PUM project in Armenie - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu PUM project in Armenie - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu

PUM project in Armenie

Door: Bernadette Damhuis

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

02 April 2015 | Sri Lanka, Sri Lanka

Voor de 4e keer voor de PUM naar Armenië

Vrijdag 26 maart 2015 vertrek ik met een zwaar pakket naar Schiphol waarbij het nog even spannend was of ik wel kon vertrekken ivm. een stroomstoornis op Schiphol. Door alle drukte hoefde ik gelukkig niet voor de vele extra kilo’s te betalen. In mijn bagage zit een nieuw Louet spinnewiel en een elektrische kaardemolen en 40x2 onderdeeltjes voor de spinnewielen die zijn nagemaakt en ook nog iets voor een kaardemolen. In totaal voor meer dan 1250 euro’s. Er zijn ondertussen 40 spinnewielen en 3 gewone kaardemolens en de elektrische. De kaardemolens worden gebruikt om de schapenwol te prepareren voordat er gesponnen kan worden. In Shinuhayz is een fabriekje gerenoveerd waar meer dan 25 vrouwen in de toekomst een baan gaan hebben.

Voordat ik op de bestemming ben heb ik er al 2 dagen opzitten. Vanuit Schiphol naar Kiev en dan naar Yerevan en daarna nog 5 uur naar Goris, met een chauffeur die ik enkele keren heb moeten manen rustiger te rijden want ik heb geen zin om hier ergens diep in Armenië te verongelukken. De 2e dag in Goris sneeuwt het en dan is het ook geen pretje om te moeten rijden. Ik ben steeds weer blij dat ik s avonds heelhuids achter mijn Armeense cognacje zit. Ik heb eigenlijk te weinig kleding mee voor het koude weer en ook mijn schoenen zijn niet afgestemd op de sneeuw.

Ik verblijf weer in mijn gastgezin in Goris, zij spreken geen Engels maar we redden ons wel. Op een van mijn vorige bezoeken heb ik hun dochter - Irrina- adviseerd om te scheiden en dus woont ze nu weer thuis bij haar ouders met haar 2 kinderen. Ze is een moderne journaliste die er sociale ideeën op nahoudt die niet altijd door de gouverneur worden gewaardeerd. Ze heeft het advies gekregen zich gedeisd te houden maar ze is niet bang! De andere dochter Lora heeft net een baby gekregen en die heb ik al bewonderd.

Op het vrouwenproject word ik weer heel hartelijk verwelkomt en ik ben inmiddels er zo “thuis” dat ik bijgepraat word over alle nieuwtjes, roddels, politieke perikelen en de liefdes.

Inmiddels is het bijna een jaar geleden dat ik hier was en ik ben onder de indruk van de verbouwing van een oude schoenen fabriek tot een wol werkplaats. Er is een wol was ruimte, een ruimte waar gekaard, geweven en gesponnen wordt door meer dan 25 vrouwen. Het is sociaal project voor vrouwen die werkloos zijn en onder zeer arme toestanden moeten leven. Hun mannen leven veelal in Rusland. Mijn opdracht van de PUM is om mee te denken, te onderwijzen, te helpen en te adviseren. Vanaf 1 april zijn de vrouwen in dienst en verdienen ze voor elke kilo gesponnen wol. Een probleem dat zich voordoet is dat er nu een afnemer is van de gesponnen wol maar die wil maar 3,50 euro betalen voor 1 kilo gesponnen wol . De dames zijn ongeveer 10 uur aan het spinnen om een kilo te hebben. Dat is natuurlijk een belachelijke prijs en de coördinatoren hebben slapeloze nachten om hiervoor een oplossing te vinden. Men wil gezonde arbeidsomstandigheden bieden maar dat moet er zeker het dubbele betaald worden voor de wol. De wol is eigenlijk niet zo geschikt voor kleding omdat het een beetje hard is, voor vloerkleden, wandkleden en tassen prima.De grijze, bruinige wol is zachter en ik heb beloofd heel wat kilo’s te kopen en proberen die aan de man/vrouw te brengen in Nederland. Daarnaast hebben we contact gelegd met een organisatie in Amerika en ga ik donderdag naar Nakora Karabag voor een gesprek met een eigenaar van een tapijtenfabriek.

Vanaf 1 april zijn de dames een werknemer en verdienen ze voor elke kilo gesponnen wol. Een ander probleem is geld, elke vorm van sponsoring is welkom, er is nog zoveel nodig. Van stoelen, tafels, kasten, pr materiaal, uniformen-schorten, inrichting keuken, wol verf apparatuur en grote weefgetouwen. Elke bijdrage is welkom!!

Alle nieuws op de tv wordt gedomineerd door de 100 jarige herdenking van genocide(de Armeense kwestie) die plaats vond tussen Armenië en Turkey. Op de Nederlandse tv. wordt momenteel een documentaire uitgezonden BLOEDBROEDERS waarbij een Turkse journalist op zoek gaat in de geschiedenis samen met een Nederlander met een Armeense achtergrond. Heel interessant!

Bernadette Damhuis

  • 02 April 2015 - 08:58

    Alies:

    Het klinkt weer heel leuk. Heerlijk om te zien dat er het een en ander gebeurd is.
    Ja en helaas altijd maar weer de centen en mensen die denken het allemaal bijna voor niets te kunnnen krijgen.
    Succes verder met deze missie.
    Liefs
    Alies

  • 02 April 2015 - 09:01

    Naomi:

    Ik was je een beetje uit 't oog verloren, maar niet uit het hart!!! Weer op stap in bijzondere landen, wat een kracht heb je om vrouwen te helpen! Hou vol en eenmaal terug in NL een keer afspreken? veel groeten!

  • 02 April 2015 - 13:31

    Maartje Vos:

    Ha Bernadette, bijzonder dit alles te lezen! En verstand van wol, spinnen, weven en ook nog van relaties...die PUM boft maar met jou:) Heb nog een mooie tijd daar, pas goed op jezelf en hou je maar een beetje verre van gecompliceerde politieke situaties. Hartelijke groeten,
    Maartje

  • 02 April 2015 - 19:34

    Henny Q.:

    Lieve Bernadette,
    Je hebt wederom mijn bewondering met dit soort activiteiten. Pas alsjeblieft wel goed op jezelf!
    Tot volgende berichten. Je bent een kanjer! Veel liefs, Henny

  • 03 April 2015 - 21:57

    Jan Jet:

    Hoop dat het inmiddels wat warmer is en wens je gezellige Pasen (wordt dat daar gevierd?). Take care en tot gauw weer eens xxxx

  • 04 April 2015 - 18:56

    Anneke Alberts:

    Hi Bernadette,
    Wat ben je weer goed bezig!! Wat zullen ze daar blij zijn met jou!
    Hoop dat het contact met de tapijtfabriek en Amerika wat oplevert.
    'k Houd m'n hart vast voor zo'n chauffeur die zijn, maar ook jouw leven waagt met onverantwoord rijden.
    Liefs en tot ziens, gauw hoop ik.
    Anneke

  • 04 April 2015 - 22:41

    Fred:

    Lieve Bernadette,
    Weer een leerzaam verslag, bedankt.
    Warme paasdagen en veel succes met je zending.
    Hartelijke groeten, Fred

  • 07 April 2015 - 21:13

    Bram De Muijnck:

    Wat leuk en weer een heel ander project als dat ik net heb gedaan in Armenie voor PUM (trainen, coachen en adviseren van 18 B&B's in de Lori Region) . Het zal je vast en zeker lukken om je opdracht te voldoen. Heel veel succes!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bernadette

na ruim 2 1/2 jaar ga ik met de kerst terug naar Malawi. Rosah gaat begin december trouwen maar daar kan ik helaas niet bij zijn. Nu ga ik er niet werken maar vrienden terug zien en heerlijk van de vacantie genieten.

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 806
Totaal aantal bezoekers 76564

Voorgaande reizen:

03 April 2019 - 14 April 2019

Tanzania

12 Oktober 2018 - 26 Oktober 2018

Armenie 2018

18 September 2018 - 18 September 2018

India

20 Oktober 2017 - 20 Oktober 2017

Tanzania

30 Juli 2017 - 30 Juli 2017

Bangladesh

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

18 Oktober 2016 - 18 Oktober 2016

Bangladesh

07 Oktober 2016 - 16 Oktober 2016

bangladesh

29 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

rondreis oost en zuid Afrika

16 Februari 2016 - 16 Februari 2016

Selyn

29 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

sri lanka

22 Juni 2012 - 08 Augustus 2012

bangladesh--mongolie

25 December 2011 - 10 Januari 2012

malawiavontuur

Landen bezocht: