deel 2 - Reisverslag uit Malta, Malta van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu deel 2 - Reisverslag uit Malta, Malta van Bernadette Damhuis - WaarBenJij.nu

deel 2

Door: Bernadette Damhuis

Blijf op de hoogte en volg Bernadette

19 Augustus 2016 | Malta, Malta

dag iedereen

Na het luieren op Zanzibar terug met de ferry naar Dar es Salaam in Tanzania en via een lange weg op naar Malawi. Met 2 tussenstops dan eindelijk in Malawi.

In het noorden verblijf ik 2 nachten in een lodge (zonder internet en redelijk sober) en daarna ga ik voor 30 uur de groep verlaten om in mijn eentje vriendinnen in Mzuzu en Nkatabay te bezoeken. De reisleiding vindt het maar niks dat ik er alleen op uit trek en zijn zeer verbaasd dat je met het openbaar vervoer overal kunt komen. Op weg naar Mzuzu worden we in totaal 7 keer door de politie tot stoppen gemaand, we krijgen pech met de minibus, ik moet overstappen in een ander busje. En dan kan het een hele toer zijn om een deel van het betaalde geld voor reis terug te krijgen. Gek om na 4 ½ jaar terug te zijn. Er is niet zoveel veranderd, vind ik. De (houten) markt is een keer afgefikt maar de gezellige stoffenmarkt is er nog steeds maar mijn vriend de kleermaker en breier is vertrokken. Ik eet met Alinipher en de 2 kinderen uitgebreid pizza, kletsen bij, winkelen wat en vertrek ik met een taxi naar Nkatabay naar mijn geliefde lodge Majoka. De chauffeur staat niet klaar zoals afgesproken dus ik ga de hond van de lodge maar achterna en na een wandeltochtje van 20 minuten met rugtas ben ik dan toch eindelijk daar. Heerlijk terras met uitzicht op het meer, heerlijk zwemmen en bijkletsen met Rosah. Ik eet er 3x yoghurt met vers fruit en muesli. Heerlijk.

Na 2 uur wachten op een kruispunt word ik door mijn groep weer opgepikt en gaan we naar een prachtige lodge in het zuiden.

En nu zit ik voor mijn prachtige huisje in een wildpark in Zambia. Bijna de hele groep is mee op een ochtend safari maar ik heb besloten niet mee te gaan. Om 7 uur zie ik al een aantal olifanten, 4 giraffen en heel veel empala’s langs mijn huisje lopen, prachtig. Vannacht hoorde ik de hippo’s en hier zouden ook krokodillen moeten zitten. Als ik na het diner terug moet naar mijn huisje word ik gebracht met een jeep, het zou te gevaarlijk zijn s nachts over het terrein te lopen! Gezellig even iets in de bar gaan drinken kan niet omdat er teveel gevaarlijke dieren rond lopen.

Inmiddels is de groepssamenstelling wat veranderd en zijn er 2 Russische vrouwen bij gekomen. Zij gedragen zich als peuters, hebben zich slecht voorbereid op de reis en klagen over werkelijk alles. De hele groep negeert ze maar we ergeren ons zeer regelmatig aan hun gedrag. In Lusaka gaan ze ons verlaten en we hebben ons al voorgenomen daar een borrel op te gaan drinken.

Op de avondsafari zien we wel 6 hyena´s, olifanten, leeuwen, krokodillen en zelfs een krokodil heel dicht bij op de weg.

Hoe ziet een reisdag er uit?. Meestal wordt er tegen 6/7 uur ontbeten bij de truck. De kok maakt het eten klaar en daarna vertrek met de truck. Soms wordt er een lunch gemaakt naast de truck op de weg en daarna weer veel kilometers maken en dan naar onze slaapplek. Je kunt voor deze reis van Nomad een tent boeken of een huisje. Dat laatste heb ik gedaan op de 3 nachten na in de tent in het wildpark in Tanzania. S avonds is er dan het warme avond eten. Het is sober maar gezond en ik mis vooral de yoghurt en muesli en bruin brood met kaas.
Er is elke dag ook een programma op de lange reisdagen na, we hebben een textiel werkplaats bezocht in Zambia. Helaas was er maar beperkte tijd maar heel interessant. Dit programma onderdeel zou door Nomad geschrapt zijn maar in mijn papieren stond het nog als programma onderdeel dus heb ik er op aangedrongen hier wel naar toe te gaan. Het zag er prachtig uit en biedt 80 mensen een baan en inkomen.

Nu op weg naar Lusaka en met de afsluiting bij de Victoriawatervallen(helicoptervlucht) en dan nog 2 dagen reizen van Zimbabwe naar Botswana naar Johannusburg.

groetjes bernadette

  • 19 Augustus 2016 - 17:36

    Liesbeth:

    Hoi bernadette
    Wat een ervaringen
    Je schrijft op zo'n manier dat je het wild ziet langskomen
    Je beleeft het mee
    Geniet ervan en die russian spy is bijna weg

  • 19 Augustus 2016 - 21:16

    Ria Beukema:

    Heel leuk om zo jouw ervaringen te lezen.
    Jeetje je reist heel wat af hoor!

    Je schrijft heel leuk.

    Nog fijne dagen.

    Groetjes

  • 19 Augustus 2016 - 21:54

    Anja:

    Wat een ervaringen! leuk dat je een trip naar Mzuzu hebt gemaakt. heb je kleine Bernadette nog gezien? Hopelijk was de helikopterlucht de moeite waard! We hebben hier vanavond met Eva en Rosan met de kinderen gegeten en zijn toen naar het ballonfestival geweest. Erg gezellig.
    ik wens je alvast een goede terugreis!

  • 19 Augustus 2016 - 22:19

    Wilma:

    Hallo Bernadette,
    Weer erg leuk om gelezen!
    Veel plezier met de rest van je reis,
    Wilma

  • 20 Augustus 2016 - 08:14

    Petra Te Riet:

    Gelijk gelezen Bernadette.
    Heel mooi en avontuurlijk!

  • 20 Augustus 2016 - 08:53

    Bea Janssen:

    Wat leuk deze site en mooi om het verslag tot nu toe te lezen, je hebt alweer veel gezien.
    geniet nog maar van alles daar, die bruine boterham met kaas kun je straks thuis wel weer genoeg eten.
    Fijne reis nog ! Bea.

  • 20 Augustus 2016 - 10:05

    Mieke:

    Ha Bernadette,

    wat leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt!
    Dapper dat je er alleen op uit gaat. Fijne laatste dagen :) Morgen ga ik naar de verjaardag van onze kleinzoon, bijzonder.... al weer 4 jaar! Groet Mieke

  • 20 Augustus 2016 - 22:18

    Ellen :

    Geweldig Bernadette wat een belevenissen, reizen verrijkt je leven enorm..... maar dat hoef ik jou niet te vertellen! Mooie foto's, hoop er binnenkort nog veel te zien, goede terugreis!!

  • 22 Augustus 2016 - 12:35

    Pauline:

    Bernadette,
    wat een uithoudingsvermogen en een energie. Het lijkt mij geweldig om deze dieren van zo dichtbij te kunnen zien en te horen.
    Wil je straks nog wel 'gewoon' als docente je werk doen.
    Inmiddels zou je toch zo in veel landen als reisgids aan de slag kunnen, dank. Maar ja, de kleinkinderen in Holland........ Geniet. Hartelijke groet.

  • 22 Augustus 2016 - 12:52

    Els:

    Hallo, Bernadette! altijd zo leuk om jouw ervaringsverslagen te lezen, het is alsof je er zelf bij bent. Zie het als een voorrecht om veel op jezelf te ondernemen: jij maakt meer mee en veel intenser dan de andeen. nog veel plezier daar en kijk uit voor de wilde beesten!. lieve groet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malta, Malta

rondreis oost en zuid Afrika

rondreis van Kenia naar Johannesburg

Recente Reisverslagen:

19 Augustus 2016

deel 2

07 Augustus 2016

Afrika reis
Bernadette

na ruim 2 1/2 jaar ga ik met de kerst terug naar Malawi. Rosah gaat begin december trouwen maar daar kan ik helaas niet bij zijn. Nu ga ik er niet werken maar vrienden terug zien en heerlijk van de vacantie genieten.

Actief sinds 19 April 2009
Verslag gelezen: 560
Totaal aantal bezoekers 76320

Voorgaande reizen:

03 April 2019 - 14 April 2019

Tanzania

12 Oktober 2018 - 26 Oktober 2018

Armenie 2018

18 September 2018 - 18 September 2018

India

20 Oktober 2017 - 20 Oktober 2017

Tanzania

30 Juli 2017 - 30 Juli 2017

Bangladesh

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

04 December 2016 - 04 December 2016

Oekraine

18 Oktober 2016 - 18 Oktober 2016

Bangladesh

07 Oktober 2016 - 16 Oktober 2016

bangladesh

29 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

rondreis oost en zuid Afrika

16 Februari 2016 - 16 Februari 2016

Selyn

29 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

sri lanka

22 Juni 2012 - 08 Augustus 2012

bangladesh--mongolie

25 December 2011 - 10 Januari 2012

malawiavontuur

Landen bezocht: