2e verslag - Reisverslag uit Inman, Verenigde Staten van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu 2e verslag - Reisverslag uit Inman, Verenigde Staten van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu

2e verslag

Door: Bernadette Damhuis

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

05 Augustus 2017 | Verenigde Staten, Inman

Dag
Een aantal mensen hebben via de mail/whatsapp/site geschreven dat ik minder enthousiast lijkt te zijn dan bij andere projecten. Dat is voor een deel waar. Ik heb het best naar mijn zin maar ik kijk ook uit naar bezoek in het zuiden, over een paar dagen.

Waar ik me een beetje aan stoor is
1. Dat getelefoneer steeds dat elk serieus gesprek onderbreekt
2. Het communiceren met veel deelnemers die geen enkel woord Engels spreken en ik geen Bengaals, daardoor gaat er nogal eens wat mis. We begrijpen elkaar niet, er worden de verkeerde dingen aan elkaar genaaid. Er zijn eigenlijk maar 2 mensen die een beetje Engels spreken. Op belangrijke momenten zijn ze niet als tolk aanwezig
3. De opkomst van de cursisten is zeer afhankelijk van weer en andere bezigheden, daarom werk ik ook vele uren alleen, en de naaisters werken ook soms erg slordig
4. Ik kan goed omgaan met onverwachte zaken maar ik heb een hekel aan opeens weg moeten omdat er zo nodig handen geschut moet worden met de burgemeester of andere belangrijke types. Die types hebben soms heeeeeeel dure auto's en dat in een zeeeeeeer arm land
5. De opdrachtgevers zijn teveel met andere zaken bezig en komen ook vaak hun afspraken niet na, ik vind het belangrijk dat er een goede website komt met de producten en dan moeten er natuurlijk wel goede foto's gemaakt worden op de camera die ik voor hen gekocht heb in Nederland. Aan dat laatste moet ik ze vaak aan herinneren
6. Men denkt dat ik alles voor hen ga verkopen in Nederland, maar ik neem wel wat mee voor mezelf, vrienden en collega's, ik start echt geen winkel
7. Kortom ik zie te weinig vorderingen terwijl men mij probeert te overtuigen dat ze veel actie ondernemen
8. Ik vind het ook erg heet en al die regen maakt dat we weinig naar buiten kunnen
9. De stroom valt zeker 3x per dag uit en dat is lastig als ook de generator het dan niet doet
10. Soms ben ik ook een beetje tegendraads en weiger ik een keurige lange broek aan te doen en ga ik gewoon gekleed in een wat lange jurk met legging. In een moslim land natuurlijk niet-echt gebruikelijk. De beste cursist/kleermaakster komt s morgens zwaar gesluierd binnen maar dan gaan er wel een aantal hoofddoeken af maar of ze lang of kort haar hebben kan ik meestal niet zien.

Daarnaast zijn de vrouwen heel aardig, er wordt goed voor me gezorgd. Op mijn kamer is airco en koel als er elektriciteit is en ik heb internet op mijn telefoon en kan ook op mijn IPad internetten.

Ik heb 12 vrouwen na het succesvol afronden van een cursus een bijdrage mogen overhandigen vanuit de micro-crediet fonds. Ongeveer 125 euro voor aanschaf van bijv, een naaimachine.

De huisbewaarder heeft een deurmat geweven op een frame van restmateriaal van de oude saris

Er is een pakket met 50 oude zijden saris afgeleerd waarvan ik er 10 ga gebruiken voor sjaals. De 10 geselecteerde sjaals vind ik prachtig dus iedereen krijg komend jaar als (verjaardag) cadeau een zijden sjaal. En collega's; op de diploma uitreiking op de Hogeschool dit jaar iedereen met een prachtige feestelijk zijden sjaal!
Daarnaast moet ik maar een soort-sjaals verkoop avond organiseren bij me thuis.

De 2 meegebrachte opdrachten voor 2 wandkleden zijn prachtig geworden! En er is veel gesponnen, veel sjaals en tassen gemaakt en van de kleine rest stukjes van stof heel veel haar elastieken met bonte kleuren, die staan erg feestelijk

Het leukste vind ik bezoeken aan de dorpjes waar iedereen me komt bewonderen en voel ik me Maxima

Morgen terug naar de hoofdstad en dan naar het zuiden
Groetjes bernadette

  • 05 Augustus 2017 - 16:06

    Ben:

    Moed erin houden Bernadette. Er zijn er altijd een paar die je een duwtje in de rug geeft.
    Maar begrijp dat je er ook moe van kunt worden.

    Sluier om of af, neus in de wind , beste voetje voor (hele been zal wel niet mogen) en straks ga je weer naar huis, beetje ervaring rijker, beetje illusie armer, maar zo gaat dat met 's mensens leven als hij of zij zich buiten de gebaande paden begeeft.
    Kortom: pluim op de hidjab van deze PUMvrouw

    Beste groet, Ben (ook van Cobi)

  • 05 Augustus 2017 - 16:32

    Riet Bronkhorst:

    Het allerbeste Bernadette en houd je taai en straight!
    Ik verheug me erop je eind augustus te zien,
    Riet

  • 05 Augustus 2017 - 16:34

    Pauline:

    Leuk en interessant dat je ons op de hoogte houdt van alles wat je doet en meemaakt.
    Je begrijpt dat je gevoelens in de door jou geschreven berichten leesbaar zijn. Je bent een 'herkenbaar' open mens.
    Jammer van het taal gebeuren. Dat geeft begrijpelijk een frustrerend gevoel ook al omdat het resultaat daardoor langer op zich laat wachten. Maar te lezen valt dat er toch ook nog aardig wat werk is verzet en zodanig dat je er bijzonder enthousiast over bent.
    Mij treft het iedere keer weer dat je ondanks tegenslag of misverstanden, iedere keer weer je positieve karaktertrek laat prevaleren en dat je kunt genieten van de gemaakte producten. Dan valt het cultuurverschil feitelijk weer een beetje weg?
    Pas goed op je zelf.
    Veel succes en liefs,
    Pauline

  • 05 Augustus 2017 - 16:59

    Nell:

    ....10. Soms ben ik ook een beetje tegendraads ......
    Ik hoor het je al met dat lachje van je zeggen....
    Prima!! Maar ik heb ook het idee dat tegenwoordig het 'tegendraadse' iets minder wordt geaccepteerd.
    Ik hoop dan ook dat je door je ervaring feilloos voelt tot hoever je kunt gaan.
    En....bij deze meld ik me aan voor de 'sjaals verkoop avond'.

    Veel voorspoed gewenst!
    Hartelijks
    nell

  • 05 Augustus 2017 - 17:38

    Trees:

    Petje af! Ik zou in zo'n situatie heel snel mijn spullen pakken. Hopelijk heb je het straks fijner in het zuiden.

  • 05 Augustus 2017 - 18:45

    Marnel:

    Zo te lezen wisselen frustratie en enthousiasme bij deze reis elkaar af. Jammer dat men zich daar (ook) niet altijd aan een telefoon gebruiksetiquette houdt.
    Blijf jij maar lekker "tegendraads" en ik wens je meer plezier en voldoening in het zuiden.

  • 07 Augustus 2017 - 13:11

    Henny:

    Hou vol meid. Ik hoop dat het in het zuiden 'leuker' wordt. Zoals tot nu toe, lijkt me helemaal niks.
    Bewondering voor je doorzettingsvermogen. Tot over een paar weken.
    Oh ja, ook al kan ik zelf wel een sjaal-verkoop houden (ik heb er vele tientallen): ik koop er wel een hoor! Lieve groet, Henny

  • 11 Augustus 2017 - 12:37

    Inez Valen -van Wetten:

    Dag Bernadette,

    Begrijpelijk dat je soms moe wordt van wat je zoal tegen komt, het is heel herkenbaar, Ali weet daar alles van. Wel fijn dat je de moed erin houdt en wat heb je al veel bereikt! Mensen zoals jij zijn nodig om op termijn het verschil te maken en dat doe je nu natuurlijk al.
    Ik hoop dat de volgende bestemming je meer plezier bezorgt. Heel veel succes en bedankt voor je openhartigheid!

    Hartelijke groet,

    Inez

  • 12 Augustus 2017 - 13:02

    Jan En Jet:

    Ha Bernadette,

    Net terug van vakantie lezen we jouw verslag. Elke keer weer spannend wat je meemaakt. Ik denk dat je onderhand wel weet hoe het daar werkt. Houd de positieve zaken vast dan overleef je deze reis ook wel weer. Het blijft uniek wat je allemaal onderneemt. Groeten en tot ziens weer in Nijmegen.

    Jan en Jet

  • 13 Augustus 2017 - 19:15

    Anja:

    cultuurverschillen zijn groot en blijkbaar lastig te overwinnen. Goed om e.e.a. aan PUM te rapporteren; je mag best kritisch zijn op projecten die door Nederlandse overheid ondersteund worden. Veel succes!
    groetjes uit Grave

  • 15 Augustus 2017 - 13:23

    Alie:

    Hoi Bernadet van Alies hoorde ik dat je op werkreis bent .Ik heb net het verslag gelezen,geweldig wat je doet. Heel veel succes van ons gewenst uit 0ldemarkt. groet Bertus en Alie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Inman

Bangladesh

Juli aug.2017
Bernadette Damhuis

Recente Reisverslagen:

15 Augustus 2017

Chittangong

05 Augustus 2017

2e verslag

30 Juli 2017

Bangladesh
Bernadette

na ruim 2 1/2 jaar ga ik met de kerst terug naar Malawi. Rosah gaat begin december trouwen maar daar kan ik helaas niet bij zijn. Nu ga ik er niet werken maar vrienden terug zien en heerlijk van de vacantie genieten.

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 472
Totaal aantal bezoekers 76363

Voorgaande reizen:

03 April 2019 - 14 April 2019

Tanzania

12 Oktober 2018 - 26 Oktober 2018

Armenie 2018

18 September 2018 - 18 September 2018

India

20 Oktober 2017 - 20 Oktober 2017

Tanzania

30 Juli 2017 - 30 Juli 2017

Bangladesh

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

18 Oktober 2016 - 18 Oktober 2016

Bangladesh

07 Oktober 2016 - 16 Oktober 2016

bangladesh

29 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

rondreis oost en zuid Afrika

16 Februari 2016 - 16 Februari 2016

Selyn

29 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

sri lanka

22 Juni 2012 - 08 Augustus 2012

bangladesh--mongolie

25 December 2011 - 10 Januari 2012

malawiavontuur

Landen bezocht: