Armenie 2017 - Reisverslag uit Goris, Armenië van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu Armenie 2017 - Reisverslag uit Goris, Armenië van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu

Armenie 2017

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

05 Mei 2017 | Armenië, Goris

Een verslag van mijn 5e missie/bezoek aan Armenië

Sinds 2013 ben ik er 4x voor een PUM project geweest en nu vond ik het tijd om eens te kijken wat er terecht is gekomen van mijn advieswerk en trainingen.

Heenreis;
In Warschau werd ik onder persoonlijke begeleiding met een taxi naar het volgende vliegtuig gebracht in verband met de te korte overstaptijd. Dit was weer een nieuwe ervaring en op de terugweg was mijn koffer in Warschau blijven steken. Zo zie je maar dat elke reis weer nieuwe ervaringen kan opleveren.

Midden in de nacht werd ik opgehaald op het vliegveld in Yerevan en eerst een paar uren geslapen bij Anna, daarna naar de stad en met iemand van het ministerie naar het Noorden. Het vrouwencentrum in Goris heeft haar territorium verder uitgebreid en inmiddels zijn er ongeveer 8 centra waar Ruzanna het hoofd van is. Meer dan 100 vrouwen verdienen inmiddels een inkomen door de producten die gemaakt worden. Er zijn 40 spinnewielen, 8 weefgetouwen, meerdere kaardenmolens. In de hoofdstad is een winkel geopend waar de producten van de vrouwen worden verkocht, het ziet er prachtig uit. Er zit echt progressie in. Er is een prachtige catalogus van de gemaakte producten zie ook www.goriscrochet.com.i

Op de eerste dag al een gesprek met een burgemeester over een te starten vrouwen ontwikkelingscentrum in het noorden van Armenië.

We verblijven de eerste dagen in een prachtige accommodatie Allard resort, met kabelbaan en er wordt weer heel veel wodka geschonken.

In Goris verblijf ik bij een vertrouwd gezin waar men 2 woorden Engels spreekt en ik geen Armeens spreekt. De andere keren heb ik ook steeds hier geslapen, zeer eenvoudig maar nu is de douche, al weer een stukje comfortabeler.

In het centrum zet ik mijn meegebracht weefgetouw (8 schachten-23 kilo)in elkaar en geef ik lessen hoe patronen te lezen. Ik zet alle weefgetouwen op met nieuwe weefsels, zorg dat de timmerman wat onderdelen maakt. Repareer enkele getouwtjes. Geef instructies, geef les, geef advies en probeer mee te denken hoe problemen opgelost kunnen worden.
De bedoeling is vooral om docenten te trainen en het is altijd weer een beetje gek dat je na een uurtje door kunt hebben of iemand het weven of spinnen wel of nooit zal leren.

Dinsdag naar een nieuwe werkplek Achtarak waar een nieuw bedrijfje wordt opgestart en waar ik les mag geven in het spinnen en het weven
Het is prachtig weer en we zitten buiten in een prachtige toeristische omgeving
S avonds weer uit eten in de stad met de man van het ministerie voor social work.
Interessante gesprekken gevoerd o.a. over verschillen tussen Armenië en Nederland waarbij men altijd weer verbaasd is hoeveel % belasting we in Nederland betalen.

Ik zie positieve ontwikkelingen, het gaat niet snel maar stap voor stap zie ik de centra’s professionaliseren. Jammer dat er weinig ondersteuning is van de overheid. Goeddoordachte plannen genoeg maar helaas zijn de financiële middelen beperkt. Ik zal de komende tijd proberen het project te ondersteunen met het sturen van goede naaimachines voor de geweven stoffen en andere zaken.

Het was weer een leuke tijd en er staan weer verschillende missies in de planning w.o. Bangladesh-Tanzania-Gambia

Mei 2017 Bernadette Damhuis

• 05 Mei 2017 - 11:14

Henny Q:

Hoi Bernadette, ik krijg net je mailtje (vanuit Nederland!) binnen. Een reactie op deze reis geef ik dus mondeling, tijdens onze afspraak. Je hebt weer goed werk verricht! Xxx

• 05 Mei 2017 - 11:27

Carla:

Je bent weer op de jouw bekende "duizendpotige" manier bezig geweest. Goed zo! Fijn dat je enige progressie hebt gezien.

• 05 Mei 2017 - 12:12

Marnel:

Geweldig verslag! Wat heb je weer veel goed werk gedaan op de diverse plekken in Armenië! Mooi om te zien dat het daar langzaam maar zeker vooruit gaat met de projecten en steeds meer vrouwen daar een inkomen aan verdienen.

• 05 Mei 2017 - 12:23

Ellen Janssens:

Geweldig Bernadette, ik heb respect voor al jouw acties. Ook al gaat de vooruitgang niet snel er blijft positieve beweging in zitten!

• 05 Mei 2017 - 13:21

Anja:

Mooi om te lezen Bernadet! Je hebt hier een waardevolle bijdrage aan geleverd! De link van de website werkt bij mij niet

• 05 Mei 2017 - 16:10

Naomi:

WoW! Nog zo bezig! Geweldig hoe je dit voortzet!

• 06 Mei 2017 - 17:03

Fenneke:

Hoi Bernadette,

Leuk om zo mee te kunnen genieten van jouw avonturen. Fijn dat je zoveel voor de vrouwen kunt doen.

Verslag uit: Armenië, Goris

Oekraine

Een nieuw PUM project in Oekraïne door Bernadette Damhuis met een heel andere inhoud ten opzichte van mijn 18 vorige missies.

Nu wil men graag
1. advies over de verkoop in Nederland/Europa van handenarbeid-art producten (kunstnijverheid is een goed maar wat ouderwetse term)
2. een selectie van werk dat mogelijk verkocht kan worden in Nederland.

Op de eerste plaats ben ik zeer verrast over de hoeveelheid verschillende handwerk-handenarbeid technieken die er gebruikt worden, de originaliteit en de koppeling met oude technieken in een nieuw modern jasje. Ik vind het ontzettend leerzaam en leuk om allerlei technieken te zien. Echter lang niet alle producten zijn m.i. goed verkoopbaar in Nederland. Elke dag vertel ik zeker een aantal keren dat ze zich ook op de inlandse markt moeten richten of in omliggende landen. Daarnaast wordt er bij de keramiek artikelen veel te veel tierelantijnen gebruikt. (wat dat woord in het Engels betekent wist ik niet)

Verder heb ik, op ongeveer 10 pagina´s, mijn programma voor deze week en dit is zeer detaillistisch uitgewerkt en kom ik niet voor allerlei verassingen te staan zoals vaak in vorige missies. Mijn begeleidster Tatiana en begeleider Oleksandr spreken bijna geen Engels en dat levert allerlei komische situaties op en moet er heel vaak met handen en voeten gecommuniceerd worden. Men zorgt elke dag voor een vertaler en die spreken heel goed Engels. Met Tatiana heb ik een super leuk contact en lachen heel veel, zeker na een glaasje wodka of whisky in de nachttrein. De functie van Oleksandr blijft mij geheel onduidelijk, hij draagt mijn tassen maar is daarnaast vaak dronken en geeft geen enkele toevoeging. Voor hem doe ik mijn hotelkamer op slot!

Ik maak een soort rondreis van Kiev naar het westen Vinnytsia-Lviv-Chernihiv-Dnipro-Sloviansk-Kiev van west naar noord naar oost. Het reizen gaat per trein/bus/taxi/auto/metro. Het westen is het meest modern en in het verre oosten, dicht bij Donetck, is alles veel kaler en armoediger en zie je dat de Russische invloed groot is. Ik slaap in prima hotels en in het oosten in een eco/lodge zonder internet maar natuurlijk wel met heel veel wodka. En het is erg koud, ik heb van hotel-slippers een extra zooltje gemaakt voor in mijn schoenen, en dat werkt.

Op de eerste dag, bij een grote bijeenkomst van allerlei sectorvertegenwoordigers van Stina/ www.stina.ua, beland ik al heel snel in een discussie over de export van producten van Oekraïne naar Nederland. Dit thema is op dit moment heel actueel. De vragen zijn heel specifiek en soms geef ik een vaag antwoord met een gulle glimlach omdat ik in vele zaken niet echt de deskundige ben. Daarnaast is me door de PUM afgeraden me te mengen in politieke kwesties.

Je kunt niet zo gek bedenken waar ze me advies over vragen. Bedrijven ontvangen me, kunstenaars en andere mensen hebben speciaal voor mij tentoonstellingen ingericht, ik krijg rondleidingen, volg workshops om een bepaalde techniek uit te proberen. Daarnaast laten ze me allerlei historische gebouwen zien en men laat zien erg trots te zijn op hun cultuur en land.

Binnen de sector houtbewerking zie ik prachtige houten schalen, poppenhuizen, beschilderde voorwerpen, bezoek ik een opleidingsinstituut voor traditionele houtbewerkers die o.a. restauraties kunnen uitvoeren. Jammer dat prachtig bewerkte stoelen en tuinbanken te zwaar zijn om mee te nemen.

Binnen de richting textiel worden veel poppen gemaakt, hoeden gevilt, geweven, gehaakt, geborduurd, stoffen bloemen gemaakt, ik geef zelfs advies in een bedrijf dat bruidskleding en communie jurken of prinsessenjurken maken.

Binnen de sector metaal bezoek ik een bedrijf dat dure sieraden maakt, spreek ik een jongen die van oud metaal kunstzinnige voorwerpen maakt.
Binnen de sector keramiek zie ik prachtige potten en borden en kopjes.

Bij het zien van de keramiek producten zie je vooral fel gekleurde en lelijke voorwerpen die bepaalde groepen in Nederland graag in de tuin zetten. Zonder al die tierlantijnen en felle kleuren zijn ze eigenlijk best aardig. In Sloviansk zijn nu reeds 600 bedrijfjes die keramiek producten maken. We bezoeken er zeker 12 en krijg overal een geschenk mee. Ik ga naar huis met een kan en bekers waar mijn naam in staat, helaas vind ik ze foei lelijk. De bedrijfjes willen graag meer export naar Europa want dan is meer te verdienen. Op de terugweg sneuvelen enkele producten waar ik niet rouwig om ben.

Alle bedrijven en mensen hebben behoefte aan meer omzet en werkgelegenheid voor vaak kansarme vrouwen. Binnen een speciaal project in Lviv wil men graag beginnen met een bakkerij dat speciale koeken gaan maken die door weduwvrouwen van militairen gerund zou moeten worden en op die manier hun levensstandaard te verhogen maar ook voor de contacten. Eigenlijk echt sociaal work!

Daarnaast geef ik zelfs advies over winkelinrichtingen hoe producten beter tentoongesteld kunnen worden en dat men zich misschien meer in enkele producten moet specialiseren. En verder zou een economische groei ook in de toeristische eco-sector gezocht kunnen worden.

Persoonlijk vermaak ik me uitstekend en de mensen zijn zeer gastvrij en er wordt zeer goed voor me gezorgd, ik maak lange dagen en heb bijna geen tijd om aan mijn PUM verslag te werken. Ik hoef nooit mijn koffer te dragen, dat doen mannen voor je!! Ik voel me vaak weer als Maxima, overal op de foto en mijn koffer zit ontzettend vol met veel gekregen producten.

Ik ben een bevoorrecht mens om dit allemaal te mogen meemaken, op de terugweg in het vliegtuig heb ik mijn fotobestand om mijn telefoon bekeken en alleen van dit jaar staan er foto´s op van Spanje-Benin-Afrika-Oerol-Bangladesh-Portugal en de Oekraïne. Het was wel heel veel dit jaar maar ook allemaal ontzettend interessant.