Bangladesh - Reisverslag uit Goris, Armenië van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu Bangladesh - Reisverslag uit Goris, Armenië van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu

Bangladesh

Door: Bernadette Damhuis

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

30 Juli 2017 | Armenië, Goris

Verslag Bangladesh
Van bernadette damhuis
Juli/augustus 2017

Eigenlijk ben je 3 dagen aan het reizen voordat je op de plek van de bestemming bent, Met de trein/vliegtuig/taxi/tuk-tuk/bus. Ik ben donderdag vertrokken en uiteindelijk zaterdagmiddag laat in Meherpur aangekomen, dit ligt tegen de Indiase grens.( 13 kilometer richting grens met Calcutta)
Ik heb meer dan 40 kilo bagage waaronder een spinnewiel om van oude sari's garen te spinnen. Onderweg kijk ik in het vliegtuig naar 2 films en daarna luister ik muziek uit de jaren tachtig, van Sting tot Pink Floyd tot de Doors tot Metallica tot Amy Winehouse enz. In de bus kan ik luisteren naar meer Nederlandse muziek op mijn IPhone zoals Kyteman, Adele, Anouk en Bluf.
Een meisje dat werkt in Khatoen moet ik af en toe iets uitleggen over de werking van de gordels en andere zaken in het vliegtuig.

Ik zal in Bangladesh een maand verblijven, eerst ongeveer 2 1/2weken voor een PUM project en daarna ga ik een vorig project in Chittangong bezoeken, daar was ik 5 jaar geleden. Men wordt hier een beetje zenuwachtig dat ik alleen ga reizen dus wordt er van alles voor me geregeld. Zo ken ik de mensen in Bangladesh. Er zijn maar weinig mensen die een beetje Engels spreken dus ik zal wat op papier moeten zetten in het Bengaals met eigen lettertype om de eindbestemming aan te geven. Ik heb een Bengaals telefoonnummer dus ik kan altijd iemand bellen. Maar zover is het nog niet.

Het is het regenseizoen en ik ben benieuwd hoe het met het reizen en verblijf zal gaan.

Na wat hulp van mijn grote vriend Mickel, de huisbewaarder, zit het spinnewiel in elkaar en hij kan er wonderlijk snel op spinnen. De bedoeling is dat ik verder ga met mijn werkzaamheden van vorig jaar oktober. Dat is vooral nieuwe producten zoals tassen bedenken van de oude sari's, ik heb zelf een aantal opdrachten mee genomen om uit te werken van speciale stof met leuke afbeelden waarvan het de bedoeling is dat dat op een bepaalde wijze geborduurd wordt, Ik probeer daar later een soort markt voor te vinden in Nederland.

Ik verblijf in een gezin van de opdrachtgever en ben nu al een paar dagen niet buiten geweest ivm. regen, mijn werkplek is 10 meter van mijn kamer.

De zoon des huizes, ongeveer 20 jaar oud, heb ik aangesproken omdat hij constant op zijn moeder aan het schelden is. Ik zei tegen hem, dat als mijn kinderen zo tegen me zouden schreeuwen dat ik ze meteen het huis uit zou sturen. Hij heeft gisteren te horen gekregen dat hij niet mag starten met de opleiding tot dokter, zijn resultaten waren niet goed genoeg, prima want zo'n man wordt nooit een goede dokter als je zo respectloos met je ouders om gaat. Een verwend jongetje erg onsympathiek.

Doordat mijn bed niet echt optimaal is en ik veel op de grond moet zitten en de bank niet erg comfortabel is heb ik last van mijn rug. Een cursist heeft mijn rug heerlijk gemasseerd, mag ze elke dag doen, Na 5 dagen regen is het vanmiddag uiteindelijk droog geworden.

Eigenlijk heb ik een soort eenvoudig en overzichtelijk leven, om 8 uur staat het ontbijt met veel fruit voor me klaar, daarna aan het werk met een of meer cursisten, dan tegen 14 uur de lunch (ik zet vaak zelf de televisie zachter of uit want die staat constant met series aan), een uurtje uitrusten/slapen en dan weer aan het werk tot 6 uur, dan wat luieren, internetten, dan diner dat ik alleen nuttig want men eet hier pas om 10 uur s avonds. Ik zit daarna nog wat te klussen en tegen 10 uur na een glaasje Armeense cognac naar bed. Ik vrees dat het flesje snel leeg zal zijn en ik voor de uitdaging kom te staan om in een moslim land een nieuw flesje sterke drank te kunnen kopen.

Inmiddels zijn er al heel wat tassen, sjaals gemaakt en is het ongeveer 2 kilogram garen gesponnen. Daarnaast enkele pittige gesprekken gevoerd over de vorderingen van het project en de werkzaamheden, eigenlijk vind ik dat ze nog niet genoeg gedaan hebben. Als het echt wat moet worden dan moet er voor een eventuele vervolgmissie nog heel wat gedaan worden. Het vinden van buitenlandse en binnenlandse kopers blijft een groot probleem waarvan zij denken dat ik die kan oplossen!! Maar helaas dat zullen ze zelf moeten doen en in ieder geval mijn adviezen opvolgen.

Zondag 31 juli 2017, bernadette damhuis

  • 30 Juli 2017 - 22:00

    Riet Baak:

    Hallo Bernadette
    Even een groet van mij.
    Je dagelijks leven ziet er zo niet opwindend uit.
    Wie weet wat je nog beleeft als je op reis gaat gewapend met een zelf gemaakt
    woordenboek.
    In ieder geval kom heel terug want we moeten nog bridgen.
    Tot dan Riet.


  • 30 Juli 2017 - 23:09

    Ellen Janssens:

    Petje af voor al jouw inzet, veel succes en ik wens je een fijne tijd!

  • 30 Juli 2017 - 23:44

    Henny Q:

    Hoi Bernadette, je klinkt minder vrolijk dan ik van je gewend ben, in verslagen van vorige reizen. Alleen hard werken is niet voldoende. Ik hoop dat het 'leuker' wordt. Ik bewonder je doorzettingsvermogen. Maak er iets moois van en pas goed op jezelf. Liefs, Henny

  • 31 Juli 2017 - 02:05

    Gea:

    Hallo mrs.B,
    Fijn om even iets van je te lezen. Jammer van al die regen, de temp. is wel te verdragen? Kun je wel reizen, zijn de wegen begaanbaar? Als die van dezelfde kwaliteit zijn als sommige in buurland India, wens ik je heel veel sukses! Ik hoop dat je een hassebassie hebt kunnen vinden, misschien met hulp van vriend Mickel? Een goeie verdere reis toegewenst, pas goed op jezelf, be allert, tot ziens in zuidelijker streken. (het riethaakje ligt klaar). Groetjes.

  • 31 Juli 2017 - 09:58

    Pauline:

    Dag Bernadette,
    Het is weer een hele onderneming.....en dat doe je toch maar weer, zo in je eentje!! Chapeau!
    Ik heb de indruk dat het contact anders is dan je gewend bent en ook niet zoals je het graag zou willen.
    Culturen verschillen toch enorm blijkt iedere keer weer.
    Dapper van je. Pas goed op jezelf; zie je graag weer in Nederland t.z.t.
    Geniet en liefs.
    Michiel, Pauline (Jill)

  • 31 Juli 2017 - 12:55

    Carla M:

    Je slaat je er , zoals altijd, weer goed doorheen. Het zou toch eens leuk zijn, wanneer projecten uit het verleden meer succes boeken. Het zal het cultuur verschil wel zijn. Ik zie je (hopelijk gezond en wel) eind augustus.

  • 31 Juli 2017 - 15:23

    Bea Janssen:

    Weer heel veel te doen voor je en ik hoop dat ze naar je luisteren om wat harder te werken maar ja dat is de cutuur daar morgen is er weer een dag. een afzet markt vinden zal niet makkelijk zijn ook al zou jij het voor ze doen ( niet doen hoor) want ze moeten zelf maar wat vinding rijker worden.
    Pas goed op je zelf de wegen zijn daar hardstikke slecht met al die regen maar ook veel plezier met de projecten.

    Liefs Bea.

  • 31 Juli 2017 - 16:35

    Naomi Adler:

    Wat een onderneming! De cultuur verschillen , leefomgeving,
    weersomstandigheden...zoveel om rekeningen mee te houden en
    Dan nog een "bedrijfje" proberen op te zetten...uitdaging is enorm!
    Ik zit op dit moment bij familie in San Diego-wat een verschil! Veel groeten Naomi
    Take good care of yourself!!

  • 31 Juli 2017 - 19:02

    Trees:

    Wat ben je toch een stoere meid! Veel plezier en pas goed op jezelf!

  • 01 Augustus 2017 - 19:02

    Nell En Bert:

    Ha Bernadette
    We sluiten ons aan bij de reactie van Trees.
    Wij doen het je niet na
    Toi toi.
    Lieve groet van ons

  • 01 Augustus 2017 - 21:42

    Alies:

    Weer leuk je belevenissen te lezen.
    Kijken uit naar het vervolg van je missie!
    Succes met je projecten.

    Groeten vanuit een weinig veranderd Mongolië
    Liefs
    Alies

  • 02 Augustus 2017 - 12:12

    Mia Obdam:

    Wat leuk dat je weer in Bangla bent. Het blijft een avontuur om daar rond te trekken. Ik heb het ook in m,n eentje gedaan al blijft het wel een uitdaging.
    Mocht je in de buurt van Satkira zijn zoek dan het project , Rishilpi, eens op. Iedereen kent het daar en je bent altijd welkom. Wie weet ken je het al. Voor meer info kijk op hun website! Indertijd maakte ze leren tassen voor mij.
    Met m,n,, kids, in Dhaka gaat het goed, jammer dat je ze nu niet ziet. Volgende keer misschien.
    Nog een goede tijd daar en veel geduld en wijsheid!!!
    groetjes. Mia

  • 02 Augustus 2017 - 15:58

    Inez Valen -van Wetten:

    Hallo Bernadette, leuk van je te horen!

    Wij wensen je veel succes en wijsheid voor dit project, altijd spannend in Bangla!
    In Rajarhat zijn er mooie ontwikkelingen, zelfs zonnepanelen op de LWS geplaatst en ze doen het!
    De weefgetouwen worden vnl. door mannen bediend. Inmiddels hebben we opdrachten vanuit Nederland, nu nog de afstemming.
    De school draait steeds beter en we hebben nu drie klassen.

    hartelijke groeten




  • 05 Augustus 2017 - 17:20

    Carla:

    Heel veel plezier en succes Bernadette met jouw optimisme kun je de dingen zeker verbeteren.

  • 13 Augustus 2017 - 19:19

    Anja:

    Je hebt er veel voor over Bernadet! Ik had graag het gezicht van de zoon des huizes willen zien haha!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Armenië, Goris

Bangladesh

Juli aug.2017
Bernadette Damhuis

Recente Reisverslagen:

15 Augustus 2017

Chittangong

05 Augustus 2017

2e verslag

30 Juli 2017

Bangladesh
Bernadette

na ruim 2 1/2 jaar ga ik met de kerst terug naar Malawi. Rosah gaat begin december trouwen maar daar kan ik helaas niet bij zijn. Nu ga ik er niet werken maar vrienden terug zien en heerlijk van de vacantie genieten.

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 1256
Totaal aantal bezoekers 76360

Voorgaande reizen:

03 April 2019 - 14 April 2019

Tanzania

12 Oktober 2018 - 26 Oktober 2018

Armenie 2018

18 September 2018 - 18 September 2018

India

20 Oktober 2017 - 20 Oktober 2017

Tanzania

30 Juli 2017 - 30 Juli 2017

Bangladesh

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

18 Oktober 2016 - 18 Oktober 2016

Bangladesh

07 Oktober 2016 - 16 Oktober 2016

bangladesh

29 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

rondreis oost en zuid Afrika

16 Februari 2016 - 16 Februari 2016

Selyn

29 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

sri lanka

22 Juni 2012 - 08 Augustus 2012

bangladesh--mongolie

25 December 2011 - 10 Januari 2012

malawiavontuur

Landen bezocht: