4e verslag, het project en het weven - Reisverslag uit Chittagong, Bangladesh van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu 4e verslag, het project en het weven - Reisverslag uit Chittagong, Bangladesh van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu

4e verslag, het project en het weven

Door: bernadette damhuis

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

08 Juli 2012 | Bangladesh, Chittagong

Het weven.

Eindelijk ben ik begonnen met datgene waarvan ik het meest verstand heb; n.l. het weven. Begin deze week toen we de inlandse bevolking bezochten zijn er afspraken gemaakt dat ik de weeflessen geef in Chittangong en dat de dames van Bandarban hier heen komen. Er wordt geweven op een soort heupgetouwtje waarvan ik niet precies weet hoe het werkt maar de dames weten dat allemaal natuurlijk wel. Op donderdagochtend komen ze vroeg aan met de bus en ik heb min of meer 2 doelen voor ogen. Een om iets aan het kleurgebruik te doen want dat is echt nodig en om op 2 schacht mogelijkheden diverse designs te oefenen. Na een training met wikkels maken van de wol en katoen die hier te koop is worden er 3 getouwtjes opgezet. Heel handig en heel slim hoe het werkt moet een aantal bamboelatten. Ik geef instructies en af en toe kijken ze me vreemd aan als ik zeg hoe ze het moeten doen. Ze zijn verbaasd over de resultaten en ik ben onder de indruk van de snelheid waarmee gewerkt wordt. Zittend op de grond in een positie die ik het nog geen 10 minuten zou volhouden. Erica, jammer dat ik je boek over weven op 2 schachten niet bij me heb.
De volgende dagen wordt er vreselijk hard geweven, we proberen van alles uit en we ontvangen veel complimenten. Nu ik beter weet wat hier voor handen is kan ik me voor een eventueel volgende missie beter voorbereiden. Ze willen dat ik hier voor lange tijd zou moeten verblijven. Maar dat kan natuurlijk niet, een weekje aan een vacantie plakken kan misschien nog wel als de directrice van de kamer van koophandel een vriendelijk verzoek doet aan mijn baas( ja Ed die kun je verwachten)

Er is een groot verschil in mijn cursisten van de eerste week en nu. Vorige week had ik 17 studenten die allemaal uit de stad komen en over het algemeen wel een aardige achtergrond hebben en zich allemaal fashion-designers noemen. Het ontbreekt hen aan veel creativiteit en willen meer kennis van andere meer Westerse design zodat ze een atelier kunnen starten (of die hebben ze al) waar zij andere minder ontwikkelde vrouwen aan een baan kunnen helpen.

Nu heb ik een groep van 4 weefsters uit een afgelegen natuurlijk gebied die tot een bepaalde stam behoren en die Boedistisch zijn. Ze zijn heel bedeesd en kijken de kat uit de boom. Communiseren is wat ingewikkeld omdat ik maar in beperkte mate gebruik kan maken van een (slechte) tolk maar met handen en voeten kom je een heel eind. Na 1 dag is er al bijna 1 shahl af en de 2e half en de derde is opgezet.

Nu zit ik alleen te dineren in een groot hotel, de Bangladese hebben vanavond een soort gebedsritueel en zijn in de moske. Als het allemaal mee zit word ik straks opgepikt door een chauffeur die me terug brengt naar mijn 1e gastgezin. Uiteindelijk liep het toch weer een beetje anders en werd ik door de directrice van de kamer van koophandel opgepikt en gingen we dineren bij de hoogste baas van de politie in de streek rondom Chittangon. Allemaal heel hoogstaande figuren.

Ik heb nu 2 textiel ateliers gezien en daar werken vooral mannen en vrouwen die naaiklussen doen, druktechnieken op stof maken, (machinaal) borduren en stof versieren met allerlei kraaljes. Er worden daar vooral sari’s van gemaakt. Soort lange doek van 4 tot 5 meter die om je lichaam wordt gedrappeerd op een beplaade wijze. In India en Pakistan worden die ook veelgedragen.

Gisteren mocht ik even aanschuiven bij een vergadering van 18 bestuurdleden van de kamer van koophandel(speciaal voor vrouwen) en dan zitten daar 18 dames keurig gekleed in een sari. Ik kwam met een zwart-wit met de hand geborduurde jurk aan en een legging maar ook dat vonden ze prachtig, al zie ik dat de dames niet snel dragen. Ook van vergaderen zouden ze wel wat kunnen leren, iedereen praat door elkaar heen, zijn met heel andere dingen bezig en in mijn ogen verloopt de vergadering zeer chaotisch. En natuurlijk op het eind samen een statieportret voor de krant.

Op mijn laatste dag is een grote textile markt en zitten de weefdames op een soort podium te weven en alle hotelgasten komen een kijkje nemen. In de avond is er een spetterende modeshow en de uitreiking van de certificaten en ik zit vooraan in de beste stoel. Ik mag in de grote zaal ook nog een woordje doen en word de hemel in geprezen. Te veel aandacht en teveel complimenten voor mij.
groetjes nu vandaag op weg naar mijn volgende bestemming n.l. Mongolie

  • 08 Juli 2012 - 04:37

    Astrid:

    Ik ben zeer onder de indruk van je werk en je geduld dat je hebt met het maken van shals [saries] met vrouwen die alleen hun eigen taal spreken.
    Mooie gekleurde Shals zie ik op je foto,s. Je maakt ook een heel andere wereld mee waar je helemaal vol van bent.[is ook te begrijpen].
    Bernadette Ik geniet van je mails.
    Groetjes en dikke kus uit Wierden.

  • 08 Juli 2012 - 07:32

    Erica:

    Dag Bernadette,
    Goed te lezen en voor jou denk ik bevredigend dat er echt iets voor de weefsters aan de gang is gezet.
    Als je nog een keer zou gaan heb ik de twee schachten voor je beschikbaar,echter alleen in het nederlands (valt te vertalen)
    Groet en goed vervolg van je reis,
    Erica

  • 08 Juli 2012 - 07:46

    Anneke:

    veel resultaten in zo'n korte tijd, je bent de complimenten echt waard

  • 08 Juli 2012 - 08:21

    Lucia:

    Je bent lekker bezig:)..... leuk verslag en veel plezier in Mongolië!

  • 08 Juli 2012 - 11:09

    Petra Te Riet:

    Hoi Bernadette,

    Wat gewelig leuk om al je verslagen te lezen! Heel bijzonder te lezen hoe het daar allemaal in z'n werking gaat.
    Heel veel plezier nog,en een goede reis richting Mongolie.

    Groetjes Thijs en Petra

  • 10 Juli 2012 - 10:40

    Henny Q.:

    Lieve Bernadette, net teruggekeerd van ruim een week vakantie in Normandië en meteen alweer twee! verslagen in m'n mailbox. Heb ervan genoten en ook van de bijbehorende foto's. Je ziet er goed uit! Goede reis naar Mongolië. Liefs, Henny

  • 10 Juli 2012 - 10:48

    Henny Q.:

    Ik schreef net dat ik wel twee! verslagen aantrof in mijn mailbox, maar zie nu (tussen de 36 andere mailtjes) dat ik er zelfs drie had. Alles met interesse gelezen en ik ben dus nu weer helemaal 'bij'.
    Liefs, Henny

  • 10 Juli 2012 - 22:21

    Gea:

    Gaaf verslag weer B. Prachtig om te lezen. Wens je veel succes bij de komende cultuuromslag
    Veel plezier bij de ontmoeting met ¨oude¨bekenden. Goeie reis verder, hartelijke groeten, Bouke, Gea.

  • 16 Juli 2012 - 08:48

    Naomi:

    Ondertussen ben je in Mongolië - zo moedig van je alleen te reizen! De Basngladesh verblijf was blijkbaar een groot succes! Hou je schoenen maar aan, is het in Mongolië ook zo? Kijk uit naar je verslagen van je ervaringen daar.

  • 16 Juli 2012 - 08:48

    Naomi:

    Ondertussen ben je in Mongolië - zo moedig van je alleen te reizen! De Basngladesh verblijf was blijkbaar een groot succes! Hou je schoenen maar aan, is het in Mongolië ook zo? Kijk uit naar je verslagen van je ervaringen daar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bangladesh, Chittagong

bangladesh--mongolie

Recente Reisverslagen:

30 Augustus 2013

pum missie armenie

06 Augustus 2013

2e deel reis Guatamala

29 Juli 2013

guatamala

04 Augustus 2012

MONGOLIË-CHINA

20 Juli 2012

slapen tussen de edelweis
Bernadette

na ruim 2 1/2 jaar ga ik met de kerst terug naar Malawi. Rosah gaat begin december trouwen maar daar kan ik helaas niet bij zijn. Nu ga ik er niet werken maar vrienden terug zien en heerlijk van de vacantie genieten.

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 856
Totaal aantal bezoekers 76429

Voorgaande reizen:

03 April 2019 - 14 April 2019

Tanzania

12 Oktober 2018 - 26 Oktober 2018

Armenie 2018

18 September 2018 - 18 September 2018

India

20 Oktober 2017 - 20 Oktober 2017

Tanzania

30 Juli 2017 - 30 Juli 2017

Bangladesh

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

18 Oktober 2016 - 18 Oktober 2016

Bangladesh

07 Oktober 2016 - 16 Oktober 2016

bangladesh

29 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

rondreis oost en zuid Afrika

16 Februari 2016 - 16 Februari 2016

Selyn

29 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

sri lanka

22 Juni 2012 - 08 Augustus 2012

bangladesh--mongolie

25 December 2011 - 10 Januari 2012

malawiavontuur

Landen bezocht: