Pum project in Sri Lanka dec./jan.2014/2015 - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu Pum project in Sri Lanka dec./jan.2014/2015 - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu

Pum project in Sri Lanka dec./jan.2014/2015

Door: bernadette damhuis

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

27 December 2014 | Sri Lanka, Sri Lanka

Reisverslag/projectverslag Sri Lanka dec.2014 van bernadette damhuis deel 1

Op zaterdagavond 20-12 ben ik vertrokken en op zondag stond de privéchauffeur keurig op mij te wachten op het vliegveld. Ik werd na een rit van 1 ½ uur hartelijk ontvangen bij mijn gasthuis dicht bij de weeffabriek in Kuranagala waar ik mijn project zal doen. Ik ben hier afgelopen augustus, tijdens mijn vakantie, ook een aantal dagen geweest. Ik woon bij het gastgezin in huis en heb daar een prachtige kamer en eigen badkamer. Het regent hier al dagen en daarom schijnt de zon niet. Daarom geen warme douche omdat het water met solar wordt opgewarmd.

Ik ben hier voor een weefproject voor de PUM, vanmiddag werd met een groot hakmes een riet (onderdeel van weefgetouw) ingekort. De bedoeling is dat ik mee denk aan het maken van patroonranden in sari’s en het gebruik van andere kleuren. Nu weeft men vooral met 2 schachten maar speciaal voor mijn komst is er nu een getouw met 4 schachten opgetuigd. Helaas kunnen er maar 6 trappers aan het getouw en dan worden de mogelijkheden wat beperkt als je ook linnenbinding wil weven. Geen mooie texol touwen maar gewoon gekleurde eigengemaakte touwtjes, zie de foto's

Het weefgetouw dat ik in augustus mee bracht heb ik helemaal moeten reviseren, alle elastieken begaven het en ook enkele touwen. Het riet is heel erg roestig geworden en het weefgetouw is ontzettend stoffig. Het is zo vochtig overal dat na een dag mijn lekkere chashew nootjes slap zijn geworden maar.............. ik heb het reuze naar mijn zin en woon in een prachtig huis op 50 meter afstand van de weeffabriek. Ik heb veel foto's gemaakt van hoe ze hier een ketting op het getouw zetten. Heel speciaal! Naast het weven ga ik ook enkele dagen naar een speelgoed fabriek om mee te denken wat er gemaakt kan worden van de geweven(rest) stoffen en beginnen we met het ontwikkelen van een ontwerp voor een nieuwe tas.Thuis heb ik maanden allerlei informatie/folders/patronen/voorbeelden verzameld. Die mappen en boeken enz. laat ik hier achter. Mijn koffer zal op de terug weg een stuk lichter zijn.

Voor vakantie moet je nu even niet in Sri Lanka zijn, het regent al dagen cats en dogs en ik ben blij dat ik gewoon kan werken. Zie foto’s o.a. gekleurde ketting, het bijmaken van de trappers met touwtjes en mijn kerstcadeau aan mijn gastgezin een kerst-kussen met lampjes!! en de weer situatie. zie ook www.selyn.lk

Jullie zullen het waarschijnlijk niet geloven dat ik blij ben dat ik in Sri Lanka geen vacantie heb maar gewoon elke dag achter/onder/voor een weefgetouw zit.

Ik zit nu bij mijn gastgezin in een droog-prachtig huis achter een glas wijn na een dag hard werken.
Het is een fair trade organisatie met meer dan 1000 werknemers en ik zit de hele dag tussen de weefsters en de arbeidsomstandigheden zijn goed. Met hen communiceren is erg lastig omdat zij geen Engels spreken. Morgen een dagje vrij ivm 1e kerstdag maar ik ga om 7.30 naar de kerk!!

Hoe zit de familie in elkaar.

Er is een oma (met Nederlandse roots) van bijna 80 die ook op het terrein woont met haar echtgenoot die bedlegerig is en die ik ook niet te zien krijg. Zij hebben o.a. een dochter Sandra en zoon Hilary. Sandra is de baas van dit alles die buiten de weeffabriek/winkel (selyn.lk) ook directeur is van de internationale school en een eigen advocatenkantoor heeft.(3 banen)

Haar broer Hilary doet de financiën van het weefgebeuren en is getrouwd met Semantha en die hebben 2 kinderen, een meisje(ontzettend leuk en origineel kind, die een beetje indruist tegen haar autoritaire vader) en een jongen van 14 en 12 jaar. Ik kan van dichtbij de opvoeding en leefstijl observeren Zij wonen ook op het terrein van de weeffabriek en zij zijn mijn zeer gastvrije gastgezin. In hun prachtige huis heb ik een mooie kamer en moet vooral heel veel eten en deel met hen alle festiviteiten rondom kerst.

Sandra heeft 2 kinderen nl. Selyna en Ravi.
Selyna doet de ontwikkeling van nieuwe producten en beheert de winkel in Colombo en start daarnaast met een baan als advocaat en is buitengewoon politiek actief. De komende weken zijn er verkiezingen van een nieuwe president die zijn 3e termijn wil hebben. “Mijn familie” is tegen omdat hij erg corrupt is en de hele familie reeds belangrijke posten heeft gegeven in de regering!

In een tijdschrift staat Selyna op de cover omdat ze behoort tot de 50 invloedrijke jonge vrouwen in Sr. Lanka. Ze woont in Colombo in een prachtig appartement met zwembad waar ik in augustus ook heb mogen logeren. Ze heeft een leuke vriend die (nog) niet is geaccepteerd in de familie. Op het kerstdiner ontbrak hij.

Ravi heeft in Duitsland gestudeerd is werkt als manager op de internationale school en heeft misschien ook wel een vriendin. Ik heb hem al proberen te koppelen aan een dochter van een vrienden van mij in Nederland met Sri Lanka’s roots.

Hoe ziet een werkdag er uit:
9.00 Ontbijt met rijst en warm eten en voor mij vaak een gewone boterham met jam
-e mail checken

9.30 Naar weeffabriek waar ik op mijn kleine getouwtje proefjes aan het weven ben voor nieuwe weeflappen. Daarnaast stuur ik de mevrouw aan die aan het weven is op het getouw met 4 schachten waarop we in het groot allerlei proefstukjes weven met verschillende patronen. Gebruik makend van 4 schachten en 6 pedalen.
Kijk toe op de andere weefdames en loop regelmatig rond en loop soms even de prachtige showroom binnen.

14.00 Lunch dwz. uitgebreid warm eten

17.00 Einde werkdag
Tijdens de dag ook soms allerlei overleggen/kleine uitstapjes/chillen met ander personeel

17.30 Thee met cake en lekker luisteren naar de top 2000 op NPO radio 2. Contact met het thuisfront via de mail en whatsapp

20.00 Avond eten

21.00 In bed boek lezen en luisteren naar de radio of al zittend op bed onder de klamboe luisteren naar de radio maar werken aan reisverslagen met een glaasje drank...totdat de internetverbinding wordt verbroken

22.00 Slapen zover dat mogelijk is met alle lawaai van buiten door de regen en de kikkers. De eerste 5 dagen heeft het constant geregend en Sri Lanka kampt met veel overlast. Een weeffabriek schijnt gesloten te zijn ivm. overstromingen. Ik hoop toch dat ik ze volgende week kan bezoeken.

26-12 2e kerstdag 2014(gewoon een werkdag) en 10 jaar na de tsunami! Bernadette Damhuis

foto's volgen!!

  • 27 December 2014 - 09:31

    Alies:

    Hallo Bernadettte,

    Heerlijk weer je verslag te lezen. Leuk dat er steeds van die projecten voor je zijn.
    Geniet verder en hopelijk wordt het eens droog!

    Beste wensen voor het nieuwe jaar.
    Groetjes
    Alies

  • 27 December 2014 - 09:36

    Wilma Boessenkool:

    Hallo Bernadette,
    wat leuk om weer een reisverslag te lezen van jou! Ik was niet zo heel verbaasd, 2 weken vakantie dus grote kans dat je op pad was voor Pum..
    Wij vieren kerst dit jaar in Londen, bij Davids familie en ik heb gisteren 2 indrukwekkende documentaires gezien over de Tsunami.. 10 jaar geleden alweer..
    Ik wens je een goed verblijf verder, hopelijk gaat de zon nog even schijnen.
    in 2015 moeten we maar een proberen een keer bij te praten, in het Nederlands of Engels ;-)
    Hartelijke groeten van Wilma

  • 27 December 2014 - 10:48

    Napmi:

    Mooi verhaal alweer! Was benieuwd hoe het je vergaat!
    Veel bewondering voor jou; hoop in 2015 je te zien, voor
    nu beste wensen voor een gezond en gelukkig 2015!
    I

  • 27 December 2014 - 11:35

    Wilfred En Carla:

    Mooi verhaal Bernadette. Na regen komt zonneschijn....

    Een goede jaarwisseling en alle beste wensen voor 2015

    Wilfred en Carla

  • 27 December 2014 - 11:35

    Wilfred En Carla:

    Mooi verhaal Bernadette. Na regen komt zonneschijn....

    Een goede jaarwisseling en alle beste wensen voor 2015

    Wilfred en Carla

  • 27 December 2014 - 11:35

    Wilfred En Carla:

    Mooi verhaal Bernadette. Na regen komt zonneschijn....

    Een goede jaarwisseling en alle beste wensen voor 2015

    Wilfred en Carla

  • 27 December 2014 - 11:35

    Wilfred En Carla:

    Mooi verhaal Bernadette. Na regen komt zonneschijn....

    Een goede jaarwisseling en alle beste wensen voor 2015

    Wilfred en Carla

  • 27 December 2014 - 11:35

    Wilfred En Carla:

    Mooi verhaal Bernadette. Na regen komt zonneschijn....

    Een goede jaarwisseling en alle beste wensen voor 2015

    Wilfred en Carla

  • 27 December 2014 - 11:43

    Marnel:

    Het is weer een prachtig reisverslag, ik geniet er iedere keer van.
    Fijne feestdagen en ik hoop voor je dat je wel een feestelijk Nieuw Jaar mag vieren!
    Marnel

  • 27 December 2014 - 13:13

    Jan En Jet:

    Hoi Bernadette,

    In Nijmegen sneeuwt het nu. 2 dagen te laat. Kerstdagen weer voorbij, was gezellig.
    Fijn te horen dat het je goed gaat. En een beetje luxe is nooit weg. Geniet van alles. We blijven je verhalen volgen.

    Groet, Jan en Jet

  • 27 December 2014 - 16:12

    Beatrix:

    Hoi Bernadette,

    Mooi verhaal weer. Vanuit een koud kikkerlandje veel plezier en succes met de dames.

    Beatrix

  • 27 December 2014 - 19:02

    Lucia:

    Een heel mooi en gezond 2015 met mooie projecten!
    l

  • 27 December 2014 - 19:53

    Erica De Ruiter:

    Weer een volle inspirerende missie.
    Je schrijft dat er 1000 werknemers/werkneemsters zijn. Waar en aan wie worden de producten verkocht? Toeristen op Sri Lanka, of ook naar werelswinkels elders in de wereld?
    De sari's waarvoor je nieuwe ontwerpen mee helpt ontwikkelen, wie gaan dat dragen? En met wat voor materiaal wordt er geweven? Wordt er ook kleding genaaid omdat je bezig bent toepassingen te ontwikkelen van de restmaterialen?
    Ik ben daar ook erg benieuwd naar.
    Groetjes, ik wens je een goede jaarwisseling en droog weer voor de rest van je verblijf.

  • 28 December 2014 - 07:30

    Henny Q.:

    Ha die Bernadette, Mooi, uitgebreid verslag! Fijn dat je het naar je zin hebt. Het is weer eens een andere kerst. Ga je jezelf ook nog koppelen? Gezellige jaarwisseling en natuurlijk alle goeds voor het nieuwe jaar. Dat daarin maar veel gelachen mag worden. Liefs, Henny

  • 28 December 2014 - 11:24

    Riet Baak:

    als ik het goed heb zit je al weer op de helft van je missie
    leuk iedere keer iets van je te lezen
    Succes met het weven en tot ziens in Nijmegen
    Riet

  • 28 December 2014 - 12:23

    Anja:

    Fijn dat je het naar je zin hebt. ik ben benieuwd naar de foto's . Misschien kunnen we nog een kker skypen. Het was gezellig op de tweede kerstdag in Losser. Eva en Felix waren er ook met aanhang.

  • 28 December 2014 - 14:56

    Anneke:

    Hi Bernadette,
    Net je verslag voorgelezen aan Chris en Ellen. Wat ben je weer goed bezig! Ook fijn dat je zo'n goed onderkomen hebt. Wanneer ga je weer terug? Ze zullen je missen!
    Het is hier momenteel geen halleluja. Chris lag in het ziekenhuis en is nu in een revalidatieoord. De kinderen en een paar kleinkinderen waren hier met Kerst en dat was fijn. Bovendien geniet ik van mijn nieuwe luxe David!
    Ik hoop dat je op weg naar je zus gauw weer een keer langs komt.
    Een knuffel!
    Anneke

  • 29 December 2014 - 13:47

    Fred:

    Lieve Bernadette,
    Hartelijk dank voor je bericht.
    Fijne jaarwisseling en behouden thuisreis.
    Hartelijke groeten, Fred

  • 30 December 2014 - 09:18

    Trudi :

    Hoi Bernadette,
    Wat hebben wij vorig jaar geluk gehad, met alleen zon en af en toe een bui.
    Gelukkig geeft het bezig zijn troost.
    Mooi om te lezen wat je ervaringen weer zijn.Harindra vond het bezoek aan jou en de familie leuk, de rest hoor ik nog wel..
    Reizen blijft boeien vooral om te ervaren hoe anderen het rooien op deze aardkloot, bedankt voor het delen van jouw ervaringen.
    Nog een prima tijd daar, een gezellige jaarwisseling en veilige thuisreis gewenst.
    Liefs, Trudi




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bernadette

na ruim 2 1/2 jaar ga ik met de kerst terug naar Malawi. Rosah gaat begin december trouwen maar daar kan ik helaas niet bij zijn. Nu ga ik er niet werken maar vrienden terug zien en heerlijk van de vacantie genieten.

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 558
Totaal aantal bezoekers 76508

Voorgaande reizen:

03 April 2019 - 14 April 2019

Tanzania

12 Oktober 2018 - 26 Oktober 2018

Armenie 2018

18 September 2018 - 18 September 2018

India

20 Oktober 2017 - 20 Oktober 2017

Tanzania

30 Juli 2017 - 30 Juli 2017

Bangladesh

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

18 Oktober 2016 - 18 Oktober 2016

Bangladesh

07 Oktober 2016 - 16 Oktober 2016

bangladesh

29 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

rondreis oost en zuid Afrika

16 Februari 2016 - 16 Februari 2016

Selyn

29 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

sri lanka

22 Juni 2012 - 08 Augustus 2012

bangladesh--mongolie

25 December 2011 - 10 Januari 2012

malawiavontuur

Landen bezocht: