Tanzania april/mei 2018 - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu Tanzania april/mei 2018 - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu

Tanzania april/mei 2018

Door: bernadette damhuis

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

07 Mei 2018 | Tanzania, Dar es Salaam

Tanzania

Ik ben hier al bijna weer weg en eindelijk nu pas even tijd om mijn belevenissen op te schrijven. Voor de PUM ben ik voor de 2e keer uitgezonden naar een groep vrouwen in Dar es Salaam die samen een collectief vormen met als doel eigen kleding/design en andere producten te ontwikkelen en om de verkoop te bevorderen. Zo worden er banen gecreëerd voor vrouwen en gehandicapten. In oktober 2017 was ik hier ook toen was het warm maar droog en nu is het regenseizoen en daarom heeft het al veel geregend maar men denkt dat het nu bijna voorbij is.

Hoe ziet een doorsnee dag eruit, ik verblijf in een hostel dat gerund wordt door een pater en waar veel buitenlanders verblijven en omdat er gezamenlijk wordt ontbeten en gedineerd is het een prettige manier om ervaringen uit te wisselen. Na het ontbijt tegen 7.30 check ik nog even mijn e mail en dan tref ik voorbereidingen voor mijn naai en design lessen. In oktober had ik me slecht kunnen voorbereiden omdat de informatie niet juist was maar nu ben ik gepakt met veel patronen, voorbeelden, naalden en spelden en scharen in Tanzania aangekomen. Op het vliegveld werd ik door 5 personen en een heel grote bos rozen verwelkomd.

In de tussentijd (sinds oktober) hebben de dames ongeveer 275 tasjes genaaid in opdracht van mij-hogeschool om dit aan de studenten te geven bij de diplomering. Ze zien er werkelijk prachtig en kleurrijk uit.

Normaal gesproken word ik tegen 8.30 opgehaald en gaan we naar het gebouw waar ik werkzaam ben. Inmiddels heb ik ongeveer 22 studenten die allemaal dingen maken, er zijn vooral tassen en hoeden gemaakt. Als het product klaar is ga ik het als een echte juf beoordelen met een cijfer, dit geeft veel hilariteit. Ik geef instructies, kleur en stof advies, leg zaken meer dan een keer uit en laat ze regelmatig weer fouten herstellen. De resultaten vallen uiteindelijk reuze mee maar het heeft wel wat voeten in aarde voor dat het zover is.

Tussen de middag lunchen we aan de overkant in een restaurant en dan weer snel aan het werk tot ongeveer 17.30 en meestal ben ik tegen 18.00 weer op mijn kamer in het hostel. Daarna tijd voor een borrel en tegen 19.30 het avondeten en dan weer vroeg naar bed.

Eigenlijk zien de dagen er allemaal een beetje hetzelfde uit maar het is zeker niet saai maar ik vind dat ik hard moet werken, ook al heb ik vakantie.
Op een vrije dag heb ik een hele dag les gehad in stoffen verven d.m.v. een afbind techniek en batik. Neema, ook een van de cursisten, is echt zeer bekwaam in deze techniek. Tijden die dag hebben we met haar, haar 2 zonen en ik meer dan 300 meter stof geverfd. We hadden geluk dat het droog was. Ik heb veel van haar geleerd!

De dames zijn allemaal erg enthousiast en stap voor stap zie ik resultaten, het gaat niet snel maar ik denk wel dat ik een bijdrage lever vooral op creatief gebied. Ik heb niet echt tijd gehad voor uitstapjes en ben maar een keer naar het strand geweest maar dat had ook met het weer te maken.
Groetjes bernadette

  • 08 Mei 2018 - 09:15

    Fred:

    Goedenmorgen Bernadette,
    Fijn en Succesvol verblijf daar.Veilge thuisreis en tot op je verjaardag.
    Hartelijke Groeten,
    Fred

  • 08 Mei 2018 - 13:15

    Naomi Adler:

    Hi Bernadette!

    Nu moet het echt een keer van komen dat wij elkaar zien....een keer afspreken om samen te lunchen of zo?
    Ik werk op woensdag en vrijdagen, dus stel wat voor, ik ben bereid jouw kant op te komen
    gezien jij nog zo volop bezig ben!
    Petje af voor je doorzettingsvermogen en geloof in de PUM projekten, en dat het mag lukken om
    wat vooruitgang te boeken in al de plaatsen waar jij bent geweest!
    Heel veel groeten en ikk hoop je gauw te zien
    Naomi

  • 08 Mei 2018 - 13:27

    Carla M:

    Hallo Bernadette! Fijn om wat van je te horen. Hard gewerkt dus, maar met redelijk resultaat, begrijp ik.Het schooljaar zit er alweer bijna op, dus dan kun je je vakantie inhalen. Hartelijke groeten, Carla.

  • 08 Mei 2018 - 14:17

    Ben De Ponti:

    Keep up the good work, Bernadette Groetjes CenB

  • 08 Mei 2018 - 16:58

    Henny Q:

    Hoi Bernadette, fijn dat je tóch maar weer tijd hebt gevonden om iets te schrijven.
    Wat leuk, die tasjes voor de diplomering! Apart hoor. Dat zullen de studenten wel op prijs stellen.
    Succes daar en hou vol. Veel liefs, Henny

  • 08 Mei 2018 - 18:27

    Pauline Van Kuppevelt:

    Dag Bernadette,
    Fantastisch. Wat een ervaringen doe je weer op. Waar haal je iedere keer de energie weer vandaan.
    Ik bewonder je wel hoor. Dat je rozen krijgt zegt toch ook iets over je kwaliteiten als docente en als mens.
    De tasjes voor de diploma uitreiking zal veel succes oogsten, neem ik aan.
    Jammer dat je veel regen treft; hier is een Italiaanse buiten temperatuur, n.l. zeer warm. Wel fijn.

    Nog fijne dagen en een goede thuisreis toegewenst.

    Liefs.
    Pauline

  • 10 Mei 2018 - 10:29

    Anja:

    Goed bezig zus!! leuk om te lezen waar je mee bezig bent en om te lezen dat je vooruitgang boekt. Geniet ervan!

  • 12 Mei 2018 - 18:48

    Alie:

    Door gekregen van Alies ,leuk om te lezen Bernadet
    groetjes uit 0ldemarkt

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dar es Salaam

Tanzania

Missie PUM

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2018

Tanzania april/mei 2018

20 Oktober 2017

Tanzania
Bernadette

na ruim 2 1/2 jaar ga ik met de kerst terug naar Malawi. Rosah gaat begin december trouwen maar daar kan ik helaas niet bij zijn. Nu ga ik er niet werken maar vrienden terug zien en heerlijk van de vacantie genieten.

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 628
Totaal aantal bezoekers 76585

Voorgaande reizen:

03 April 2019 - 14 April 2019

Tanzania

12 Oktober 2018 - 26 Oktober 2018

Armenie 2018

18 September 2018 - 18 September 2018

India

20 Oktober 2017 - 20 Oktober 2017

Tanzania

30 Juli 2017 - 30 Juli 2017

Bangladesh

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

18 Oktober 2016 - 18 Oktober 2016

Bangladesh

07 Oktober 2016 - 16 Oktober 2016

bangladesh

29 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

rondreis oost en zuid Afrika

16 Februari 2016 - 16 Februari 2016

Selyn

29 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

sri lanka

22 Juni 2012 - 08 Augustus 2012

bangladesh--mongolie

25 December 2011 - 10 Januari 2012

malawiavontuur

Landen bezocht: