guatamala - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu guatamala - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu

guatamala

Door: bernadette damhuis

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

29 Juli 2013 | Guatemala, Quetzaltenango

Verslag reis naar Guatamala, juli 2013, deel 1

13-7-2013
Na een dag hard werken op donderdag voor de diplomering ben ik vrijdagochtend naar Guatamala vertrokken. 2 weken ga ik een textiel rondreis maken en daarna trek ik nog wat rond en ga ik een weefproject doen met Maya vrouwen. Daarvoor heb ik mijn weefgetouw meegenomen.
2 bestuursleden/weefviendinnen van de weefkring zijn al een dag eerder aangekomen en op zatedag hebben we een wandeling gemaakt door Antique. Het weer is bewolkt maar de temperatuur is lekker, het ligt nogal hoog.
Je kunt je niet voorstellen hoeveel winkels er zijn waar weefproducten verkocht worden. De komende dagen wil ik wat meer zicht krijgen op de verschillende producten van de verschillende bevolkingsgroepen en hoop ik een overzicht te krijgen wat er al heel veel gemaakt wordt en wat originele producten kunnen zijn die voor de toeristen interesant is. In de stad lopen veel vrouwen in tradionele kleding en wat zeer opvalt dat ze allemaal zo klein zijn.

De ochtend begon met het lezen van een SMS dat vriendin Paula na een lang ziekbed vrijdag is overleden. Jammer genoeg kan ik niet naar de begrafenis.

22-7-2013
Inmiddels ben ik al 14 dagen in Guatamala en heb geen tijd gehad om te werken aan mijn reisverslag.
We reizen met een Belgische gids en chauffeur in een busje met 4 deelnemers aan de reis. Het is voor mij een van de eerste keren dat ik deel neem aan een georganiseerde reis. Lekker om zelf het vervoer en de overnachtingen niet te hoeven organiseren. Iedereen spreekt hier Spaans of een dialect en dan heb je een gids nodig die kan vertalen. We zijn maar met 4 deelnemrs waarvan ik er 2 ken en de andere Nederlandse mevrouw spreekt goed Spaans dus dat is handig.
Een korte beschrijving wat we gedaan hebben:

14-7 Bezoek en rondwandeling door Antiqua en bezoek aan enkele kleine dorpjes waar geweven wordt en waar ook aan leerbewerking wordt gedaan. Ik heb zelfs schoenen gezien waarin een stukje geweven stof was verwerkt.

15-7 Bezoek aan een Maya weefcooperatie in Chuacruz hoog in de bergen waar ik ook een demonstratie gegeven heb op mijn weefgetouwtje. In deze plaats wordt ook Ikat geweven en de vrouwen hebben een prachtige winkel waar veel garens worden verkocht. Daarna naar Panachel aan het meer van Antitlan. Een prachtig hotel met een mooie binnentuin.

16-6 Bezoek met een boot en gids naar 3 plaatsen die aan het meer liggen; San Juan, Santiago en St. Pedro. Weer veel winkeltje met weefproducten en een lunch in zo’n winkel. Een weefatelier met een trapgetouw maar dat zag er een beetje uit alsof het voor de toeristen was. Een stevige regenbui.

17-7 Reis naar het hoogland naar Acul dicht bij Nebaj, we verblijven op een prachtige boerderij met een prachtig uitzicht, een paradijsje. Heel lekker eten

18-7 Natuurwandeling naar Nebaj, een tocht van 4 uur met veel stijgen, het dorp heeft veel te lijden gehad van de conflicten begin jaren tachtig.

19-7 Reis naar Todos Santos, een heel eigen authenthieke cultuur waar mannen en vrouwen in prachtige klederdrachten rondlopen. Een bergwandeling in een prachtige omgeving.

20-7 Bezoek wekelijkese markt in Todos Santos, weeffamilie en een museum. De markt was prachtig, de weeffamilie zeer arm en het museum stelde niets voor. Verblijf in eenvoudig en zeer lawaaig hotel.

21-7 Reis naar Quetzaltenango en bezoek aan weverij waar een familie de wol kaardt, de wol spint, verft en verwerkt in weefproducten. Dit allemaal op een zeer eenvoudige manier.

22-7 Bezoek en weefdemonstratie in Pacatama, hoog en afgelegen in de berg. Een vrouwencollectief uit 2 dorpjes weven voor de fair-trade project Yabal. Zeer armoedig en ook hier heb ik een demonstratie gegeven hoe we in Nederland weven. Bezoek aan winkel van Yabal en we krigen een goede indruk van de werkwijze, de ontwikkeling van weefproducten.

23-7 Wandeling naar Chicobal, een vulkanisch meer waar de Maya bevolking ook veel ceremonies houden.

24-7 Bezoek en uitgebreide rondleiding door Iximche; een post klassieke archeologische vindplaats in Tecpan. Vroeger ooit de hoofdstad van het Maya-Kakchikel rijk.

25-7 Naar het strand in Monterico waar ik 3 nachten zal verblijven, lekker luieren aan het strand

26-7 Bootocht om 5 uur s’morgens o.a. door de mangrove en lekker ontspannen, lezen en muziek luisteren

27-7 Avondwandeling op strand op zoek naar schildpadden

Algemene indruk:
Guatamala is een mooi land, heel verschillend,de bewoners vriendelijk, de vele Maya groepen dragen prachtige geweven kleding. Er is ontzettend veel te zien en er wordt heel veel geweven op heupgetouwtjes. Verder is er een groot verschil tussen arm en rijk.

Einde deel 1 van de reis

  • 29 Juli 2013 - 15:32

    Henriëtte V.d. Horst:

    Wat leuk om te zien, dat je weer op reis bent!

    Mooie foto's! Ik zie op de kleding van de vrouwen veel bloemen.
    Zijn die geborduurd of geverfd?
    Wat een kleuren....

  • 29 Juli 2013 - 18:25

    Else Steffen:

    prachtige foto's.

  • 29 Juli 2013 - 21:47

    Naomi Adler:

    He Bernadette,
    Wat leuk je verhaal te mogen lezen. Wat fantastisch dat je deze uitdagingen aangaan!
    Zeker weer afspreken als je terug bent. Veel plezier nog.

  • 29 Juli 2013 - 21:47

    Naomi Adler:

    He Bernadette,
    Wat leuk je verhaal te mogen lezen. Wat fantastisch dat je deze uitdagingen aangaan!
    Zeker weer afspreken als je terug bent. Veel plezier nog.

  • 29 Juli 2013 - 22:20

    Eva:

    ha mam
    klinkt erg goed allemaal, en leuke fotootjes, wat een schatje dat meiske in haar rok!
    wij weer terug na een weekje prachtig bergachtig Oostenrijk, nu weer stevig aan de bak.
    xx Eva

  • 30 Juli 2013 - 06:36

    Astrid Harink:

    Hoi Bernadette, Verrassing om weer een verslag van je ontvangen.

    Schitterende foto, s en prachtige vrolijke stoffen, om jaloers van te worden.
    Vooral omdat ik op zoek was naar stof om mijn slaapkamer wat op te pimpen.
    [Ik slaap nu in de slaapkamer van Marlon.]
    Die gordijnen zijn ook prachtig met een dessin maar als ik eerlijk mocht kiezen
    vind ik die stoffen van de foto,s vrolijker.

    Veel plezier verder.
    xx Astrid.



  • 30 Juli 2013 - 10:32

    Henny Q.:

    Hoi wereldreiziger. Leuk hoor, om weer een verslag te lezen. Ben net een weekje terug uit Normandië. Lotje mee teruggenomen. Went alweer. Je moet trouwens één e-mailadres verwijderen, namelijk mijn (zeer oude) mailadres via 12Move. Ik zit al jaren bij Ziggo. Nu ontving ik opeens tweemaal jouw bericht. xxxHenny

  • 31 Juli 2013 - 19:15

    Anja:

    Leuk om te lezen Bernadet! Mooie foto's ook! Ik herken wel e.e.a. met name van het meer van Atitlan. Ik vond het daar zo mooi destijds en heb toen ook daar dat ene jasje gekocht met het geweven pandje. veel plezier nog! groetjes

  • 31 Juli 2013 - 22:02

    Wilma Boessenkool:

    Hoi Bernadette!
    Wat leuk om jouw verslag te lezen, en wat een mooie foto's!

    Groetjes uit Wijchen

  • 01 Augustus 2013 - 14:58

    Riet Baak:

    Hallo Bernadette

    wat maak je weer een mooie reis.
    zo leuk dat de achterblijvers het op internet zo goed kunnen volgen
    mooie foto's
    tot ziens in Nijmegen
    groetjes Riet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Quetzaltenango

bangladesh--mongolie

Recente Reisverslagen:

30 Augustus 2013

pum missie armenie

06 Augustus 2013

2e deel reis Guatamala

29 Juli 2013

guatamala

04 Augustus 2012

MONGOLIË-CHINA

20 Juli 2012

slapen tussen de edelweis
Bernadette

na ruim 2 1/2 jaar ga ik met de kerst terug naar Malawi. Rosah gaat begin december trouwen maar daar kan ik helaas niet bij zijn. Nu ga ik er niet werken maar vrienden terug zien en heerlijk van de vacantie genieten.

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 814
Totaal aantal bezoekers 76448

Voorgaande reizen:

03 April 2019 - 14 April 2019

Tanzania

12 Oktober 2018 - 26 Oktober 2018

Armenie 2018

18 September 2018 - 18 September 2018

India

20 Oktober 2017 - 20 Oktober 2017

Tanzania

30 Juli 2017 - 30 Juli 2017

Bangladesh

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

18 Oktober 2016 - 18 Oktober 2016

Bangladesh

07 Oktober 2016 - 16 Oktober 2016

bangladesh

29 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

rondreis oost en zuid Afrika

16 Februari 2016 - 16 Februari 2016

Selyn

29 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

sri lanka

22 Juni 2012 - 08 Augustus 2012

bangladesh--mongolie

25 December 2011 - 10 Januari 2012

malawiavontuur

Landen bezocht: