slapen tussen de edelweis - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu slapen tussen de edelweis - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu

slapen tussen de edelweis

Door: bernadette damhuis

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

20 Juli 2012 | Mongolië, Ulaanbaatar

In een ger slapen tussen de edelweis

Inmiddels ben ik al 1 ½ week in Mongolie en mag ik gebruik maken van een lux appartement in de hoofdstad van mensen die ik hier ontmoet heb, zij zijn nu op vacantie. Maar ik heb al 2 uitstapjes gemaakt naar het platteland waar ik steeds in een ger (vilten tent ook wel yurt genoemd). Een enorm groot verschil in luxe. Ik ben net terug van een 4 daags verblijf in een ger kamp waar ik de eigenaar Bert geholpen heb met de voorbereidingen van het eten en andere huishoudelijke actviteiten. Vorig jaar heb ik dat ook gedaan omdat hij eigenlijk alle werkzaamheden niet zo goed aan kan en hij er alleen voor staat. In de nacht van woensdag op donderdag was hij in de stad en was ik verantwoordelijk voor het hele gebeuren= 13 gasten, 10 honden en 8 gers. Maar na 4 dagen verblijf in een zeer primitieve toestand is het ook weer heerlijk om te kunnen douchen, op een gewone stoel te kunnen zitten en te kunnen internetten.

Tijdens het Naadam festival heb ik een prachtige muziek voorstelling met dans/ballet meegemaakt . Hoogstaande kwaliteit. De volgende dag was er de openingsceremonie, leuk om eens mee te maken en ook interessant om een aantal sportdemonstraties te zien. Zelfs vrouwen doen hier aan boogschieten.

Daarna ben ik een aantal dagen, met de nachttrein heen en met de bus terug naar Erdenet geweest en daar hebben we met enkele familieleden van Ariunaa en een ger overnacht en bij zeer vriendelijke mensen gelogeerd midden in de heuvels. Gezien hoe ze yochurt maken, een schaap scheren en een schaap slachten. Je zou bijna meteen vegatarieer worden.
Zondag terug en meteen maandagmiddag naar een ander ger kamp; zie kort stukje hierboven. De komende dagen ga ik de toerist uithangen!
bernadette

• 20 Juli 2012 - 06:14

Anneke:

onze wereldreiziger, veel succes en plezier met alles
    groet vanuit de vierdaagsestad
    anneke

• 20 Juli 2012 - 07:33

Henny Q.:

Ga je wel volop genieten van de komende dagen, wanneer je de toerist gaat uithangen! Veel plezier! Liefs, Henny

• 20 Juli 2012 - 10:19

Thea.L.:

Hartelijke groet en ik geniet van je reisverslagen en vooral goede reis gewenst.

• 20 Juli 2012 - 16:59

Gea:

Wát een verschil met het eerste deel van je reis, even weer back to uuhh normal? Geniet van de rest van je verblijf daar en kom gezond terug. Lieve groeten vab Bouke en Gea.

• 21 Juli 2012 - 07:59

Erica:

De vorige boodschap ontsnapte me.
    Weer een avontuurlijke reis!
    Die slacht is voor stadsmeisjes lastg te verwerken.
    Geniet van het tourist-zijn. Ik kijk uit naar volgende berichten. Erica

• 21 Juli 2012 - 09:38

Marnel:

Heerlijk dat we via je verslagen en foto's mee mogen genieten van al je avonturen! Ik wens je nog veel mooie ervaringen toe op deze bijzondere reis.

• 21 Juli 2012 - 17:35

Naomi:

Leuke foto's! Jij bent aardig ingeburgerd daar, volgens mij kom je niet meer terug! EN nog een gastverblijf runnen, enz, enz.
    Knap =-"you take it in stride".
    Ik kijk uit naar je volgend verhaal.
    veel groeten van een nog wat kil NL,maar vanaf morgen wordt het beter...

• 22 Juli 2012 - 07:21

Anja:

Hoi Bernadette,
    Naar mijn gevoel zit je niet zo heel erg ver hier vandaan maar de temperatuur is hier dubbel zo warm. Geniet maar weer even van de luxe na het verblijf in de ger, Veel groetjes vanuit een erg warm Yangshuo, We hebben vandaag een mooie tocht gemaakt met de kano langs het mooie karstgebergte. Zeer de moeite waard. Alleen nederlanders zijn zo gek om zo'n tocht te maken met dit hete weer! groet anja

• 22 Juli 2012 - 08:09

Lucia:

Zo te lezen geniet je volop. Wij hebben onze derde 4daagse weer goed gelopen, nu even bijkomen. Nog veel plezier. Kees&Lucia

• 22 Juli 2012 - 14:03

Trudi:

Hoi Det,
    Beuningen heeft je gemist tijdens de doortocht van de 4 daagse...Harindra heeft de tocht weer goed uitgelopen.
    groeten en nog veel plezier,Trudi

• 30 Juli 2012 - 11:22

Bernadette:

Ik heb je verslagen gevonden op de website. Prachtige foto's zo tussen de schapen. Wat een avonturen! Ik hoop dat je weer heelhuids terugkomt in Nederland en dat we samen kunnen na genieten van je reis.
    We hebben ons prieeltje klaar achter de schuur, is mooi geworden.
    Groetjes Alies