Tanzania - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu Tanzania - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu

Tanzania

Door: Bernadette Damhuis

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

20 Oktober 2017 | Tanzania, Dar es Salaam

Tanzania missie oktober 2017

Heel vroeg vertrok ik uit Nederland en ik was weer heel blij dat ik altijd minstens 3 uur voor vertrek op Schiphol wil zijn, de trein stopte ergens bij Veenendaal en stond daar ongeveer 45 minuten stil en daarna ging het met 10 km per uur verder. Maar uiteindelijk toch nog op de vlucht naar Dar es Salaam met een korte tussen stop in Kilimanjaro/Arusha. Om half 12 was ik in mijn guesthouse dat gerund wordt door een kerkelijke organisatie, men heeft 14 kamers met airco en er is internet! Wat wil ik nog meer. Het diner is gezamenlijk (vooraf gaand met een gebed) en de eerste avond zaten we met 6 nationaliteiten aan een ronde tafel, heel gezellig en interessant!

Op de eerste dag werd ik opgehaald door de voorzitter van de organisatie en het eerste werkbezoek was aan haar atelier en huis, meer dan 1 uur in de file! Bij de aanvraag van de PUM stond dat men iemand zocht voor advies voor tuinieren en het maken van een tuin, Ik vond dit al heel vreemd dat ze mij hadden geselecteerd maar al snel kwam ik er achter dat men een oude aanvraag hadden
gebruikt van een vorige missie maar dat men toch echt wel iemand zocht met mijn deskundigheid.
Jammer dat ik me daar niet helemaal op had voorbereid en alles over bloemen en planten kan weer mee naar huis. Had ik maar modetijdschriften, voorbeelden van textiel producten meegenomen!! Ik vertrouw op mijn kennis en fantasieën mijn hoofd.

Men wil graag advies voor design/textiel producten, men zegt niet creatief te zijn en dat klopt ook in mijn ogen, men aapt elkander na bij de design van jurken.

De economische situatie in Tanzania is op dit moment niet echt rooskleurig waardoor mensen al blij zijn om voedsel te kunnen kopen en geen geld uitgeven aan een nieuwe jurk.

De eerste dagen heb ik vooral mensen bezocht en plannen gemaakt. Op zaterdag was er een nationale feestdag en heb ik een weefster bezocht maar helaas was op haar getouw al lang niet meer geweven. En daarna heb ik in het weekend de toerist uit gehangen op het strand en een bezoek met de boot naar een onbewoond eiland met een prachtig strand.

Een 7 daagse workshop/training.

Daarna eindelijk begonnen met het echte werk en met 15 cursisten waaronder de PUM vertegenwoordiger in Dar es Salaam. Op de eerste dag zijn er 12x2 prachtige tassen gemaakt waar op de 2e dag mee verder gaan is. Elke dag een ander programma.
Daarnaast wordt er gewerkt door de kleermakers thuis aan 3 jurkjes voor mijn 3 kleindochters en wordt er speciaal voor zoon Felix stof geprint/geverfd met de BIG 5,
(Olifant, neushoorn, buffel, tijger en leeuw) de bedoeling dat daar een prachtig overhemd van wordt genaaid. Daarnaast heeft Neema de mevrouw van de geverfde batiks/stoffen iets speciaals op mijn verzoek gemaakt met gebruik van diverse verftechnieken.
Elke dag een soort standaard programma, ik ontbijt, word opgehaald door de chauffeur, lunch tegen 2 uur en dan werken tot ongeveer 6 uur. Dan terug naar guesthouse waar gezamenlijk het diner plaats vindt. En dan wat lezen, internetten en vroeg naar bed. De werkruimte is heel groot en ik heb meerdere naaisters tot mijn beschikking, ik heb zelf nog niet achter de naaimachine gezeten.
Er wordt hard gewerkt aan tassen, jurk, versieringen, kralen, speelgoed, bloemen. Ik geef voor elk afgemaakt product een cijfer en men wordt daardoor echt fanatiek en iedereen wil op eind van de missie de winnaar zijn.

Er worden al allerlei plannen gemaakt voor een volgende missie en men is erg tevreden over mij. De organisatie heeft 50 leden maar hebben weinig geld, het betalen van mijn overnachtingen, lunch, diner en vervoer kunnen ze eigenlijk niet betalen. Volgende keer moet ik zelf maar een bijdrage daarin leveren want ik ben heel enthousiast over de inzet en de toekomstplannen.
Groetjes bernadette

  • 20 Oktober 2017 - 20:25

    Henny Q.:

    Hallo juf Bernadette. Jammer dat ik geen tuin meer heb, nu jij daar ook voor "in te huren" schijnt te zijn.
    Leuk dat het geven van cijfers zo'n succes is.
    Voor een volgende keer moet je maar gewoon wat sponsors zoeken, als 'men' jouw kosten niet meer kan opbrengen.
    Een fijn weekend en alvast een goede terugreis gewenst.
    Ik spreek je na dinsdag. Liefs, Henny

  • 20 Oktober 2017 - 23:13

    Carla M:

    Als ik het goed begrepen heb, is er dit keer niet geweven. Scheelde natuurlijk een hoop gesjouw op de vliegvelden. Leuk dat de mensen daar zo enthousiast zijn.

  • 21 Oktober 2017 - 08:40

    Bea Janssen:

    Wat leuk dat je weer op pad bent, en dat ze daar erg enthousiast zijn en hun best doen.
    Ook leuk dat je ze veschillende dingen laat maken, zo leren ze van alles wat.
    Veel succes daar!
    Groetjes Bea.

  • 21 Oktober 2017 - 12:26

    Liesbeth:

    Hallo Bernadette,
    Wat leuk dat je alweer op pad bent.
    Het lijkt me een prima idee om punten te geven.
    Mooie stimulans.
    Geniet maar verder en daarna een keer afspreken.
    Groeten Liesbeth

  • 21 Oktober 2017 - 13:52

    Naomi:

    Vol bewondering lees ik jouw verslag...wat een doorzetter ben je!
    Je verkoop avond hemist vanwege verrassing van mijn zoon- lange weekend Wenen, geen Dar As Salam maar erg mooi!!
    Safe travels thuis!

  • 21 Oktober 2017 - 15:03

    Anja:

    Fijn om weer te lezen over je ervaringen als wereldreiziger! Ben ik blij voor hen dat jij geen tuinadviezen hoeft te geven! Rode geraniums in potten gedijen daar niet zo lijkt me.. Textiel is meer jouw ding. veel plezier daar!

  • 23 Oktober 2017 - 00:21

    Fred :

    Lieve Bernadette,
    Je bent weer goed.
    Sterkte en veel succes.
    Hartelijke Groeten,
    Fred

  • 23 Oktober 2017 - 21:32

    Trudi:

    Gelukkig weer actief met textiel, en zo te lezen weer goed bezig.
    Succes en een mooie tijd daar.
    Groetjes,Trudi

  • 25 Oktober 2017 - 11:55

    Nell:

    Hoi hoi,
    Klinkt weer goed en zo te lezen heb je het goed naar je zin!! De kralenketting bevalt goed! Ik kom binnenkort nog even langs om een klein haasje te kopen. Dan heb ik een grote voor de grote broer en een kleine voor het kleine broertje dat op komst is. :-) Weet even niet wanneer je weer in Nederland bent.
    Lieve groetjes en tot gauw.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dar es Salaam

Tanzania

Missie PUM

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2018

Tanzania april/mei 2018

20 Oktober 2017

Tanzania
Bernadette

na ruim 2 1/2 jaar ga ik met de kerst terug naar Malawi. Rosah gaat begin december trouwen maar daar kan ik helaas niet bij zijn. Nu ga ik er niet werken maar vrienden terug zien en heerlijk van de vacantie genieten.

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 1118
Totaal aantal bezoekers 76358

Voorgaande reizen:

03 April 2019 - 14 April 2019

Tanzania

12 Oktober 2018 - 26 Oktober 2018

Armenie 2018

18 September 2018 - 18 September 2018

India

20 Oktober 2017 - 20 Oktober 2017

Tanzania

30 Juli 2017 - 30 Juli 2017

Bangladesh

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

18 Oktober 2016 - 18 Oktober 2016

Bangladesh

07 Oktober 2016 - 16 Oktober 2016

bangladesh

29 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

rondreis oost en zuid Afrika

16 Februari 2016 - 16 Februari 2016

Selyn

29 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

sri lanka

22 Juni 2012 - 08 Augustus 2012

bangladesh--mongolie

25 December 2011 - 10 Januari 2012

malawiavontuur

Landen bezocht: