Sr Lanka 2014 - Reisverslag uit Jerevan, Armenië van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu Sr Lanka 2014 - Reisverslag uit Jerevan, Armenië van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu

Sr Lanka 2014

Door: bernadette damhuis

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

11 Augustus 2014 | Armenië, Jerevan

Sri Lanka reis juli/augustus 2014 door Bernadette Damhuis

Al ben ik al bijna 2 weken in Sri Lanka toch neem ik nu pas de tijd om er iets over de schrijven. Op dinsdag 29 juli bracht zoon Felix mij naar Dusseldorf om de volgende dag naar een questhouse te gaan in Hikkaduwa in het zuid westen van Sri Lanka. Het hotel (blue note hotel)wordt gerund door een andere Felix en zijn familie. Het is familie van Harindra uit Sri Lanka die getrouwd is met Trudy: een vriendin die ik al heel erg lang ken. Ik heb weer een 2e hands weefgetouw bij me en dat maakt het reizen per bus een beetje ingewikkeld. Daarom word ik met de taxi opgehaald van het vliegveld. Ik heb een prachtige kamer bijna op het strand.

De eerste week luier ik vooral wat op het stand en lees veel , zet mijn weefgetouw op en maak ik allerlei uitstapjes met de tuk tuk (motorische driewieler). Ik hoopte me eventueel te kunnen aansluiten bij een groep voor een tour maar het is in die streek van Sri Lanka eigenlijk een beetje het laag seizoen, dus ik zal het zelf moeten organiseren.

Ik bezoek:
-een klein schalig weeffabriekje
-een showroom/winkel waar vooral zijde spullen worden verkocht
-een batik atelier
-museumpje over de tsunami die in deze streek goed heeft huis gehouden. Een monument van de vele slachtoffers door de tsunami met een trein
-Galle een oude vestingsstad van de Nederlanders waar ik een Nederlands hervormde kerk bezoek met grafzerken met Nederlandese namen
-het strand in Unawatuna
-een theeplantage en hoe het verwerkt wordt
-een ayurveda behandelingsintituut
-markt in Hikkaduwa voor groente en vis
-een tempel
-een schildpaddenopvang
-maak een boottocht door de margrove, zit met mijn voeten in een bad met goudvissen die mijn voeten masseren/half opeten
-ga naar de kapper
-struin soeveniersshops af naar een origineel cadeautje
-een touwfabriekje van kokos
-rijstvelden en zie hoe rubber wordt opgevangen
-maak ik prachtige foto’s van bloemen



Ik vind Sri Lanka iets weg hebben van Philippijnen-Thailand-Bangadesh-Guatamala. De mensen zijn vriendelijk, gastvrij en willen graag dingen voor je regelen.

2e week in Kurunegale in midden van Sri Lanka

Ik verblijf in hotel Kamrel, www.hotelkamrel.com. Een prima hotel maar in een plaats waar normaal niet veel toeristen verblijven.

Dit 2e deel van de vacantie heeft een heel andere dimensie. Ik heb contact gelegd met een zekere Sandra die directrice is van een internationale school, een advocatenkantoor en daarnaast ook nog een aantal weeffabrieken runt (samen met familieleden) waar meer dan 1000 (merendeels) vrouwen werken. Het is een fairtrade organisatie dat vooral het doel heeft om vrouwen een inkomstenbron te verschaffen en aan hun ontwikkeling te werken. www.selyn.lk

Het is heel anders dan al mijn vorige weefprojecten voor de PUM, het is veelgrootschaliger, de productie is in volle gangen er zijn genoeg klanten en afnemers. In mijn ogen kunnen ze wel wat advies krijgen over kleuren, materiaal gebruik, maken van origineler producten en andere weefmethodes. Daarom heb ik een 2e hands 4 schachtsweefgetouw bij me waarop ik een training geef aan enkele vrouwen. Er is een prachtige showroom en winkel en al verdienen de vrouwen weinig de arbeidsomstandigeheden zijn goed en de werksfeer prima. Elke minuut dat ze naar mijn instructies luisteren en kijken kan er niet geweven worden. Ze worden per meter betaald en sommigen kunnen met heel dun garen/materiaal wel 10 meter per dag weven. Ik heb echt bewondering voor de vrouwen en de hele organisatie.

Zoals in dit soort landen word ik van hot naar her gesleept en natuurlijk allemaal met een privechauffeur. Het verschil tussen arm en rijk is ook hier erg groot. Mijn gastvrouwen wonen in prachtige huizen, zijn goed opgeleid en spreken redelijk engels. En ze zorgen vanaf het eerste moment van aankomst tot eind van de reis heel goed voor me. Een alleen reizende vrouw vinden ze eigenlijk maar niets en daarom wordt mijn hele verdere vacantie trip geregeld en gepland, boeking en verblijf in hotels.






Tussen de training door bezoek ik een:
-internationale school voor een soort diplomauitreiking van de beste studenten in art
-speelgoed fabriek van geweven stoffen
-weeffabriek
-badmintonwedstrijd
-Indiaans restaurant
-de prachtige en luxe woonhuizen van de familie

-loop ik door de fabriek en lach wat tegen de wevende vrouwen
-kijk welke materialen ze gebruiken
-geef ik adviezen
-maak ik plannen om eventueel in de toekomst meer te doen met hen.
-beloof ik hen te ondersteunen met van allerlei dingen
-zie ik hoe het onderwijssysteem werkt en hoe streberig ze zijn tov. schoolresultaten van hun kinderen. Het elke week volgen van extra engelse les voor een 15 jarige dochter waarin totaal 3 uur voor moet worden gereden met chauffeur is daar een voorbeeld van. Maar ook dat deze dochter niet een eigen telefoon mag hebben en zeker niet op facebook mag.

Ik zie ook dat de familieleden moeder-broer-schoondochter- kinderen erg op elkaar zijn betrokken en veel met elkaar doen.



Vervolg vacantie Kandy

Elk jaar, begin augustus, vindt er in Kandy de “Perahera” plaats. 10 avonden wordt en een soort processie met dansers en olifanten gehouden. Op de laatste avond is het volle maan en vinden er nog extra seremonies plaats. Het begint tegen half tien s avonds en duurt ongeveer 3 uur. Mensen zitten al vanaf s morgens vroeg op de stoep om een plaats te hebben. Rijkere toeristen, zoals ik, reserveren een stoel/kruk voor wel 25 euro om dit geheel zittend te kunnen aanschouwen. Kilometers lang staan er overal stoelen en zitten er duizenden mensen op stoepen. Het was geweldig en ik heb dit nooit eerder zo mee gemaakt. Een soort intocht van de vierdaagse van Nijmegen –een carnavalsoptocht-- een circus voorstelling, maar dan toch heel anders. Ik heb er meer dan 5 uur gezeten en dan vond ik eigenlijk wel een beetje te lang, op een gegeven moment kon ik gewoon niet meer zitten op mijn kruk met heel weinig bewegingsvrijheid, elke centimeter wordt gebruikt. Ik ging op de een na laatste avond.

De processie/tocht begint en eindigt in de “temple of the sacred tooth relic” Een enorm tempelkomplex waar ik een dag eerder een bezoek heb afgelegd.

Hoe bevalt het me om 3 weken min of meer te reizen. Eigenlijk best goed, je moet je er wel op in stellen dat je vaak alleen eet en natuurlijk zelf contacten moet leggen. De eerste week was dat ook wel heel anders dan dat je bezig bent met de training, dan heb de de hele dag iets te doen en werd ik altijd getracteerd op een diner in de avond, of in een restaurant of bij de familie thuis. Nu in in Kandy ben ga ik regelmatig naar een eetcafe met airco en internet. Ze kennen me er al een beetje en dat maakt het gezelliger. De meeste toeristen zijn met een groep. Ook verblijf ik nu in een matig questhouse waar maar weinig andere andere gasten zie. Ik was nogal ingewikkeld om tijdens deze dagen van de Perahera een kamer te vinden. De prijzen zijn opeens dubbel zo hoog.


Nu op weg naar het noorden Sigiriya met de bus!!
Groetjes bernadette 11-8-2014

  • 11 Augustus 2014 - 13:13

    Fred Kroese:

    Lieve Bernadete,
    Prachtig verhaal.
    Geniet verder en reis veilig.
    Hartelijke groeten,
    Fred

  • 11 Augustus 2014 - 13:13

    Fred Kroese:

    Lieve Bernadete,
    Prachtig verhaal.
    Geniet verder en reis veilig.
    Hartelijke groeten,
    Fred

  • 11 Augustus 2014 - 13:37

    Henny Q:

    Dag wereldreizigster,
    Wat geweldig allemaal weer. Je moet t.z.t. al die interessante reisverslagen maar eens bundelen ( en door de PUM laten uitgeven?).
    Pas goed op jezelf!
    Liefs, Henny

  • 11 Augustus 2014 - 13:58

    Marnel:

    Hoi Bernadette, wat een prachtige en inspirerende reis ben je aan het maken. Ik heb genoten van je verslag. Lieve groet van Marnel

  • 11 Augustus 2014 - 14:42

    Erica De Ruiter, Malden:

    Dit wordt weer een prachtige reis voor je.
    Eigen initiatief, in combinatie met bezoek aan vriendin Trudy?
    Hoelang blijf je daar? Drie of vier weken?
    En overweeg je om daar meer trainingen in de toekomst te geven?
    Kom weer veilig thuis,
    Liefs,
    Erica

  • 11 Augustus 2014 - 14:58

    Wilfred En Carla:

    Hoi Bernadette,

    Prachtig verhaal met mooie belevenissen. Lijkt me een fijn gevoel dat de mensen daar zorgen dat je uit de problemen blijft. Hartelijke groeten.

    Wilfred en Carla

  • 11 Augustus 2014 - 15:22

    Els Sagius:

    hallo, Bernadette, het is weer heel leuk om je gezellige verslag te lezen. wat heerlijk om zo rond te trekken en ondertussen nog goed werk te kunnen doen. dat moet veel voldoening geven. ik kijk uit naar het vervolgverslag. nog een mooie tijd daar, het klimkt erg veilig. Succes, groetjes en veilig thuis

  • 11 Augustus 2014 - 15:35

    Trudi:

    Hoi Bernadette, Goed om te lezen dat jij het naar je zin hebt in het mooie land van Harindra.Had ook niet anders verwacht.Sigiriya waar je nu naartoe gaat is ook prachtig, leuk dat je ook wat van jouw passie weven hebt kunnen zien.Nog een mooie tijd daar.Liefs Trudi

  • 11 Augustus 2014 - 23:03

    Jet:

    Hoihoi, prachtig verhaal. Geeft genoeg stof om na te praten... Een touwfabriek van kokos? Wat doet aryurveda? Hoe voelen je voeten na een goudvismaaltijd? En ik ben zeer benieuwd naar de foto's vd bloemen en de Perahera..etc.Blijf genieten en pas op jezelf lfs jet

  • 12 Augustus 2014 - 07:45

    Ella:

    Ha Bernadette! Fijn je te lezen, dank! . Prachtig verhaal en foto's. Wat een mooie reis weer. Mooie belevenissen nog en take care! Ella

  • 12 Augustus 2014 - 13:57

    Naomi Adler:

    Hi Bernadette,
    Leuk dat je weer op reis bent! Ik ga het weer bijhouden vanuit hier in NL....
    eenmaal terug moeten we afspreken. Syste Fluitsma en zijn vrouw Bernadette gaan 14 september naar Sri Lanka! Voor een paar maanden en dan naar Zuid Afrika voor weer 2 maanden!
    Iedereen zo reislustig.
    Veel groeten
    Naomi

  • 12 Augustus 2014 - 22:11

    Els Dieperink:

    Hallo Bernadette,
    Ongelooflijk wat jij in tamelijk korte tijd allemaal doet en meemaakt!
    Fijn dat je het thuisfront mee laat leven!
    Nog een fijne tijd gewenst en hopelijk nog weer eens tot ziens !!

  • 14 Augustus 2014 - 22:18

    Hetty:

    Weer een spannende reis waar je jehart kan ophalen,het weven zit hun ook in de genen.
    geniet van je mogelijkheden nog een goede ries.

    hetty

  • 15 Augustus 2014 - 08:37

    Anja:

    Hoi Bernadet,
    Leuk om je verslag te lezen. Bijzonder wat je allemaal weer mee maakt! Wanneer kom je weer terug? Ben enieuwd naar de foto's! liefs Anja

  • 15 Augustus 2014 - 15:10

    Harindra:

    Een boeiend verhaal. En ook ondernemende nuttige activiteiten d.m.v. jouw passie in weven! Heel fijn dat je jouw verblijf in mijn geboorteland tot nu toe plezierig ervaart. Het doet me deugd dat ook jij de gastvrijheid en de welwillende behulpzaamheid van mijn landgenoten hebt ervaren. Trudi en mijn kinderen hebben ook erg genoten van de spectaculaire en kleurrijke Perahera. Trouwens, alle goed opgeleide Srilankanen spreken/schrijven/lezen uitstekend Engels, veel beter dan een Nederlander op hetzelfde niveau. Nog een prettig verblijf en een behouden terugreis. Aayubowan!

  • 19 Augustus 2014 - 11:07

    Maartje Vos:

    Tje Bernadette, ziet er weer geweldig uit...behalve die blote benen in die vissenbak dan. Geniet nog even en kom gezond weer thuis!
    Liefs Maartje

  • 20 Augustus 2014 - 19:59

    Alies:

    Hoi Bernadette, op je volgende reis heb je beslist een koffer- en weefgetouw draagster nodig!
    Hoef je ook niet alleen te eten.
    Geniet verder
    Groetjes
    Alies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bernadette

na ruim 2 1/2 jaar ga ik met de kerst terug naar Malawi. Rosah gaat begin december trouwen maar daar kan ik helaas niet bij zijn. Nu ga ik er niet werken maar vrienden terug zien en heerlijk van de vacantie genieten.

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 1026
Totaal aantal bezoekers 76377

Voorgaande reizen:

03 April 2019 - 14 April 2019

Tanzania

12 Oktober 2018 - 26 Oktober 2018

Armenie 2018

18 September 2018 - 18 September 2018

India

20 Oktober 2017 - 20 Oktober 2017

Tanzania

30 Juli 2017 - 30 Juli 2017

Bangladesh

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

18 Oktober 2016 - 18 Oktober 2016

Bangladesh

07 Oktober 2016 - 16 Oktober 2016

bangladesh

29 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

rondreis oost en zuid Afrika

16 Februari 2016 - 16 Februari 2016

Selyn

29 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

sri lanka

22 Juni 2012 - 08 Augustus 2012

bangladesh--mongolie

25 December 2011 - 10 Januari 2012

malawiavontuur

Landen bezocht: