niet je eerste buitenlandse reis is. Maak het ook verder op reis goed; ik kijk uit naar vervolgverhalen.

  • 29 December 2011 - 08:50

    Astrid:

    hallo Bernadette .
    Met grote verbazing zie ik dat ik een mail van je gekregen heb uit Malawi.
    En lees het verslag .Prachtig van je dat je weer de mensen daar met allerlei materialen en goederen en lessen wilt helpen. Ja wat eenmaal in je zit ,moet je niet laten.[wijze zin he.van me zelf. hahaha.]Bernatette naai het versleten kussens en etce. en ik ga je zeker volgen.Dikke kus.

  • 29 December 2011 - 09:02

    Mia:

    Hallo Bernadette,
    Geniet van je reis en mocht je op Sonda komen wil je dan een foto maken van de "bieb" voor mijn collega die opnieuw boeken heeft gegeven?
    Een heel gelukkig 2012!

  • 29 December 2011 - 09:04

    Eva:

    heftig verhaal!! wel ideaal dat je zo een Hiltons Kerstdinertje hebt weten te regelen! Het zal wel even wennen zijn, nu een Malawiaans bed in plaats van het Intercontinental.. Veel plezier!

    Groetjes
    Eva

  • 29 December 2011 - 11:11

    Henny Q:

    Lieve Bernadette, geweldig zoals je je hier weer doorheen geslagen hebt! Een lekker vlot en voorspoedig reisje was het niet. Blijven lachen! Ik ga genieten van je vervolgverhalen.

  • 29 December 2011 - 12:50

    Carla:

    Het is weer heerlijk om je belevenissen te lezen. Ben benieuwd hoe daar Oud en Nieuw gevierd wordt.
    Groeten, C&W

  • 29 December 2011 - 16:05

    Wim En Rosi :

    Jambo Bernadette, wat een verhaal, het was wel spannend, voordat je in Malawi aangekomen was.Maar ja, dan helpt de afrikaanse instelling. Ha kuna matata .Veel plezier ginds, geniet ervan en een spetterende jaarwisseling. Lieve groeten uit Nederland.

  • 29 December 2011 - 17:53

    Anja:

    Tja dat is nog al een andere manier van kerst vieren! In het Hilton kom je niet elke dag. Wij hebben het gezellig gehad in Losser, was wel kaal zo zonder jou/jullie! Gebiet van je Afrika avontruur. groetjes en vele plezier

  • 29 December 2011 - 18:25

    Jan En Jet:

    Het is nu 19.21 uur op donderdag 29-12 en net was in de Top 2000 nummer 649 te horen: HONKY TONK WOMEN. We moesten gelijk aan jou denken. Prachtige Kerstmis had je. Hopelijk maak je nog meer spannends mee.

    Groet, Jan en Jet

  • 29 December 2011 - 20:04

    Hetty:

    Dag Bernadette,
    Weer een grote ervaring met vele nieuwe belevenissen,je doet het maar,Prachtig om te lezen.
    Geniet van het leven en wij horen geweldige verhalen.Wens je een goede jaarwisseling met nog meer reisjes in de toekomst.

  • 29 December 2011 - 20:07

    Fred:

    Leuk verhaal. Sterkte en succes met alles Hartelijke groeten,
    Fred

  • 29 December 2011 - 21:07

    Daphne:

    Heee Bernadette, je hebt gelukkig de juiste instelling tijdens het reizen, en vooral heeel veel geduld:-) Zo maak je weer van alles mee. Wij genieten in ieder geval van je avonturen en ook nog van het mooie weefkunstwerk met licht, staat gezellig bij ons op tafel! Heel veel plezier daar in Malawi! Liefs Daphne & familie

  • 29 December 2011 - 23:37

    Gea:

    Met veel plezier je prachtige startverslag gelezen. Wát weer een reis! Bewonder je geduld.
    Heb het goed daar. Geen gejank, alleen maar genieten!!
    Even een update: het schuurtje in Falset is klaar en de vloerverwarming brandt! We zijn weer in NL en de regen slaat tegen de ramen, brrrr. Feestrijke jaarwisseling, liefs en groeten, Bouke en Gea.

  • 30 December 2011 - 01:25

    Alies:

    Heerlijk om weer met je op reis te zijn.Het klinkt alsof je toch echt iemand nodig hebt om je koffers te dragen.
    Geniet verder van alle dingen, een leuke jaarwisseling en groeten
    vanuit een koud maar zonnig Mongolië.
    Wim en Alies

  • 30 December 2011 - 14:08

    Wilma Uit Wijchen:

    Hoi Bernadette,
    wat leuk dat ik op deze manier jouw reis kan volgen! en wat een avontuur was de reis zelf al... maar goed dat het niet je eerste reis was. ik wens je veel plezier en geluk daar in Malawi, en een goede jaarswisseling.
    I'll see you next year!

    greetings from Holland, Wilma

  • 31 December 2011 - 07:51

    Anneke:

    blijft avontuurlijk, al die reizen van jou, en heel leuk om het te volgen
    en voor jou een bijzondere jaarwisseling!
    lieve groet, anneke

  • 31 December 2011 - 09:43

    Henry Tenten:

    Hallo Bernadette, een bijzondere Kerst voor jou dit jaar. Mooi reisverslag! Veel plezier verder en ben benieuwd naar je verdere belevenissen.
    Alle goeds voor 2012!

  • 31 December 2011 - 22:51

    Naomi:

    Lees nu pas je verslag omdat de HU webmail buiten werking was tot vandaag.
    wat een avontuur, maar uitendelijk alles goed gekomen. Wat fijn dat je zoveelmee kon nemen voor het ziekenhuis.
    Het is vandaag 31 dec en voor jou is het nieuw jaar bijna aangebroken, ik wens je een hele gelukkig en gezond 2012!
    Zo gauw je terug bent spreken we af-ok?

  • 31 December 2011 - 22:56

    Naomi:

    Nog even wat...de studente die zou naar Malawi gaan in maart heeft zich afgemeld. Wel erg jammer maar voor komend jaar (okt-dec 2012) heb ik al 4 kandidaten. Ik zal Gentry ook deze week emailen. Doe hem de hartelijke groeten van mij en zeg dat ik hoop binnenkort een keer in Malawi te zijn.

  • 03 Januari 2012 - 12:07

    Bert En Trees:

    Halo Bernadette, hartelijk dank voor je voor ons herkenbare reisverslag. Toen wij in 1978 voor het eerst naar Malawi gingen, overkwam ons hetzelfde: overnachten in Londen en ook in het Hilton in Nairobi. Blijkbaar is er nog niet zoveel veranderd. Dit is wel kerst geweest die je waarschijnlijk nooit meer vergeet. Fijn dat je weer in St. John's bent en dat je weer "onze correspondent" in Sonda bent. We zijn heel benieuwd hoe het daar nu gaat na alle ontwikkelingen van het afgelopen jaar. We wenesen je natuurlijk alle goeds voor 2012 en in het bijzonder voor de periode dat je in Malawi bent. Hartelijke groeten, Trees en Bert

  • 25 Januari 2012 - 19:18

    Sanne :

    Het is heel apart om van uw kant te horen hoe u daar bent ontvangen. Bij mij was de sleutel ook zoek toen ik aankwam. Het was voor mij ook 9 maanden mijn huisje. Fijn dat u zo goed bent ontvangen!
    Groetjes,sanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bernadette

na ruim 2 1/2 jaar ga ik met de kerst terug naar Malawi. Rosah gaat begin december trouwen maar daar kan ik helaas niet bij zijn. Nu ga ik er niet werken maar vrienden terug zien en heerlijk van de vacantie genieten.

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 636
Totaal aantal bezoekers 76349

Voorgaande reizen:

03 April 2019 - 14 April 2019

Tanzania

12 Oktober 2018 - 26 Oktober 2018

Armenie 2018

18 September 2018 - 18 September 2018

India

20 Oktober 2017 - 20 Oktober 2017

Tanzania

30 Juli 2017 - 30 Juli 2017

Bangladesh

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

18 Oktober 2016 - 18 Oktober 2016

Bangladesh

07 Oktober 2016 - 16 Oktober 2016

bangladesh

29 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

rondreis oost en zuid Afrika

16 Februari 2016 - 16 Februari 2016

Selyn

29 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

sri lanka

22 Juni 2012 - 08 Augustus 2012

bangladesh--mongolie

25 December 2011 - 10 Januari 2012

malawiavontuur

Landen bezocht: