2e deel reis Guatamala - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu 2e deel reis Guatamala - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu

2e deel reis Guatamala

Door: bernadette damhuis

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

06 Augustus 2013 | Guatemala, Quetzaltenango

Deel 2 Reis Guatamala

28-7 Zondag middag heb ik afscheid genomen van de 2 weefvriendinnen die terug gaan naar Nederland. Vanaf nu ga ik alleen verder. Het reisbureau heeft alle hotels en vervoer geregeld dus dat is een makkie. De chauffeur die ons in een minibusje naar Quatzaltenango brengt rijdt in mijn ogen veel te hard en daarom ben ik maar veel gaan lezen op mijn e-reader om niet te hoeven kijken. Ik kom terug in het hotel waar ik al 4 nachten geslapen heb dus dat is vertrouwd. S morgens heerlijke yochurt met verse vruchten en muslie, wat wil je nog meer? Er is prima internet en ik kan zo de Nederlandse nieuwtjes volgen.

Mijn programma ziet er de komende 10 dagen als volgt uit: 5 dagen elke ochtend of middag Spaanse les en de workshops weven inclusief de voorbereiding. Daarna nog een aantal dagen aan het meer luieren en genieten van het mooie weer. Er wordt hier op veel plaatsen Spaanse les gegeven en dat heeft een goede reputatie en is niet duur. Jongeren volgen meerdere weken les en in het weekend zijn er uitstapjes.

29-7 Start Spaanse les, prive les van een leuke juf van 9 tot 1, tijdens de les gaat het steeds beter. Ik moet nog veel leren maar als ik een beetje de grond beginselen ken en onthoud dan ben ik tevreden. De juf vindt elk programma onderdeel dat ik voorstel goed en ze gaat zelf met me mee naar de bank om geld te pinnen en lekkere broodjes kopen terwijl mijn spaanse les doorgaat. In de middag begin ik in de winkel van Yabal met proeflapjes te weven voor de workshop en ben ik s avonds in een restaurante tegenover het hotel een lekkere salade gaan eten. Guatamala is niet echt veilig dus s avonds laat de stad in gaan om te eten in mijn eentje is niet zo verstandig.

30-7 Spaanse les, eindelijk ook eens een wasje gedaan zodat ik genoeg onderbroeken heb voor de rest van de vacantie. De stad Quatzaltenango ligt hoog en het is redelijk koel en tegen de avond regent het vaak. Op weg van de kapper( 5 euro) naar het hotel verregende mijn mooie nieuwe kapsel al een beetje maar gelukkig had ik een regenponcho bij me. Melissa woont al jaren in Guatamala en runt het winkel/bedrijf www. Yabal.com . Hanne is ontwerpster en tijdelijk in Guatamala om met de weefproducten van een groep Maya vrouwen een collectie te maken dat eind november in Hasselt Belgie zal worden geshowd. Ik voel me nu niet meer een toerist maar iemand die tijdelijk een klein projectje doet. Yabal verkoopt zeer originele weefspulen die door 3 groepen Maya vrouwen worden geweven en door naaisters in Quatzaltenango tot mooie, originele producten worden gemaakt en ook in Nederland worden verkocht. Je kunt hen ook opdrachten geven, het probleem is het vervoer en de kosten ervan. Ik zal wat spullen meenemen naar Nederland maar gezien ik veel bagage heb(inclusief weefgetouw) is dat niet veel.

2-8-2013
Aan de workshops op donderdag en vrijdag hebben 8 dames deelgenomen en ze hebben heel hard gewerkt. Het duurde even voordat het door mij uitgekozen patroon ook echt geweven werd. Ze slaan zo hard aan en weven met een erg dichte ketting zodat het patroon niet goed uit de verf kwam. Maar uiteindelijk lukte het en hebben ook een aantal dames een ketting geweven met blokpatronen. Ze kunnen het echt snel, een mevrouw had zeker 2 meter geweven. Ik ga naar huis met een heupgetouwtje en kan zo op de weefkring demonstreren hoe ze dat doen. Ze waren heel blij en leergierig en gaven niet op. Op de binnenplaats van Ybal werd hard gewerkt. S morgens om 8 uur stonden ze reeds voor de deur, zij hadden inmiddels een reis van minstens 1 ½ achter de rug. De dames spreken een specifieke Guatamalteekse Maya taal en ondanks mijn Spaanse les kan ik moeiijk met hen communiseren maar met gebaren taal kom je een heel eind en ik heb het idee dat ik begrijp waar ze het over hebben. Door een heftige storm in de jaren negentig is een hele groep bevolking verdreven vanuit het platte land (strand streek) naar een gebied in de bergen. De mensen leven een zeer armoedig bestaan en het is goed om te zien dat vooral de vrouwen over kracht beschikken om een eigen zelfstandig bestaan op te bouwen. Door middel van weefopdrachten van Yabal verdienen zij hun eigen inkomen. Ze hebben ook humor en ik snap ondanks het taalprobleem dat ze grapjes maken over de liefdesrelatie tussen Melissa van Yabal en een mooie mannelijke Guatamalteekse schoonheid.

Ook het wikkels maken van streeppatronen was erg leuk. Vanmorgen heb ik hen allerlei spullen uitgedeeld die niet mee naar huis hoeven, dat scheelt in gewicht.

Omdat de dames tegen half 2 al weer naar huis gingen heb ik zelfs 5 dagen Spaanse les gevolgd. Ik ga het steeds beter begrijpen en het is eigenlijk een eenvoudige taal. Verstaan vind ik moeilijk maar...... ik heb in 5 dagen echt veel geleerd.
Hier nu verblijven is heel anders dan op vacantie, ik ervaar nog meer het gewone leven van de mensen hier. Ik heb 5 dagen (ochtenden en middagen door gebracht in Yabal. Er komen best veel bezoekers maar in mijn ogen verkopen ze niet zo veel. www.ybal.com

Ik heb wel eens beter geslapen dan de afgelopen 6 dagen, het hotel is vol en een groep Amerikanen (medici)maken vooral s morgens en s avonds laat veel kabaal en omdat ik een kamer heb die aansluit bij de receptie heb ik er best veel last van ondanks dat ik als single best veel betaal voor de kamer.

3-8 Met op de achtergrond de prachtige cd van Anouk-Sad –Singalong, met mijn favorteite nummer Kill om de geluiden van een feestje (inclusief vuurwerk) in mijn hotel wat te verdrijven.........
De koffer is gepakt en morgen begin ik aan de laatste deel van de prachtige reis naar Guatamala. Net ( 9 uur s avonds en ik ben al in mijn pyama) kwamen nog de 2 naaisters van het project Yabal mij 13 kussens brengen die ik mee neem naar Nederland voor de verkoop van de prachtige originele producten die de Maya vrouwen geweven hebben.
Vandaag heb ik ook de 5 daagse Spaanse lesdag beeindigd waarin ik 18 uur prive les Spaans gehad heb van een heel leuke juf. Inmiddels heb ik mijn hele cv in het Spaans en kan ik al meer Spaans dan dat ik ooit voor mogelijk heb gehouden.

6-8 Daarna heb ik nog 3 dagen in Panachel doorgebracht waar ik vooral veel geluierd, gelezen en genoten heb van het mooie weer. Nu zit ik om mijn terrasje voor mijn kamer en over een uur komen ze me ophalen voor een ritje naar de hoofdstad waar ik morgen om 7 uur vertrek naar Nederland. Ik zie terug op een geweldige en afwisselende reis met heel veel weefcultuur.

  • 06 Augustus 2013 - 19:09

    Wilma:

    Wat een indrukwekkende reis!
    Alvast een veilige terugreis gewenst en tot gauw,
    Groetjes
    Wilma uit Wijchen

  • 06 Augustus 2013 - 19:11

    Jet:

    Goede terugreis, welkom thuis en succes met het een plaats geven van al die geweldige indrukken. We spreken elkaar gauw (hoop ik) als ook wij weer terug zijn in nederland na onze tot nu toe prachtige scandinavie reis

  • 06 Augustus 2013 - 21:16

    Lucia:

    Buen viaje!
    Hasta luego. Lucia

  • 06 Augustus 2013 - 21:16

    Lucia:

    Buen viaje!
    Hasta luego. Lucia

  • 06 Augustus 2013 - 23:24

    Naomi:

    Zo veel ervaringen rijker incl de taal-geweldig. Hoop je gauw te zien/spreken.
    Fijne terug reis!

  • 07 Augustus 2013 - 09:34

    Astrid:

    Prachtig verhaal en dat je het spaans snel onder de knie vind ik schitterend, petje af Bernadette.
    Ik las dat 2 naaisters jouw laat op de avond bezochte met 13 kussens zelf door hun geweven.
    Daar ben ik reuze geintresseerd in.Daarom wil ik je vragen of je mij per telefoon of mail contact
    met mij wilt nemen zodra jij daarvoor klaar bent. [ het het mij budget toe laat wil ik er 1 kopen.]
    Goede reis terug.


  • 07 Augustus 2013 - 15:34

    Henny Q.:

    Querida Bernadette,
    Wat een geweldige reis. Hoop je gauw te zien en meer hierover te horen. Ik heb hier nog wel een cursus Spaans voor je.
    Hasta la vista! Henny.

  • 07 Augustus 2013 - 17:15

    Anja:

    Mooie reis bernadet! Goede reis terug en tot zondag
    groetjes anja

  • 13 Augustus 2013 - 13:22

    Maartje:

    Wat een bijzondere reis! Leuk om te lezen wat je allemaal onderneemt. Hartelijke groeten, Maartje

  • 16 Augustus 2013 - 09:20

    Dick:

    leuk om te zien dat de juf ook op bezoek gaat bij andere juffen!

  • 19 Augustus 2013 - 11:57

    Aly:

    Mooi Bernadette om te lezen hoe je deze vrouwen onderwijst en verder helpt. Geweldig wat je allemaal doet. Wat een energie!
    Groet,
    Aly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Quetzaltenango

bangladesh--mongolie

Recente Reisverslagen:

30 Augustus 2013

pum missie armenie

06 Augustus 2013

2e deel reis Guatamala

29 Juli 2013

guatamala

04 Augustus 2012

MONGOLIË-CHINA

20 Juli 2012

slapen tussen de edelweis
Bernadette

na ruim 2 1/2 jaar ga ik met de kerst terug naar Malawi. Rosah gaat begin december trouwen maar daar kan ik helaas niet bij zijn. Nu ga ik er niet werken maar vrienden terug zien en heerlijk van de vacantie genieten.

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 676
Totaal aantal bezoekers 76422

Voorgaande reizen:

03 April 2019 - 14 April 2019

Tanzania

12 Oktober 2018 - 26 Oktober 2018

Armenie 2018

18 September 2018 - 18 September 2018

India

20 Oktober 2017 - 20 Oktober 2017

Tanzania

30 Juli 2017 - 30 Juli 2017

Bangladesh

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

18 Oktober 2016 - 18 Oktober 2016

Bangladesh

07 Oktober 2016 - 16 Oktober 2016

bangladesh

29 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

rondreis oost en zuid Afrika

16 Februari 2016 - 16 Februari 2016

Selyn

29 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

sri lanka

22 Juni 2012 - 08 Augustus 2012

bangladesh--mongolie

25 December 2011 - 10 Januari 2012

malawiavontuur

Landen bezocht: