Reisverslag studiereis Engels naar Malta oktober 2 - Reisverslag uit Malta, Malta van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu Reisverslag studiereis Engels naar Malta oktober 2 - Reisverslag uit Malta, Malta van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu

Reisverslag studiereis Engels naar Malta oktober 2

Door: Bernadette Damhuis

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

17 Oktober 2015 | Malta, Malta

Inleiding

Het is al weer een tijd geleden dat ik iets op deze site gezet heb (april 2015 over missie naar Armenië). Inmiddels heb ik reizen achter de rug naar Gambia, Frankrijk, Spanje en Vietnam. Veelal ontbrak mij de tijd om hierover te schrijven.

Tijdens het schrijven van dit verhaal, heb ik via het nieuws vernomen dat Nederland de langste avondfile achter de rug heeft van dit jaar= 16 oktober 2015 vanwege de regen. Hier sta je vooral in de file met de bus door het groot aantal auto’s, niet vanwege het weer.

Misschien zou ik dit verslag nu in het Engels moeten schrijven maar…………..

Training Engels
Om mogelijk promotie te kunnen maken binnen de PUM (die mij uitzend naar allerlei ontwikkelingslanden) moet ik mijn Engels verbeteren en ook om eventueel les te kunnen geven in het Engels op de Hogeschool. Daarom ben ik nu voor 2 weken op het prachtige eiland Malta. Een week extra in de tijd van de baas en een week tijdens mijn herfstvakantie. 30 lesuren per week en ik pak het heel serieus op.

De lessen
Elke morgen wandel ik ongeveer 10 minuten om de school te bereiken en zit ik om 8.45 in een klaslokaal met mensen (6) vanuit diverse landen. 6 Lesuren per dag en afgelopen maandag ben ik gestart met het maken van een test om op die manier mij te kunnen indelen in een groep. De tekst heb ik waarschijnlijk niet zo goed gemaakt, al spreek ik redelijk Engels mijn grammatica is van dusdanig niveau dat ik een beetje te laag ben ingestroomd en daarom heb ik deze week al 2 keer een soort promotie gemaakt naar een hogere groep/level. Voor het vergroten van mijn Engels heb natuurlijk een goede docent nodig (er die zijn er) maar ook een groep medestudenten die op het zelfde niveau met mij kunnen communiceren.

Motivatie
Wat mij opvalt aan mijn medestudenten is dat ze uit zeer verschillende landen komen, meestal redelijk jong zijn en dat het soms moeilijk is om hen te verstaan omdat ze met een bepaald accent spreken. Verder heb ik al een paar keer de neiging gehad om medestudenten uit het leslokaal te sturen omdat zij erg ongemotiveerd zijn. Zo zijn er een aantal mede studenten die uit Congo komen, hun vliegtuigmaatschappij betaalt de Engelse lessen en het verblijf en ze zitten soms te slapen in de les en zijn veel met hun telefoon in de weer.

Ik leer veel maar trek eigenlijk op met teveel studenten die minder goed Engels spreken. Zo ging ik vandaag naar Rabat-Mdina met een aardige Franscese, een vrouw uit Tsjechië en 2 Russische dames. Ik zit dan snel in de rol van de best sprekende Engelse en neem hen dan een beetje op sleeptouw.

Verblijf
Ik verblijf in een gastgezin met 2 andere studenten, iemand uit Hongarije en uit Tsjechië. Het is een prima huis met eenvoudig voedsel maar de gastvrouw is aardig en heeft me in het begin goed wegwijs gemaakt. Omdat ik een dag eerder aan kwam ivm. vliegtijden van Ryanair moest ik 50 euro betalen voor een extra nacht bij de reisorganisatie. Op zich geen probleem maar de gastvrouw krijgt van dit bedrag maar 12 euro voor logies, ontbijt en diner in de avond. Ze heeft in een contract moeten vastleggen dat ze hierover niet mag praten met haar gasten. Dit heeft ze wel gedaan en ik vind het verschil in euro’s eigenlijk schandalig, het schoolgebouw is prachtig maar het gaat over de rug van de gastgezinnen.

Tijd voor allerlei uitstapjes zijn er in het weekend en na schooltijd vanaf ongeveer 15.00. Het weer is prima, de zon schijnt veel en na schooltijd is er tijd voor het strand. Malta is niet zo groot en je kunt het met de bus gemakkelijk bereizen.

De combinatie studeren en wat van het eiland zien bevalt me prima, de meeste studenten hebben alleen in de morgen 4 uur les en hebben dan veel vrije tijd. Ik daarentegen heb 6 uur les per dag en dan is het na schooltijd een beetje krap om van allerlei dingen te ondernemen.
Kortom het bevalt me prima, heb her erg naar mijn zin en mijn Engels gaat prima vooruit!

Bernadette Damhuis

  • 17 Oktober 2015 - 19:16

    Fred:

    Lieve Bernadette,

    Succes en veel plezier.
    Behouden thuisreis en tot ziens.

    Hartelijke groeten, Fred

  • 17 Oktober 2015 - 23:07

    Henny Q.:

    Dear Bernadette,
    Of course I expect a report in English next time I see you here in Culemborg!
    Hopelijk krijg je nog voldoende vrij tijd (en energie) om veel mooie en interessante plaatsen te bekijken. Goed je best doen op school hoor! Ik had hier trouwens nog een boek liggen "Teach yourself Maltese". Had ik je ook mee kunnen geven. Altijd handig.
    Veel plezier nog en tot ziens.
    Henny

  • 18 Oktober 2015 - 08:28

    Marnel:

    Hoi Bernadette,
    Dat is een pittig les programma! Maar wel op een mooi eiland. Geen ridders tegengekomen?
    Kunnen we mooi Engels oefenen in Buurse.
    See you there, Marnel

  • 18 Oktober 2015 - 12:20

    Wilfred En Carla:

    A jolly good time over there!

  • 18 Oktober 2015 - 16:52

    Alies:

    Dear Bernadette,

    It's a great combination, studying and having a kind of a holiday.
    Enjoy your time.

    We keep in touch.
    Regards
    Alies


  • 18 Oktober 2015 - 22:40

    Wilma:

    Hi Bernadette,
    Enjoy your stay in Malta and good luck with your lessons.
    Hope to talk to you soon,
    Kind regards,
    Wilma from Wijchen

  • 19 Oktober 2015 - 17:23

    Anneke Alberts:






  • 19 Oktober 2015 - 17:33

    Anneke Alberts:

    Hi Bernadette,
    Woat fijn dat je het goed hebt gehad. Ik hoor later nog wel meer, lig nu met eengebroken heup in het ziekenhuis. Hoop ellende voor een oplossing voor Chris?
    Liefs,
    Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bernadette

na ruim 2 1/2 jaar ga ik met de kerst terug naar Malawi. Rosah gaat begin december trouwen maar daar kan ik helaas niet bij zijn. Nu ga ik er niet werken maar vrienden terug zien en heerlijk van de vacantie genieten.

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 758
Totaal aantal bezoekers 76359

Voorgaande reizen:

03 April 2019 - 14 April 2019

Tanzania

12 Oktober 2018 - 26 Oktober 2018

Armenie 2018

18 September 2018 - 18 September 2018

India

20 Oktober 2017 - 20 Oktober 2017

Tanzania

30 Juli 2017 - 30 Juli 2017

Bangladesh

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

18 Oktober 2016 - 18 Oktober 2016

Bangladesh

07 Oktober 2016 - 16 Oktober 2016

bangladesh

29 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

rondreis oost en zuid Afrika

16 Februari 2016 - 16 Februari 2016

Selyn

29 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

sri lanka

22 Juni 2012 - 08 Augustus 2012

bangladesh--mongolie

25 December 2011 - 10 Januari 2012

malawiavontuur

Landen bezocht: