pum missie armenie - Reisverslag uit Jerevan, Armenië van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu pum missie armenie - Reisverslag uit Jerevan, Armenië van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu

pum missie armenie

Door: bernadette damhuis

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

30 Augustus 2013 | Armenië, Jerevan

Armenie, augustus 2013

Er zullen mensen zijn de denken waar is ze nu weer naar toe maar ik ben in Armenie voor een 12 daagse missie voor de PUM om vooral de vele werkeloze vrouwen een toekomst perspectief te bieden door middel van het maken en verkopen van allerlei handwerkproducten. In het verre zuid-oosten van Armenie, ver weg van de hoofdstad Yerevan.

Woensdag 21-8 Na een lange reis via Wenen ben ik gearriveerd in Armenie. Na aankomst bij het vliegtuig, midden in de nacht nog vier uur rijden naar Goris tegen de Iraanse grens met de taxi. De ontvangst was heel vriendelijk met Anush die goed Engels spreekt. Ik verblijf bij een Armeesne familie bestaande uit een echtpaar en dochter en er verblijft ook een Jenny uit Amerika die hier 2 jaar verblijft om engelse les te geven aan docenten.
Na een slaapje van een aantal uren ben ik opgehaald voor het project en daar werd ik ook heel harelijk ontvangen en ze zijn erg enthousiast over mijn mogelijkheden. Er wordt voornamelijk haakproducten gemaakt. Meer dan 60 vrouwen zijn daar meer bezig en worden via www.homeland.com verkocht. (honderden gehaakte dieren per week)
Ook zijn ze erg geinteresserd in de weefmogelijkheden. Ik voel me erg welkom en ze zijn zijn enthousiast en leergierig.
Wat is er aanwezig:
• Staf van 11 personen van de Woman Resource centrum
• Mooi gebouw iets achter de doorgaande weg met meerdere ruimtes
• Naaimachine en lockmachine
• Vitrine kast met producten
• Weeframen en weefgetouwen waar men tapijten op knoopt
• Enthousiaste vrouwen

Donderdag 22-8 Start om 10.00, met de auto naar het project, de volgende keer ga ik lopen! Heel goed te doen het plan besproken wat we gaan doen de komende dagen;
1. Ik ga me richten op nieuwe design ontwikkeling van nieuwe producten en het maken van voorbeelden
2. Geven van adviezen over marketing en betere p.r. en verkoop strategien w.o. de vitrine opnieuw inrichten met de haakproducten van verschillende beesten en andere voorwerpen. Verdiepen en inzicht krijgen in andere verkooppunten w.o. souveniersshops en in hotels
3. Concrete plannen uitwerken voor een nieuw project dat de Women handicraft centrum wil gaan doen: n.l. wol verwerking met een nieuwe groep dames in een andere plaats
4. Plannen maken en advies geven over aankoop van Nederlandse kaardenmolens, spinnewielen.
5. Geven van vilt demonstratie + cursus
6. Meewerken aan het produceren van een film over het project met als doel het geven van informatie en het vinden van sponsoren en afnemers van de producten.
7. Training over ander kleurgebruik
8. Leggen van contacten met andere groepen vrouwen in andere plaatsen, netwerken uitbreiden en voor elke groep/dorp een zelfstandige activiteit/product bedenken voor de verkoop
9. De vrouwen het verschil leren tussen hobby matig werken en en doen van werk tegen betaling.
Op eind van de middag een wandeling gemaakt en museum bezocht, sim kaart geregeld voor de telefoon en atributen gekocht om een viltcursus te geven .

Vrijdag 23-8 Op stap door een prachtig landschap naar de grens met Iran, een prachtige rit, korte vilt workshop gegeven en een les over kleurgebruik. Heerlijk in een lux hotel (arakat)en we maken al veel plannen voor een volgend bezoek. In deze plaats wil men starten met workshops weven en wolbewerking.
Zaterdag 24-8 Bezoek aan een toekomstige docent die bloemen maakt van linten, vooral ook gesproken over kleurgebruik en mogelijke producten die geschikt zouden kunnen zijn voor de europese markt. Vooral het tijdsaspect speelt een rol voor een aannemelijke prijs die je kunt vragen voor bruikbare producten. Ook nog eens benadrukt dat het belangrijk is om je ook te richten op de biinnenlandse markt van Armenie. Prachtige trip terug naar Goris met kilo’s fruit en verse vijgen. Die schijnen nergens lekkerder te zijn dan in Merghli.

Zondag 25-6 Na lang wachten toch opgehaald voor een bezoek aan Tavek, de toeristische attractie in de omgeveing. Een heuze kabelbaan (de langste ter wereld!) naar een oud klooster. Ik voel me de koningin van Nederland die overal voorrang krijgt en duizend keer op de foto gezet word. S avonds diner in een lux restaurant in het mooiste en beste hotel van Goris. Heerlijk gegeten en rode wijn gedronken.

Maandag 26-8 Rondleiding door het prachtige hotel en leuk gesprek met de eigenaar die lange tijd in Duitsland gewoond heeft en nu een hotel heeft met 31 kamers; zeer stijlvol ingericht met veel oude geweven kleding. Een leuk toekomstig project om het weven in Armenie weer leven in te blazen en de stoelen van het hotel opnieuw te bekleden met nieuwe weefsels. Een demonstratie vilten gegeven en gewerkt aan het maken van wat voorbeelden. Het probleem is soms in Armenie dat constant de plannen wijzigen en afspraken worden afgezegd of dat erop eens een groep voor je staat waar je iets mee moet gaan doen. De leiding van het centrum bestaat uit 11 vrouwen maar ik heb vooral contact met Anush en Rozan, ontzettend aardig.

Dinsdag 27-8 Laatste dag in Goris , allerlei klusjes gedaan en afscheid genomen van de dames en te veel cadeaus ontvangen w.o. fles cognac, 3 potten jam, 2 kilo vijgen en gedroogde abrikozen. Veel achtergelaten bij mijn famlie ook omdat het veel te zwaar is. Daarnaast interview voor de film gedaan en nog veel meer.

Woensdag 28-8 Naar Sisian en verblijf bij de coordinator van PUM in Armenie, ik moet weer veel eten en veel communiseren met de familie maar ze hebben ook een heerlijk tuin waar ik rustig buiten kan zitten. Met de coordinator het verslag over de missie en de plannen besproken voor de toekomst. Ik denk dat er zeker een vervolg missie komt waar ik vooral spin en viltlessen ga geven. In Nederland zal ik zorgen dat de benodigde aparatuur in Armenie komt. Waarschijlijk wordt het eind april en begin mei 2013.

Donderdag 29-8. Op weg naar de hoofdstad Yerevan waar ik door Rozan wordt opgevangen en uiteindelijk ben ik lekker op mijn eentje Yerevan leren kennen. Ik wil graag een goed overzicht hebben wat er in de soeveniersshops wordt verkocht en ik denk dat de toekomstige producten van het project hier goed verkocht kunnen worden omdat ze tot nu toe niet worden gemaakt en verkocht.

Vrijdag 30-8 Laatste dag en me vooral georienteerd op de te kopen materialen voor het project, de vrouwen zullen moeten werken met de garens die hier al te koop zijn. Het is heerlijk weer en ik geniet. Volgende week weer hard aan het werk op de hogeschool!!
Een geslaagde missie!

  • 30 Augustus 2013 - 11:13

    Henny Q:

    Dag kanjer, je bent al bijna weer terug; wellicht lees je dit pas in Nederland.
    Goede terugreis gewenst en sterkte met weer in het gareel lopen!
    Tot gauw, Henny

  • 30 Augustus 2013 - 11:45

    Wilma:

    Hoi!
    Wat een leuk verslag weer. Heb het idee dat het wat rustiger (veiliger) dan je andere trips.
    Goeie terugreis en tot gauw!
    Wilma

  • 30 Augustus 2013 - 12:17

    Marnel:

    Alweer een prachtige en vruchtbare reis, ik geniet van je verslagen. Tot gauw in Buurse.

  • 30 Augustus 2013 - 19:35

    Di Ny:

    Hallo Bernadette,
    Wat heerlijk, dat je zoveel voor deze vrouwen kunt betekenen.
    Tot op de bridgeclub.
    Diny

  • 31 Augustus 2013 - 22:20

    Naomi Adler:

    Weer zo'n prachtig verslag...zou graag ook fotos willen zien-een keer op de HU afspreken!
    Ben heel benieuwd hoe dit verder ontwikkeld. Jij bent een zeer ervaren reiziger na al avonturen die je beleeft hebt!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Armenië, Jerevan

bangladesh--mongolie

Recente Reisverslagen:

30 Augustus 2013

pum missie armenie

06 Augustus 2013

2e deel reis Guatamala

29 Juli 2013

guatamala

04 Augustus 2012

MONGOLIË-CHINA

20 Juli 2012

slapen tussen de edelweis
Bernadette

na ruim 2 1/2 jaar ga ik met de kerst terug naar Malawi. Rosah gaat begin december trouwen maar daar kan ik helaas niet bij zijn. Nu ga ik er niet werken maar vrienden terug zien en heerlijk van de vacantie genieten.

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 1374
Totaal aantal bezoekers 76354

Voorgaande reizen:

03 April 2019 - 14 April 2019

Tanzania

12 Oktober 2018 - 26 Oktober 2018

Armenie 2018

18 September 2018 - 18 September 2018

India

20 Oktober 2017 - 20 Oktober 2017

Tanzania

30 Juli 2017 - 30 Juli 2017

Bangladesh

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

18 Oktober 2016 - 18 Oktober 2016

Bangladesh

07 Oktober 2016 - 16 Oktober 2016

bangladesh

29 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

rondreis oost en zuid Afrika

16 Februari 2016 - 16 Februari 2016

Selyn

29 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

sri lanka

22 Juni 2012 - 08 Augustus 2012

bangladesh--mongolie

25 December 2011 - 10 Januari 2012

malawiavontuur

Landen bezocht: