Pum-Reisverslag Sri Lanka febr. 2016 Bernadette Da - Reisverslag uit Malta, Malta van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu Pum-Reisverslag Sri Lanka febr. 2016 Bernadette Da - Reisverslag uit Malta, Malta van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu

Pum-Reisverslag Sri Lanka febr. 2016 Bernadette Da

Door: Bernadette Damhuis

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

18 Februari 2016 | Malta, Malta

Alweer een 3e reis naar Sri Lanka voor activiteiten voor Selyn
(www.selyn.lk) een weeffabriek waar in totaal meer dan 1000 mensen werken. Ik ga me vooral bezig houden met het bedenken van producten van de resten van de geweven stoffen, zoals stoffen sieraden, tassen en kussenovertrekken.

Dit keer vertrek ik maar met een koffertje want ik hoef geen weefgetouw mee te nemen en in Sri Lanka is het warm in februari dus mijn warme trui is alleen voor de heen- en terug weg naar en vanaf Schiphol.

Bagage
Wat neem ik wel mee. Kleren die allemaal een beetje bij elkaar kunnen en liefst in een bepaalde kleur. Een handdoekje, een heel klein lampje, een zakje cashew nootjes, een kussentje voor als de kussens niet lekker liggen. Nu heb ik er een gejat uit het vliegtuig. Ze zijn voor meerdere doelen te gebruiken, om op te zitten of in de bus tegen het raam. Een shawl voor de vele plaatsen waar de airco te hard aan staat. Ook neem ik cadeautjes mee voor de gastgezinnen, ik heb thuis een soort mandje waarin ik allerlei dingen doe die ik koop bij de Lidl of Aldi met bijv. afbeeldingen van Nederland, zoals handdoekjes en theedoeken. Verder gaat mee een heuptasje voor tijdens het reizen, een haaknaald, wat naai- en weefspullen en een grote dunne doek die ik eventueel als lakentje kan gebruiken of om op te liggen op het strand. Ik neem altijd een zonnebril en een zonnehoedje mee maar die gebruik ik bijna nooit.

Reizen
Ik heb het al eerder geschreven maar reizen met het openbaar vervoer dat vind ik nog steeds erg leuk. Vandaag heb ik ongeveer 7 uur in de bus gezeten, steeds al enige witte en bij het eerste ritje (van de 3 voor 3 euro) moest ik zelfs mijn stoel afstaan aan een zeer jonge monnik. Er zijn gereserveerde plaatsen voor gehandicapten, zwangere vrouwen en monniken. Voor mij als 60+ geen stoel dus dat was een tijdje staan en wat me opvalt hier in Sri Lanka mannen gaan zitten terwijl hun vrouwen moeten staan als de bus vol is. In de bus kun je lekker kijken, je hoeft niet te praten en nadenken over van alles en zelfs dingen bedenken om te maken voor mijn opdrachtgever.

Familie
De familie waar ik verblijf zijn druk met de organisatie van de bruiloft van Selyna, de dochter. Bij een vorig bezoek was die relatie nog geheim maar nu mag er getrouwd worden. Op een of andere manier heb ik vaak tijdens mijn missies te maken met zeer talentvolle en invloedrijke vrouwen die ongelukkig zijn in de liefde. Daar wordt veel over gesproken en ik heb al meerdere keren hieromtrent adviezen gegeven! De directrice waar ik nu logeer heeft 3 banen en veel stress. Ik denk dat ze wegvlucht in het werk door een ongelukkig huwelijk en ik denk dat ze het echt rustiger aan moet doen, ze ziet er slecht uit en ik vrees dat de organisatie er onder gaat leiden.

Uitstapjes
Na een dag gewerkt te hebben kon ik meerijden naar het zuiden naar de bergen met een Oostenrijkse gezin waarvan de dochter als vrijwilliger werkt bij de internationale school. Een prachtige rit met auto en daarna een spectaculaire tocht met de trein. Het schijnt een van de mooiste treinreizen in de wereld te zijn, dwars door de bergen, langs theeplantages. Ik had geen ticket voor een gereserveerde plaats maar heb ik gewoon ticket gekocht voor de 3e klasse en me aangesloten bij de familie. Bij de controle ben ik snikki even weg gelopen en omzeilde de controle en had ik toch een stoel. Gewoon proberen, daarna was het nog even lastig een hotel/kamer te vinden maar als je maar wat zielig kijkt dan gaan mensen een oplossing zoeken en dat gebeurde. Ik had een kamer met een fantastisch uitzicht.

Werkdag en personeel
Werkdagen van meer dan 8 uur met veel productie, 3 tassen, 5 kussens en 12 halssieraden van de rest weefstoffen. Mijn steun en toeverlaat is Bela een wees/meisje uit Nepal dat hier door Sandra naar toe gehaald is. En daarnaast heb ik de beschikking over een jongen die allerlei figuren op de computer en borduurmachine kan maken. Prachtig! En beschik ik over een privé naaister die alles naait wat ik aangeef. Ik ben een echte designer met personeel!
Privé chauffeur Rowan heb ik blij gemaakt met een regenponcho die ik hem bij een vorig bezoek heb beloofd. Het is hier nu het hete en droge seizoen al werden we na het diner vanavond wel nat richting de auto.

  • 18 Februari 2016 - 18:21

    Alies:

    Ha Bernadette,

    We genieten met je mee. Heerlijk om je verslag te lezen.
    Veel plezier verder.

    Groetjes
    Alies

  • 19 Februari 2016 - 01:48

    Trudi:

    Hoi Bernadette,
    Zo te lezen ben je weer helemaal in je element.Die treinreis die jij gemaakt hebt hebben wij in tegenovergestelde richting gemaakt inderdaad prachtig.
    Nog een goede tijd in het mooie Sri Lanka en veel inspiratie gewenst.
    Groet,
    Trudi

  • 19 Februari 2016 - 15:52

    Jan En Jet:

    Hoi Bernadet,

    Weer een leuk reisverslag. Geniet er nog even van.

    Groet, Jan en Jet

  • 19 Februari 2016 - 19:40

    Henny Q:

    Ha die Bernadette, Je hebt het wel goed voor elkaar zeg, met al die privé types!
    Privé chauffeur, privé naaister en zelfs een 'eigen' jongen. Nu nog een lekker ding van (ongeveer) je eigen leeftijd, om de overgebleven uurtjes op te vullen.
    Geniet van je reis. Veel liefs, Henny

  • 23 Februari 2016 - 20:05

    Fred:

    Lieve Bernadette,
    Kom er eindelijk aan toe te reageren. Heb het enorm druk gehad, o.a. vergadering van vve. 6 Kantjes notulen eindelijk klaar. Gezeur van sommige buren gaat mij tegenstaan. Nu al voor 49e jaar.
    Dit jaar voor het laatst of indien het enigszins mee zit dan nog 1 jaar.
    Hoop jullie zondag in goede gezondheid te mogen ontvangen.
    Ik wens je een goede en veilige thuisreis,
    Hartelijke groeten en tot zondag,
    Fred

  • 26 Februari 2016 - 13:56

    Anja:

    leuk om weer te lezen bernadet!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bernadette

na ruim 2 1/2 jaar ga ik met de kerst terug naar Malawi. Rosah gaat begin december trouwen maar daar kan ik helaas niet bij zijn. Nu ga ik er niet werken maar vrienden terug zien en heerlijk van de vacantie genieten.

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 626
Totaal aantal bezoekers 76349

Voorgaande reizen:

03 April 2019 - 14 April 2019

Tanzania

12 Oktober 2018 - 26 Oktober 2018

Armenie 2018

18 September 2018 - 18 September 2018

India

20 Oktober 2017 - 20 Oktober 2017

Tanzania

30 Juli 2017 - 30 Juli 2017

Bangladesh

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

18 Oktober 2016 - 18 Oktober 2016

Bangladesh

07 Oktober 2016 - 16 Oktober 2016

bangladesh

29 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

rondreis oost en zuid Afrika

16 Februari 2016 - 16 Februari 2016

Selyn

29 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

sri lanka

22 Juni 2012 - 08 Augustus 2012

bangladesh--mongolie

25 December 2011 - 10 Januari 2012

malawiavontuur

Landen bezocht: