deel 2 sri lanka - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu deel 2 sri lanka - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu

deel 2 sri lanka

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

04 Januari 2015 | Sri Lanka, Sri Lanka

PUM-projectverhaal van Bernadette Damhuis in Sri Lanka deel 2, januari 2015.

Op de eerste plaats een gezond en creatief 2015 toegewenst!

Wat een luxe, met de chauffeur een drankje halen want de wijn wordt niet zo overvloedig geschonken. Ik word overal naar toe gebracht met de auto en tot nu toe heb ik zelfstandig nog geen enkele winkel mogen bezoeken.

Het goede nieuws is (er is geen slecht nieuws!) dat het weer eindelijk wat droger wordt en dat ik steeds meer mijn draai gevonden heb bij het project. De eerste week hield ik me vooral bezig met het weven maar nu ben ik meerdere dagen naar de speelgoed fabriek geweest en heb inmiddels 8 ontwerpen van tassen gemaakt en uitgevoerd, stoffen bloemen gemaakt en een blouse van geweven-reststoffen. D.w.z. ik geef de naaister de opdracht dat te naaien wat ik wil.

Het is voor mij de eerste keer dat ik een PUM project heb waar al jaren geweven wordt en er ook al heel mooie producten gemaakt worden zoals speelgoed, sari’s, kleding, tassen en spullen voor op tafel. Vanmiddag was ik onder de indruk bij het zien van de catalogus van alle producten en ook het gebruik van kleuren. In de winkel ligt maar een klein deel van de producten, er zijn veel opdrachten voor hotelketens e.d. Voor mijn weefvriendinnen: hier werd alles voor Skorpi geweven, een begrip voor weefsters! Er was zelfs een winkel van Skorpi vroeger in de Heselstraat in Nijmegen. Zij zijn nu inmiddels gestopt en de opdrachtgever in Sri Lanka heb ik moeten uitleggen waarom vanuit Nederland geen opdrachten meer komen. Op de landelijke weefdag in Barneveld werd de geweven stof vanuit hier verkocht als geweven stoffen uit Finland.

Mijn opdracht en doel is om te kijken wat we kunnen maken van de reststukken van de geweven lappen en men wil zich graag meer richten op het maken van tassen. Ik heb een aantal voorbeelden meegenomen en ook een dikke map vol met plaatjes/patronen/ideeën die naar mijn inziens een goed beeld geven van de huidige modellen en design die in Nederland op dit moment gangbaar zijn.

De producten die hier gemaakt worden, worden voor een deel gewoon in Sri Lanka zelf verkocht en voor het speelgoed zijn er vooral opdrachten vanuit Europa. Ik ben niet echt bezig met de saris, wel met kleur keuzes en de patronen voor de randen. Inmiddels hebben we verschillende tassen gemaakt die anders zijn dan dat ze tot nu toe gemaakt hebben. Er zijn 2 weefgetouwen omgebouwd tot 4 schachten en staan er 4 kettingen op , soms is de ketting wel 40 meter lang.
1. Een met regenboogkleuren waarop met een rechte inrijging verschillende patronen zijn uitgeprobeerd voor een shawl

2. Zwarte ketting met goudkleur rand waarop o.a. met een wafelbinding een rand wordt geweven voor een sari, je ziet de wafel niet echt omdat er erg veel draden op de ketting per cm. zijn. Ik heb zelfs zelf op dit getouw geweven. Een probleempje was bij de instructie dat bij 6 schachten, ik normaal gesproken tel van links naar rechts maar zij doen het allemaal andersom.

3. Een bonte ketting met oplopende kleuren voor een 2 schachten getouw om daarvan een transparant weefsel geweven wordt voor een wandkleed.

4. Op het kleine getouwtje staat een smal weefsel op waarop ik allerlei dingen uitprobeer met soorten garens en patronen

Op de speelgoed fabriek werken ongeveer 200 mensen. Ik kan alleen communiceren met een paar en met personeel van het management. Dat is erg jammer. Wat zou ik graag met de thee-mevrouw en de huishoudelijk hulp willen praten. Er werkt een meisje uit Nepal, ik heb een zwak voor haar. Als wees is ze pas meegekomen met haar zus die getrouwd is met iemand uit Sri Lanka. Ik laat haar allerlei extra dingen doen voor mij zodat ze geen eentonig naaiwerk hoeft te doen. Jammer dat haar mogelijkheden tot nu toe niet gebruikt worden, in mijn ogen is ze heel slim maar ook zij zal eerst de taal meer machtig moeten worden.

Ik vermaak me uitstekend, er wordt heel goed voor me gezorgd, elk vrij moment kan ik genieten van de muziek van de top 2000, de internet faciliteiten “thuis” zijn prima en het is gek om vanuit mijn kamer een whatsapp bericht te kunnen sturen naar iedereen !

Men zou willen dat ik hier voor lange tijd kom werken (als hoofd design afdeling) en de coördinator roept alle gepensioneerden docenten in Nederland op om op de internationale school te komen werken. Op school wordt Engels gesproken en het schijnt moeilijk te zijn om aan goede docenten te komen. Sandra, de directrice, heeft het probleem dat een groep ouders het schoolgeld van ongeveer 25 euro niet kan betalen.

De verkiezingen zijn een hot item. Volgende week donderdag 8-1 worden die gehouden. De huidige president heeft de grondwet veranderd om langer te kunnen blijven zitten. De oppositie wordt erg tegengewerkt, er hangen alleen verkiezingsaffiches voor de huidige president. Heel de familie van de president heeft inmiddels een baan in het kabinet en dat wekt heel veel woede op. Wat macht met mensen kan doen! Als de verkiezingen een beetje rustig verlopen komt de week erna de paus op bezoek.

Vaak moet ik mee naar allerlei ceremonies, in kader van het nieuwe jaar waren er op diverse weeffabrieken feestjes, met live muziek en veel toespraken waar ik helemaal niets van kan volgen. Ik heb zelfs op een van de feestjes gedanst en ben toen heel veel gefotografeerd. Op een ander feest werd ik zelfs met een bloemstukje verwelkom geheten. Soms voel ik me als een koningin!

Maar nu terug naar de kust, nog 2 dagen wat luieren op het strand en dan naar huis.

Bernadette Damhuis, 4-1-2015

  • 04 Januari 2015 - 06:34

    Astrid.:

    Bernadette namens de Familie uit Wierden & Nijverdal WENS ik jou en je familie Damhuis en al je vrienden Een heel gezond en een goed Creatief & gelukkig 2015. Ik heb weer genoten op dit vroege uur op zondag van je lieve brief.

    Geniet de laatste dagen en een goede reis terug naar huis.





  • 04 Januari 2015 - 06:52

    Fred:

    Lieve Bernadete,
    Een heel Gelukkig en Voorspoedig 2015 in Goede Gezondheid. Nog fijne dagen en behouden thuisreis.
    Hartelijke groeten, Fred

  • 04 Januari 2015 - 07:47

    Naomi:

    Je maakt mij benieuwd naar al de producten, wat een bedrijvigheid! Nu wel verdiende rust - hoop dat het weer idd verbeterd. Veilig thuisreis en mag dit jaar veel goedsbrengen!

  • 04 Januari 2015 - 09:05

    Erica De Ruiter:

    Weer een mooi verslag. Hopenlijk heeft het ook in de toekomst blijvend effect.

  • 04 Januari 2015 - 10:19

    Wilfred En Carla:

    Onze allerbeste wensen voor 2015.Goed te lezen dat je jouw draai hebt gevonden en dat het weer is verbeterd. Hartelijke groeten uit J'dorp

  • 04 Januari 2015 - 10:22

    Annehilde:

    Sain Benne Bernadette,

    Heerlijk om jouw reisverslagen te lezen, nu wil ik ook wel een keer naar Sri Lanka.
    Maar goed wij gaan naar Suriname voor 3 maanden. En natuurlijk niet om daar stil te zitten!
    Heerlijk thuis komen daar! En alles in moederstaal dat is ook wel een keer fijn.
    We houden elkaar op de hoogte .

  • 04 Januari 2015 - 10:51

    Jan En Jet:

    Een mooi 2015! Kom maar gauw langs als je weer in Nederland bent om je verhalen te vertellen.

    Groet, Jan en Jet

  • 04 Januari 2015 - 12:40

    Diny Egenberger:

    Wat een fantastisch land hé. Geniet van de kuststreek en de vriendelijke mensen. Leuk, om je verslag te lezen en even weer van het land te proeven.

  • 04 Januari 2015 - 18:34

    Henny Q.:

    Lieve Bernadette, wat een mooie start van het nieuwe jaar. Maar ... ook al wil 'men' wel dat je zou blijven, tóch maar terugkomen hoor!
    Geniet van de laatste dagen daar en een voorspoedige terugreis. Tot binnenkort. Veel liefs, Henny

  • 04 Januari 2015 - 20:35

    Anja:

    Fijn dat he het zo naar je zin hebt! Een heel inspirerende reis lijkt me. Binnekort maar een keer de foto's laten zien en de verhalen vertellen. Goede terugreis

  • 04 Januari 2015 - 22:58

    Maartje:

    Een goed gezond gelukkig 2015, Bernadette! Fantastisch om je reisverhalen te lezen. Liefs Maartje

  • 05 Januari 2015 - 09:30

    Anneke Alberts:

    Wat ben je daar op je plaats! Het is alweer een heel spannend begin in het nieuwe jaar.
    Lieve Bernadette, ik hoop je gauw weer te zien!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bernadette

na ruim 2 1/2 jaar ga ik met de kerst terug naar Malawi. Rosah gaat begin december trouwen maar daar kan ik helaas niet bij zijn. Nu ga ik er niet werken maar vrienden terug zien en heerlijk van de vacantie genieten.

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 786
Totaal aantal bezoekers 76557

Voorgaande reizen:

03 April 2019 - 14 April 2019

Tanzania

12 Oktober 2018 - 26 Oktober 2018

Armenie 2018

18 September 2018 - 18 September 2018

India

20 Oktober 2017 - 20 Oktober 2017

Tanzania

30 Juli 2017 - 30 Juli 2017

Bangladesh

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

18 Oktober 2016 - 18 Oktober 2016

Bangladesh

07 Oktober 2016 - 16 Oktober 2016

bangladesh

29 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

rondreis oost en zuid Afrika

16 Februari 2016 - 16 Februari 2016

Selyn

29 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

sri lanka

22 Juni 2012 - 08 Augustus 2012

bangladesh--mongolie

25 December 2011 - 10 Januari 2012

malawiavontuur

Landen bezocht: