Benin - Reisverslag uit Malta, Malta van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu Benin - Reisverslag uit Malta, Malta van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu

Benin

Door: Bernadette Damhuis

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

26 April 2016 | Malta, Malta

pum project van 22/4 tot 6/mei 2016

Inleiding

Weer een nieuw project en een nieuw land in Afrika, dicht bij Ghana en Togo. Mijn eerste indruk is dat het veel van Malawi en Gambia heeft. In tegenstelling tot Malawi schijnt hier bijna iedereen een brommer te hebben en heb ik al menig motorritje (achterop en zonderhelm) gemaakt om geld te pinnen (lukte niet) en geld te wisselen en dat ging ook niet, de bank is gesloten en maandag = overmorgen maar weer proberen of mijn creditkaart zou een oplossing moeten bieden. Een beetje lastig nu omdat ik geen geld heb en afhankelijk ben van de mensen van het project. Wel heb ik nu een simkaart en een telefoon die werkt.

Ik had me verheugd op een hotel met zwembad want het is hier stikkend heet maar helaas verblijf ik in een gehuurd huis met 4 kamers alleen, zonder airco en werkende ventilator, zonder muskietennet en geen wifi. Het is een beetje afzien maar het zal wel wennen. Ik vrees dat de kosten voor een hotel niet gedragen kunnen worden door het project= maindevineorg. in Lokassa 85 km en 3 uur rijden van de hoofdstad Cocotou. Het ligt tegen de grens met Togo.

De aanvraag was kort en vaag maar het is een klein naaiatelier waar kansarme meisjes (20) worden opgeleid in 3 jaar voor naaister, zij willen graag advies om betere producten te maken. Ik heb een stapels naaitijdschriften meegenomen en we gaan maandag maar eens kijken welke kennis ze hebben, Benoite is de directrice en heel sympathiek t.o.v. mij maar heel autoritair tegen over de meisjes. Ze spreekt geen Engels en vandaag heb ik mijn Frans al aardig opgehaald. Er is een Engelse docent die kan vertalen maar ik vrees dat ze volgende week gewoon moet werken op school. Ik denk dat de inhoud van het project voornamelijk zal bestaan uit het geven van naailes en het leren te werken met patronen en het aanleren van nette basis naaitechnieken. Zoiets als ik gedaan heb in Malawi 7 jaar geleden, toen voor 4 maanden nu voor 2 weken.

Voorbereiding
Mijn visumaanvraag voor Benin had wel wat complicaties, de tijd was kort, er moest een verklaring/kopie bevatten van een recente vaccinatie voor de gele koorts (had ik in 1977 voor het laatst nodig . Volgens dochter Eva en huisarts is het levensgevaarlijk om dit toe te dienen voor iemand zoals ik boven de 60 jaar. Daarnaast ook maar weer aan de Lariam i.v.m. malaria. De pasfoto’s voor de visumaanvraag werden afgekeurd en daarom ben ik zelfs 2 x op en neer naar Den Haag gereden om de benodigdheden af te geven.

1e indruk van Benin
Aardige mensen, behulpzaam, slechte wegen, veel brommers en heet en mijn accommodatie is groot maar zeer sober. Ik werd op het vliegveld keurig opgehaald en de eerste nacht verbleef ik in een hotel in de hoofdstad, 40 euro moest ik betalen en dat vond ik eigenlijk best duur. In de rit naar Lokasso zag ik veel begravenissen en veel winkels waar lijkkisten staan opgesteld. Ik hoop dat de mensen niet zijn overleden aan aids of ebola.

Er wordt zelfs geweven hier en prachtige manden gevlochten, ik ga eens
op onderzoek uit om een mooie mand mee te nemen naar Nederland.
Ik heb vandaag al vele veiligheidsvoorschriften overtreden zoals zonder helm op een brommer, in het donker op straat lopen van restaurant naar mijn huisje, wel samen met iemand, maar door afgelegen steegjes en met al mijn waardevolle spullen in de tas. Het gaat allemaal goed.
Beetje vreemd dat ze zorgen dat ik te eten krijg maar dan zit ik alleen achter de maaltijd en zij eten niets. Ik heb vanavond maar gewoon een fles bier gedronken, doe ik thuis nooit, en het was best lekker en een halve liter.

Nu heb ik toch een ventilator dat scheelt voor de warmte een beetje, de elektriciteit valt tegelmatig uit en dan heb je helaas niet veel aan een ventilator.

Maandag, mijn eerste echte werkdag.
Het centrum is om de hoek en ik kan er toe lopen. Om 8 uur ben ik aanwezig en mijn lakens vind ik vies en daarom maar meegenomen naar het project om te wassen, dit mag ik natuurlijk niet zelf doen. Ze hebben van de burgemeester een heleboel spullen gekregen en daarbij zaten grote doeken en daar heb ik maar 2 van ingepikt om op het bed te leggen, ze lijken schoon en ziet er mooi uit.
Start met het lezen van patronen en hoe je die uit een modetijdschrift kunt overnemen en begonnen met een jurk die een beetje Afrikaans lijkt en die is nu al een eind klaar. De stof heb ik meegenomen en het patroon is voor wat gezette vrouwen zoals ik. Het gaat er al aardig op lijken. Er staan steeds 15 meisjes om mee heen en ze zijn zeer leergierig. Op hun borst prijkt hun namen zodat ik een beetje kan oefenen met de namen. Ik heb ook hun leeftijd opgeschreven, schrikbarend jong van 12 tot 23. De meeste zijn 15 of 16. Voor elk garen of andere benodigdheden loop Thomas van 16 naar een winkel om van mijn geld de spullen te kopen. Ik had vandaag heel vaak een Malawi dejavú, veel naaimachines waar er maar een paar van werken, zelfs de kooltjes voor het strijkijzer ontbreken dus maar weer 20 cent uitgegeven om die te laten aanschaffen.
Daarnaast zijn we begonnen met het maken van een aantal eenvoudige tassen, ik heb 4 meter stevige katoen gekocht en die kunnen we bestempelen met textielverf om zo leuke tassen te maken. Voor de binnenkant gebruiken we bestaande gekregen tasjes. Zo hebben ze leuke tassen voor de verkoop om zo doende ook de kas te spekken.
Er zijn eenvoudige winkels die ze supermarkt noemen waar vooral veel sterke drank verkocht wordt maar ik heb yoghurt kunnen kopen en een pot abrikozen jam en een blikje tonijn. Ik hoop dat ik morgen ergens brood kan kopen.
Maandag 25/4/2016

  • 27 April 2016 - 01:06

    Naomi:

    Wow weer op pad! Wij moeten in juni afspreken!!?

  • 27 April 2016 - 06:46

    Fred:

    Lieve Bernadette,
    Weer veel succes met mooie dagen en behouden thuisreis.

  • 27 April 2016 - 08:55

    Alies:

    Ha Bernadette,
    Weer een nieuw avontuur. Zo te lezen, zeer Afrikaans. leuk hoor! Veel plezier en succes deze twee weken.

  • 27 April 2016 - 09:01

    Anja:

    mooi om je avonturen weer te lezen Bernadet! Veel plezier en pas goed op je zelf!

  • 27 April 2016 - 14:40

    Jan Bosch:

    Hallo
    Leuk dat je in Benin zit. Ik ga daar over enkele maanden naar toe(eigen Stios) project. De stad of dorp heet Dogbo. Daar is een scholingscentrum met o.a. een bakkerij. Piet is er 2 o3 keer geweest en nu ga ik er een keer heen om wat les te geven. Is inderdaad arm heb ik gehoord.
    Veel succes en drink maar elke dag een pot biet, goed voor je.
    Jan

  • 27 April 2016 - 15:11

    Henny Q.:

    Meid, waar ben je nu toch weer beland! Heel bijzonder. Ventilator tegen warmte heb je hier niet nodig. Het is een stuk kouder dan in december!
    Succes, plezier en sterkte daar! Je maakt er wel weer iets van (zoals gebruikelijk).
    Tot spoedig ziens; veel liefs,
    Henny Q.

  • 28 April 2016 - 18:44

    Els Sagius:

    Ha, die Bernadette, alweer een nieuw avontuur!. geweldig, zoals jij leeft en werkt. heel bijzonder en nenijdenswaardig. doe je voorzichtig daar? niet al te veel bier drinken, want dat blijkt niet goed samen te gaan met grote warmte. veel succes en tot ziens, lieve groet, ELS

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malta, Malta

Selyn

Opnieuw een PUM missie naar Sri Lanka

Recente Reisverslagen:

04 Mei 2016

2e reisverslag Benin

26 April 2016

Benin
Bernadette

na ruim 2 1/2 jaar ga ik met de kerst terug naar Malawi. Rosah gaat begin december trouwen maar daar kan ik helaas niet bij zijn. Nu ga ik er niet werken maar vrienden terug zien en heerlijk van de vacantie genieten.

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 76462

Voorgaande reizen:

03 April 2019 - 14 April 2019

Tanzania

12 Oktober 2018 - 26 Oktober 2018

Armenie 2018

18 September 2018 - 18 September 2018

India

20 Oktober 2017 - 20 Oktober 2017

Tanzania

30 Juli 2017 - 30 Juli 2017

Bangladesh

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

18 Oktober 2016 - 18 Oktober 2016

Bangladesh

07 Oktober 2016 - 16 Oktober 2016

bangladesh

29 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

rondreis oost en zuid Afrika

16 Februari 2016 - 16 Februari 2016

Selyn

29 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

sri lanka

22 Juni 2012 - 08 Augustus 2012

bangladesh--mongolie

25 December 2011 - 10 Januari 2012

malawiavontuur

Landen bezocht: