2e reisverslag Benin - Reisverslag uit Malta, Malta van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu 2e reisverslag Benin - Reisverslag uit Malta, Malta van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu

2e reisverslag Benin

Door: bernadette Damhuis

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

04 Mei 2016 | Malta, Malta


Dank voor de reacties op mijn 1e bericht via e mail of site

Na meerdere dagen gewerkt te hebben kom ik in het ritme. Ik meld me om 8.00 bij het centrum en tijdens het ochtendgebed bereid ik mijn lessen-dag voor. Om 1 uur ga ik lunchen en om 7 uur het diner. Daarvoor word ik op een scooter naar Africa Food gebracht. Bijna de enige plek waar internet is, daar eet ik, check mijn email, bekijk nieuws uit Nederland, op whatsapp en facebook. Het aanbod van eten is niet echt gevarieerd maar ze hebben rijst-spaghetti/frites met vis of kip en groene sla. Na de lunch ga ik naar mijn huis en om 3 uur meld ik me daar weer tot ongeveer 6 uur. Best lange dagen en het is hier vreselijk heet+ ongeveer 38 graden.

Ik woon in een groot huis met wel 4 kamers en grote huiskamer-keuken en 2 badkamers. Heel sober!! Ik woon te midden van de bevolking en als ik om 6 uur thuis kom dan zit ik even op de stoep met een drankje. De overburen wonen misschien wel op dezelfde oppervlakte van mijn huis met 20 personen op een binnenplaatsje met kamers. We zwaaien elke dag vriendelijk naar elkaar en soms maak ik een kort praatje.

Inmiddels zijn er 20 tassen genaaid naar mijn ontwerp, 3 kussenovertrekken van patchwork, een hele bank inclusief schuinrubber bekleed, 20 kinderslabetjes en een jurk. Elke dag zijn er ongeveer 20 studenten en is nog een hele tour om iedereen aan het werk te krijgen. Er zijn 5 naaimachines, op mijn kosten, gerepareerd ( met de garantie dat de machines zeker een tijdje moeten doen) en nu werken er ongeveer 15. Misschien dat ik nog wat geld uitgeef om de laatste 4 machines te laten repareren, of het laten maken van een kast of het bekleden van een houten bank.

In de middag komt een docent Engels Regina om mijn vragen en adviezen te vertalen. Als de machines werken dan komt natuurlijk het volgende probleem, wie betaalt de stof, de gebroken naalden die ik moet gebruiken om de producten te maken. Ik heb gekregen stof en materiaal gebruikt om er tassen van te maken in combinatie van de mee genomen stof. Ik heb meerdere opruimsessie gedaan en is het naaiatelier een beetje opgeruimd zodat als er klanten komen zij een professionele indruk krijgen van het centrum. Het vaste personeel is minder actief dan ik en ze bewonderen het resultaat maar zet hen helaas niet aan om zelf wat op te gaan ruimte. Er staat zoveel rotzooi dat niet meer gebruikt wordt, jammer.

Daarnaast heb ik bij de aanwezige meisjes een kleine naaitest afgenomen om te zien of ze de naaimachines zelfstandig kunnen gebruiken en de resultaten vielen niet tegen. Over het algemeen is de afwerking wat slordig en heb ik al menig product weer laten uithalen en hen er op gewezen dat de resultaten voor de Europese markt echt netjes moet zijn. Morgen gaan we beginnen met allerlei restjes van stoffen in een soort patchwork, lekker veel naaiwerk!

Verder ligt natuurlijk het verzoek om te helpen bij het vinden van oplossingen voor de volgende problemen;
-Hoe kunnen de meisjes zo worden opgeleid om zelfstandig een eigen toko te kunnen beginnen
-Hoe kan men starten met een bedrijfje waar ze naar de opleiding samen kunnen gaan werken
-Waar kunnen ze daarvoor geld bij elkaar krijgen?
Mijn adviezen zijn niet altijd even leuk voor de mensen die er werken ook omdat ze het echt zelf moeten gaan doen o.a.
-zoek genoeg klanten die opdrachten hebben
-zoek interessante verkoopadressen zoals hotels waar gasten komen
-als er geen geld van de overheid komt voor de opleiding dan maar stoppen of zoeken naar een sponsor
-in huidige centrum verder werken met een wat kleine groep die goed kunnen naaien en waarvoor genoeg werk is.
-zorg dat het centrum er opgeruimd en professioneel uitziet

Dit zal mijn laatste bericht zijn over Benin, mijn conclusies; wat een arm land, wat een goed project maar wat moet er nog veel gebeuren.
Vrijdag weer naar huis en ik verheug me op de Nederlandse luxe maar zal vooral de meisjes en mijn tolk gaan missen!

  • 04 Mei 2016 - 15:17

    Naomi:

    Weer zo een indrukwekkend verslag....more power to you Bernadette!
    Ik vertrek morgen naar Wash DC voor 5 dagen (familie bezoek)-even wat anders dan Benin...
    maar na mijn bezoek aan Malawi en Uganda vorig jaar (wat gaat de tijd snel!) kan ik goed invoelen
    wat je bedoelt...oplossingen moeten van binnen uit komen!
    Ergens in mei afspreken hoop ik!
    Safe travels home!

  • 04 Mei 2016 - 18:10

    Anneke Alberts:

    Hi Bernadette,
    Nogmaals onder de indruk van alles wat je toch maar weer voor elkaar krijgt met de eenvoudige middelen die je daar tot je beschikking hebt. Ik bewonder vooral je fantasie om die mensen iets zinnigs te laten maken!
    Ik hoop je gauw weer te zien.
    Daag!

    Anneke

  • 04 Mei 2016 - 18:11

    Trudi:

    Hoi Bernadette,
    Heb net jouw beide reisverhalen vanuit Benin gelezen.Jij hebt toch al weer veel werk verzet.
    Momenteel zijn wij in Frankrijk, niet zo warm als in Benin, maar rond de 20 graden en met heel wat meer luxe.Heerlijk dus...Tot gauw,
    Trudi

  • 04 Mei 2016 - 23:05

    Diny Egenberger:

    Hoi Bernadette,
    Wat herkenbaar allemaal. Doet me steeds denken aan de Female Wing in Gambia. Ook zo'n troep en kapotte naaimachines en slordig werk.
    De Afrikanen zouden eerst moeten leren, om het een en ander goed te organiseren en daar ook hun energie in steken. Nu hebben ze teveel een afwachtende houding.
    Ik wens je nog fijne dagen in Benin en dan weer terug naar het geordende en luxe Nederland.
    Zie je met bridgen. Groetjes: Diny

  • 05 Mei 2016 - 22:17

    Jet:

    we zijn mega trots op je. Wat je allemaal weer voor elkaar krijgt en hoe je ondanks de warmte en armoedige omstandigheden altijd weer zo positief bent. Hele goede reis terug en tot gauw...
    gr jet

  • 06 Mei 2016 - 10:30

    Henny Q:

    Hallo wereldreiziger, misschien lees je dit niet meer vóór je vertrek, maar tóch even een enkel regeltje. Ik heb nog steeds bewondering voor je, maar het lijkt af en toe wel vechten tegen de bierkaai. Om in zo'n groot huis te zitten, lijkt me tegenover de plaatselijke bevolking, geen prettig gevoel. Sterkte met de laatste loodjes en een behouden terugreis. Liefs, Henny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malta, Malta

Selyn

Opnieuw een PUM missie naar Sri Lanka

Recente Reisverslagen:

04 Mei 2016

2e reisverslag Benin

26 April 2016

Benin
Bernadette

na ruim 2 1/2 jaar ga ik met de kerst terug naar Malawi. Rosah gaat begin december trouwen maar daar kan ik helaas niet bij zijn. Nu ga ik er niet werken maar vrienden terug zien en heerlijk van de vacantie genieten.

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 76369

Voorgaande reizen:

03 April 2019 - 14 April 2019

Tanzania

12 Oktober 2018 - 26 Oktober 2018

Armenie 2018

18 September 2018 - 18 September 2018

India

20 Oktober 2017 - 20 Oktober 2017

Tanzania

30 Juli 2017 - 30 Juli 2017

Bangladesh

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

18 Oktober 2016 - 18 Oktober 2016

Bangladesh

07 Oktober 2016 - 16 Oktober 2016

bangladesh

29 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

rondreis oost en zuid Afrika

16 Februari 2016 - 16 Februari 2016

Selyn

29 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

sri lanka

22 Juni 2012 - 08 Augustus 2012

bangladesh--mongolie

25 December 2011 - 10 Januari 2012

malawiavontuur

Landen bezocht: